Annonce
Assens

Meget trafik og høj fart lukkede vænge

Den meget lige vejstrækning indbød tilsyneladende til kørsel med for høj fart, selv om man for enden af vejen skal foretage et skarpt højresving for at komme videre. Husene til venstre bor ligger ud til den offentlige vej, mens dem til højre hører til Græsholmvænget Øst. Foto: Lise Wolf

Høj fart og for meget trafik var den direkte årsag til, at beboerne på i den vestlige ende af Græsholmvænget for snart seks år siden henvendte sig til Assens Kommune for at få lukket adgangen derfra til vængets østlige del. Det siger to beboere på Græsholmvænget Vest, Helle Christensen og Tom Noes, der bor Græshomvænget 13.

Assens Kommune har ikke kunnet finde dokumenter, der fortæller, hvorfor det for snart seks år siden blev besluttet at lukke for gennemkørsel mellem den offentlige og private del af Græsholmvænget i Assens. Men en medarbejder i Vej og Trafik mener at huske, at vejlukningen skete efter henvendelse fra beboere på vejen.

Og det bekræfter Helle Christensen og Tom Noes i et debatindlæg i Lokalavisen. De fremhæver desuden, at grundene i den vestlige del, der blev bebygget først, blev solgt som grunde på et lukket vænge, og det, mener de, må være tilstrækkelig argumentation for, at vejen forbliver lukket.

Parret fremhæver også, at Græsholmvænget benyttes som skolevej af mange børn i området, idet den ved stier er forbundet til andre veje til skoler og andre aktiviteter i byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Lynfrosten giver nye muligheder

Klumme

Hvad er målet med udligning?

Temaet i rigtig mange samtaler i denne tid er den kommunale udligning. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været til et møde, uden at det har været bragt op. Sidst til et møde med plejefamilierne i Assens Kommune i mandags, hvor den manglende udligning nævnes af flere som en årsag til den besparelse, som kommunen har valgt at lægge på plejefamilierne. Til det skal jeg dog også sige som kommunalpolitiker i Assens, at det også er et spørgsmål om prioritering, og hvis viljen havde været der i byrådet, kunne der have været prioriteret anderledes. Men det er et faktum, at der er stor forskel mellem kommuner i forhold til kommunernes mulighed for at opretholde en god service. Foreningen Bedre Balance har opgjort, at kommunerne i hovedstadsområdet kan bruge 186 kroner for hver gang, kommunerne i resten af landet kan bruge 100 kr. pr. sårbart barn. Skal vi acceptere det? Sundhedsministeren har sagt: “Vi skal knække den ulighed, der betyder, at et barn, der i dag fødes i Gentofte Kommune. i gennemsnit kan regne med at blive 83,4 år, mens det barn, der fødes i Lolland, bliver 77,7 år. Alene på grund af postnummeret.” Ja selvfølgelig skal vi knække uligheden, siger alle. Men er forudsætningen så ikke, at vi må starte med at sikre alle kommuner samme mulighed for service - samme mulighed for at sikre de svage børn et godt liv. Da man oprettede regionerne, var man enige om, at der ikke måtte være forskel på kvaliteten af behandlingen på sygehusene. Derfor bliver pengene til regionerne fordelt med den målsætning, at det er muligt. Når det så handler om kommunerne, så burde vi starte med diskussionen af om vi - som på sygehusområdet - mener, at der bør være samme kvalitet i alle kommuner. Når Mette Frederiksen udråber sig som børnenes minister, så ville jeg forvente, at vi var enige om, at der ikke må være forskel på støtten til det svage barn alene på grund af hvilken kommune, barnet er født i. Derfor vil jeg foreslå, at vi tager hul på en diskussion om, hvorvidt vi vil acceptere ulighed på tværs af landets kommuner. Mit og DF's udgangspunkt er, at vi ønsker et lige Danmark. Et Danmark, hvor det, at man bor i det ene eller andet postnummer, ikke er afgørende for et barns chancer for et godt liv eller kvaliteten af ældreplejen. Jeg vil gå til forhandlingerne med troen på, at vi kan blive enige om en politisk målsætning for udligningsreformen. Og kan vi det, så tror jeg på, at der er håb for et mere lige Danmark.

Assens

Kyndelmisse på Hjemstavnsgården

Annonce