Annonce
Assens

Medbring stærke overarme og gode ben: Vestfynsk turistattraktion har eksisteret i 23 år - og er stadig populær

Journalisterne Mille Thomsen (tv), Søren Plovgaard og Sandra Goldek fra Fyens Stiftstidende og Lokalavisen Assens prøver for første gang skinnecyklerne på Assensbanen. Foto: Leif Klausen
Redaktionen tog en dejlig sommerdag på tur på skinnecyklerne på den gamle Assensbane. Bevarelsen af skinnerne har været debatteret flittigt gennem årene, men trods 23 år på bagen lader det til, at skinnecyklerne stadig er ret populære.

Tommerup/Glamsbjerg: På en overskyet sommerformiddag sætter tre journalister fra Fyens Stiftstidende og Lokalavisen Assens kurs mod Tommerup Station. Få hundrede meter fra stationen løber togskinnerne fra den gamle Assensbane fra 1884 mellem Tommerup og Assens, hvor der for år tilbage kørte godstog og endnu flere år tilbage persontrafik.

I 1999 kørte det sidste tog på skinnerne, og siden har gule skinnecykler stået for den primære trafik på banelegemet. Derfor var det også på tide, at redaktionen i denne uge tog sin debuttur på cyklerne.

Efter at have afregnet for en dags leje af cyklen i Superbrugsen i Tommerup Stationsby, monterer vi cykelsæder og pakker madpakker og tasker forsvarligt, og så går det hu-hej afsted ad jernbanen mod Knarreborg Station.

Annonce

Cyklerne er lette at træde, og vi kører for fuld damp, lige indtil vi møder den første forhindring kort før Tommerup. En polsk lastbil holder stille på tværs af skinnerne.

En lettere forvirret polsk chauffør forklarer på engelsk, at han tror, han skal ind til virksomheden Dampa, men et solidt hegn forhindrer ham adgang. Han får hurtigt bakket lastbilen lidt tilbage, så han ikke blokerer skinnerne for de gule cykler, der kommer susende. Foto: Søren Plovgaard

Populær attraktion

Bevarelsen af togskinnerne har de senere år været debatteret vidt og bredt, fordi nogle ønsker, at der bliver anlagt cykelsti på strækningen i stedet.

Foreningen Lilleskov Teglværk i Tommerup, der står for skinnecyklerne, afslog i 2019 flere projekter om at etablere sti på dele af jernbanen. Foreningen har indtil videre en kontrakt med Banedanmark om brugsretten til Assensbanen frem til 2023.

- Så skal vi søge igen. Og jeg går da ud fra, de vil give os den igen. Hvis ikke kan vi jo ikke cykle mere, siger formand for Lilleskov Teglværk, Knud Larsen.

Foreningen er afhængig af skinnecyklerne, der giver indtægter til at drive Lilleskov Teglværk som teglværksmuseum. Cyklerne og den godt 29 kilometer lange strækning holdes ved lige af pensionister fra foreningen.

Skinnecykling

Udlejning af skinnecykler på Assensbanen blev etableret i 1998. Foreningen Lilleskov Teglværk driver cyklerne.

Strækningen fra Tommerup St. til Assens er cirka 30 kilometer lang. Man skal dog være opmærksom på, at cyklerne skal køres tilbage til startpunktet.

Cyklerne kan lejes i Superbrugsen Tommerup St., Circle K i Glamsbjerg og ved Superbrugsen i  Assens. Det koster 300 kroner for en dag. 

I Tommerup, Nårup, Glamsbjerg, Ebberup og Assens er der drejeskiver på skinnerne, som man kan bruge til at vende cyklerne.

Der er plads til tre eller fire på cyklen, men der skal et par voksne ben til for at nå pedalerne.

Sæsonen slutter i år den 23. oktober.

Selv om skinnecyklerne efterhånden har mange år på bagen, er de stadig populære, ja faktisk er populariteten steget gennem årene, mener Knud Larsen.

