Annonce
Biler

Mercedes dropper luksus-pickup

Den ligner en Mercedes, men er mere en Nissan. X-klassen fra det tyske mærke fik en kort levetid. Foto: Mercedes
Efter godt to år på markedet stopper Mercedes nu med pickuppen X-Klasse, som bygger på en Nissan Navara.

Efter bare to år på banen trækker Mercedes nu den praktiske X-Klasse-pickup af markedet. Den blev ellers lanceret som et luksuriøst alternativ til de mere klassiske arbejdsheste af pickupper og måske et alternativ til friluftsfolket, der kunne fragte surfboards eller mountainbikes med en stjerne i front.

Udfordringen var dog, at modellen var bygget på en Nissan Navara, der er en mangeårig pickup-bestseller fra det japanske mærke, som med rigtige skruefjedre bagude frem for de mere lastvognsagtige bladfjedre, som findes i de fleste andre konkurrenter, var et mere komfortabelt alternativ. Imidlertid var der langt mere Nissan end Mercedes i modellen, og det har givet udfordringer, lyder det fra Automotive News, der fortæller historien.

Annonce

Stort marked

Udgangspunktet var, at modellen udsprang af et samarbejde mellem Mercedes og Nissan/Renault, og at man gerne ville have fingre i et marked, som er domineret af Ford Ranger, Toyota Hilux og VW Amarok, og som forventes at ville vokse til 3,2 millioner biler om året inden for de næste 10 år.

Det var oprindeligt planen at udvide produktionen fra fabrikken i Barcelona til også at omfatte Argentina. Men køberne i Sydamerika og på et andet vigtigt marked som Sydafrika var ikke villige til at betale ekstra for at få en Mercedes-stjerne på snuden af en Nissan. De amerikanske købere vil hellere have pickupper, der var en tand større, mens europæiske købere betragter pickupper som et arbejdsværktøj for håndværkere frem for en luksusbil.

Herhjemme er der heller ikke solgt mange Mercedes X-Klasse. En række mærker som VW med Amarok, Toyota med Hilux, Isuzu med D-Max og Nissan med Navara ud over Mercedes med X-Klasse lancerede herhjemme tillige modeller på hvide plader. Men de er dyre, og der er et begrænset marked.

Subaru-Saab

Der er gennem tiden set mere eller mindre vellykkede eksempler på, at bilfabrikker sætter sit logo på andre mærkets modeller. Et af dem var en Saab 9-2X, der byggede på en Subaru Forester og blev solgt med ringe succes.

Produktionen af Mercedes X-Klasse stopper med udgangen af maj.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce