Annonce
Udland

Medier: Dræbte i tysk armbrøstsag var med i kult

Christophe Gateau/Ritzau Scanpix
Dræbt mand var leder af en kultgruppe, der dyrkede middelalderens skikke og våben, rapporterer flere medier.

Politiet i Bayern mener, at en mand, der blev fundet dræbt på et hotel sammen med to kvinder i Tysklands mystiske armbrøst-sag, var leder af en kultgruppe.

Gruppen dyrkede middelalderens skikke og våben, og manden behandlede kvinderne omkring ham som slaver. Det rapporterer flere medier og øjenvidner.

Den bizarre sag har skabt store overskrifter i hele Tyskland i flere dage, efter at en mand og to kvinder lørdag blev fundet døde i et hotelværelse i Passau i delstaten Bayern nær grænsen til Østrig.

De var alle dræbt med armbrøst, og der var ikke tegn på, at nogen fjerde person var indblandet. Sagen blev udvidet mandag, da der blev fundet to andre dræbte kvinder - en 19-årig og en 35-årig - i en lejlighed i byen Wittingen.

Lejligheden tilhørte en 30-årig kvinde, der var blevet fundet død på hotellet i Passau.

Den centrale figur i gruppen siges nu at have været den 53-årige Torsten W. Han synes at have haft kontrollen over de fire kvinder som en streng sektleder, der anvendte fysisk magt og psykologisk manipulation. Det rapporterer Bild og tv-stationen RTL.

- Efterforskere mener, at de alle var med i en form for sexcirkel med fokus på Middelalderen. Torsten W. kan have været guruen i gruppen, rapporterer RTL på baggrund af interviews med personer, som kendte de dræbte.

Bild skriver, at W. øjensynligt havde "et forhold til adskillige kvinder, som han herskede over som en herremand".

De tre dræbte på hotelværelset var en 33-årig kvinde og en 53-årig mand fra delstaten Rheinland-Pfalz samt en 30-årig kvinde fra Wittingen, som var ankommet fredag.

W. var ejer af en forretning, som solgte våben og flag i en middelalderlig stil, og han var udbyder af kurser i sværdkamp. Hans udvalg omfattede blandt andet også bizarre mannequiner, som var bundet med reb og kæder og indsmurt i blodrød maling.

RTL var i kontakt med et par, som frygter, at den 19-årige kvinde, som blev fundet dræbt i Wittingen, var deres datter Carina U. De siger, at deres datter fuldstændigt underkastede sig W. for adskillige år siden og brød med familien.

Den tidligere livsglade pige kom i kontakt med W. gennem kamp- eller krigssport og blev indesluttet og depressiv, siger forældrene.

Bild bringer et interview med en tidligere ejer af en bolig, som W, havde boet i, og han beretter, at manden behandlede et lesbisk par, der boede hos ham, som slaver.

Tysk politi fortsætter efterforskningen og siger, at motiverne til drabene er uklare, og at der kan gå uger, før de har et klart billede af sagens sammenhæng.

/ritzau/AFP


Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce