Annonce
Faaborg-Midtfyn

Mediehus går nye veje: Det Rigtige Faaborg lancerer tøjserie

Det Rigtige Faaborg søgte efter fotomodeller via deres Facebook-side og en række lokale borgere meldte sig på banen. Det er dem, der nu præsenterer den nye tøjkollektion blandt andet i Det Rigtige Faaborgs decembermagasin. Foto: fiordstyle.dk
Hvert stykke tøj kommer i begrænset antal, og tøjserien har fået navnet Fiórd - inspireret af det gode liv i Vandkantsdanmark.

Faaborg: Der er ikke kun glittede magasiner, koncerter og radioudsendelser, der kommer ud af Det Rigtige Faaborg. Folkene bag har gennem det seneste år prøvet kræfter med blandt andet produktion af stikkelsbærbobler, fotobøger og sodavand, og nu indtages et helt nyt marked. Fredag lancerer Det Rigtige Faaborg en tøjserie under navnet "Fiórd" (græsk for fjord).

- Vi kan godt lide at have nogle fysiske produkter til at supplere vores forretning. Dengang vi startede Det Rigtige Faaborg, gav vi hinanden hånd på, at det skulle være sjovt, og vi skulle prøve nogle skøre ideer af. Og det her er en af de ideer, der har stået rigtig højt på ønskelisten, og som vi har arbejdet med igennem to år, og hele huset har været involveret, siger direktør Henrik Poulsen.

I første omgang præsenteres en række forskellige styles i begrænset antal via et website. Tøjet er produceret i økologisk bomuld, mens trykket er lavet lokalt i Faaborg. Med hvert stykke tøj følger et unikt nummer samt et stykke sejl, som lokale sejlere har budt ind i med. På mærkaten kan man så læse, hvor ens sejl har været i brug. Derudover tæller kollektionen også en "upcycling sail bag" (indkøbsnet) lavet af kasserede sejl.

- Det handler om at fortælle en historie. Vi har forsøgt at tage livet i Faaborg - områdets identitet - og indarbejdet det i tøjet. Vi er jo generelt bare stolte af vores område, og tøjet bærer sloganet "wave up your life", som også er en opfordring til at komme ud og prøve livet i vandkanten, siger Henrik Poulsen.

Annonce

Det handler om at fortælle en historie. Vi har forsøgt at tage livet i Faaborg - områdets identitet - og indarbejdet det i tøjet. Vi er jo generelt bare stolte af vores område, og tøjet bærer sloganet "wave up your life", som også er en opfordring til at komme ud og prøve livet i vandkanten.

Sommerfugle i maven

Håbet er, at tøjserien får et liv - også uden for Faaborg.

- En vild drøm er, at vi får solgt 200 enheder inden jul, men jeg tror også, at det kan være noget, der skal løbes i gang. Og hvis det slet ikke sælger, så er der ikke nogen, der kommer til at gå fra hus og hjem af den grund. Men så har vi til gengæld tøj nok til at klæde hele gesjæften her på det næste par år, lyder det muntert fra direktøren.

Han håber på sigt at kunne ansætte en medarbejder på deltid til at pakke og sende tøjet ud til kunderne, og muligheden for at have en "display-butik" overvejes også.

Tøjserien markedsføres først og fremmest via Facebook, Instagram samt en rækkere bloggere/influencere.

- Det er helt vildt spændende at stå her og se, hvor det kommer til at bevæge sig hen. Jeg har da sommerfugle i maven, det er helt klart det største projekt, vi har haft i regi af Det Rigtige Faaborg, siger Henrik Poulsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Odense-firma skærer ned på julegaver til andre firmaer - og giver i stedet penge til fynsk indsamling

Annonce