Annonce
Odense

Meningsmåling: Stabil opbakning til letbanen

44 procent finder det positivt eller meget positivt, at der bygges letbane i Odense. 39 procent mener, det er negativt eller meget negativt.

Der graves, larmes og veje indsnævres veje mange steder i Odense på grund af den kommende letbane, men generne til trods synes byens borgerne ikke at have fået et mere negativt syn på projektet end for et år siden.

Sådan lyder i hvert fald den overordnede konklusion i en ny meningsmåling, Odense Letbane i november har fået udført af analyseinstituttet Megafon, som har spurgt 401 odenseanske borgere og 212 fra det lokale erhvervsliv i de fire postnumre, der er mest berørt af letbanearbejdet. Nemlig 5000 Odense C, 5230 Odense M, 5260 Odense S og 5200 Odense V.

44 procent svarer, at de enten synes, det er positivt eller meget positivt, at der anlægges en letbane i Odense.

39 procent mener, det er enten negativt eller meget negativt.

For erhvervslivet er de tilsvarende tal 49 procent på positiv-siden, mens 35 procent er negativt indstillede over for letbanen.

Annonce
Letbanen skal blandt andet køre her på Ørbækvej, inden den ved det nye byggeri på hjørnet drejer ad Nyborgvej ind mod centrum. Arbejdet med at etablere nye vejbaner, fortove og cykelstier, hvilket også indgår i letbaneprojektet, er i fuld gang. Foto: Rune H. Blichfeldt

Glad direktør

Tallene er stort set de samme som sidste år, da en tilsvarende måling blev foretaget. Lidt flere, mest markant hos erhvervslivet, er positivt stemt. Det glæder adm. direktør i Odense Letbane Mogens Hagelskær.

- Vi har lavet denne måling en gang om året siden 2014. Tendensen har været, at jo mere, vi har arbejdet i byens gader, jo flere er gået fra at være positive til at være negative. Især i den seneste Megafon-måling fra 2016 oplevede vi et signifikant fald i tilslutningen i forhold til året før. Sandsynligvis på grund af, at det netop var i 2016, at letbanearbejdet for alvor begyndte at kunne mærkes i byen, siger han og tilføjer:

- Derfor glæder det os naturligvis, at stemningen nu, efter endnu et år med mange gener for vores naboer og byens trafikanter, har stabiliseret sig. Samt at der stadig er flere, der er positive over for letbaneprojektet end det modsatte.

Stadler-togsæt skal - ligesom i Aarhus hvor dette foto er taget - køre på letbanen i Odense. Arkivfoto: Axel Schutt

Mere bøvl i vente i 2018

I løbet af 2018 vil letbanearbejdet dog fylde endnu mere i takt med, at anlægsarbejdet med nye fortove, veje og cykelstier kommer i gang på hele strækningen.

Når arbejdet bliver afsluttet på de enkelte strækninger, vil det blive efterfulgt af selve sporarbejdet, og det vil medføre indsnævring af vejbaner og gener for bilister og andre trafikanter, lyder det fra Odense Letbane. Derfor er forventningen heller ikke, at stemningen omkring letbanen vil blive mere positiv i det kommende år.

En anden konklusion fra årets Megafon-måling er imidlertid, at der hos de fleste er en forståelse for, at letbanen kan medføre gener i anlægsfasen, fordi den til gengæld kan give fordele på længere sigt.

Det udsagn erklærer 56 procent af borgerne sig enige i, mens 30 procent er uenige.

Odense Letbane åbner efter planen i slutningen af år 2020.

Holder tidsplanen stadig?

- Ja, ultimo 2020, siger letbanedirektør Mogens Hagelskær.

Hvad med økonomien?

- Den ser også ud til at holde med det, vi ved i dag.

Odense Letbanes samlede budget er på godt 3,3 milliarder kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1994: Bølge af tyverier på Odense Friskole

1994 Eleverne på Odense Friskole skal til at holde vagt i klasselokalerne under den fælles morgensang. På skift skal en enkelt elev fra hver klasse blive tilbage, når de andre er til morgensamling i gymnastiksalen. Årsagen er, at skolen i den sidste halvanden uge er blevet ramt af en bølge af tyverier – blandt andet fra elevernes tasker, der ubevogtet er ladt tilbage i klasselokalerne under morgensangen. - Nogle personer har tilsyneladende fået øje på, hvor let det er at komme ind på vores skole. Så nu har vi skærpet agtpågivenheden og aftalt en vagtordning. Eleverne har også fået besked på, at de skal undgå at efterlade penge eller andre værdier i skoletasken, siger skolebestyrer Torsten Johannesen. 1969 Den 21-årige Eva Haraldsted fra Aarhus har stævnet den engelske fodboldspiller George Best, Manchester United, for brudt ægteskabsløfte. Et forlydende i London vil vide, at den danske pige vil have sin tidligere forlovede til at betale hende 20.000 pund ( cirka 360.000 kroner). George Best bekræfter, at han har modtaget stævningen fra den danske pige men har ingen kommentarer ud over, at ”det vist er bedst, at hun rejser hjem til Danmark nu”. Eva Haraldsted traf Georg Best, da hun forsøgte at skaffe hans autograf til sin daværende, danske forlovede. Hun rejste senere til England og blev midtpunktet i mange romantiske forlydender, der opstod om hende og den engelske fodboldspiller. 1944 Prisudvalget i Odense Købstad offentliggør i dag en bekendtgørelse, hvorefter der straks træder maksimalpriser i kraft for juletræer, der sælges her i byen såvel i engros- som i detailhandel. Priserne er fastsat specielt gældende for Odense og godkendt af Prisdirektoratet. De må derfor ikke overskrides uanset tidligere indgåede aftaler om højere priser og avancer. Efter de nye prisbestemmelser må juletræer i almindelige sorter gran koste fra 1,25 kroner til syv kroner pr. stk., medens der for finere træsorter, ædelgran, nordmannsgran og lignende, må tages fra to kroner til 11,75 kroner. Priserne gælder for størrelser fra mellem 60 centimeter til højest 3 ½ meter. Handlen med juletræer er kun så småt begyndt i byen.

Danmark

Seks mænd og to kvinder kræves fængslet i terrorsag efter politiaktion

Annonce