- Der er flere, der kender det nu, og flere og flere der kommer og bruger dem.

Trods corona var det en populær aktivitet sidste år, hvor omkring 10.000 turister var på en tur med skinnecykel. Og selv om tallene endnu ikke er gjort op for 2021, ser det lovende ud.

- Det er en meget efterspurgt aktivitet for turister fra hele landet, det er ikke bare folk fra Tommerup og Glamsbjerg. Der kommer virkelig mange, og mit indtryk er, at sæsonen har været rigtig god i år også, siger han.


- Det er en meget efterspurgt aktivitet for turister fra hele landet, det er ikke bare folk fra Tommerup og Glamsbjerg. Der kommer virkelig mange, og mit indtryk er, at sæsonen har været rigtig god i år også

Knud Larsen


I starten af sæsonen var aktiviteten udfordret af projektet Baltic Pipe, der skulle grave langs strækningen. Det betød, at startstedet måtte flyttes fra Tommerup St. til Knarreborg Station i Tommerup - en stor udfordring for alle de turister, der kommer med tog for at prøve cyklerne. For nylig fik foreningen imidlertid at vide, at Baltic Pipe først skal grave næste år, og dermed kunne startstedet flyttes tilbage til Tommerup St.

Annonce

120 kilo tunge cykler

Ved den gamle Nårup Station holder vi en fortjent pause på naturlegepladsen Galaksen, hvor de medbragte madpakker skal indtages. Her skal cyklen løftes af sporet, så andre cykler kan passere den ensporede togbane, mens vi spiser ostemadder og drikker sodavand.

Ganske naivt griber vi fat i cyklen, for det kan vel ikke være så svært lige at løfte sådan en bette cykel af skinnerne. Men jo, det kan det. Cyklerne vejer nemlig omkring 120 kilo, så det kræver et håndfast greb og lidt taktisk snilde at løfte dem. Heldigvis giver to flinke forbipasserende skinnecyklister en hjælpende hånd.

Venneparret Louise Hoffmann og Peter Bennick hjælper os med at løfte den tunge cykel af skinnerne. De kender hinanden fra gymnasiet i Hillerød, og har i år valgt at holde ferie sammen. At Fyn blev destinationen for deres ferie skyldes mest af alt, at Peter Bennick bor i Geilo i Norge, og i Norge frarådes alle rejser til Danmark - undtagen Region Syddanmark, hvor smitten er lavere end i resten af Danmark. Derfor måtte turen naturligvis gå til Syddanmark. Foto: Søren Plovgaard

Og det bliver ikke sidste gang, cyklen skal løftes af sporet. Undervejs møder vi adskillige modkørende skinnecykler, der har taget turen fra enten Assens eller Glamsbjerg mod Tommerup St. Det føles som om, cyklen bliver tungere og tungere for hver gang, den skal løftes af, men heldigvis er der en indforstået aftale mellem cyklisterne om, at man hjælper hinanden.

Fem gode råd til en tur på skinnecyklerne

Herunder følger fem gode råd efter avisens egne erfaringer med en tur på skinnecykler fra Tommerup til Glamsbjerg. 

1. Hav en stærk kvinde eller mand ombord

Når man møder modkørende cykler på skinnerne, må den ene cykel af skinnerne, for at den anden kan passere. Og det er ikke for slapsvanse. Cyklerne vejer omkring 120 kilo, derfor skal der altså flere sæt stærke arme til at løfte dem af skinnerne. Hjælp de andre skinnecyklister med at løfte. Jo flere stærke arme, jo lettere går det. 

2. Sådan løfter du cyklen

Efter mange klumsede forsøg på at løfte cyklen af og på skinnerne fik vi et smart fif af et andet hold cyklister. I stedet for at løfte cyklen vandret op og løfte den af skinnerne, kan man i stedet tippe den op på den ene side. Vupti, så er banen fri for den modkørende og cyklen kan bagefter tippes forsigtigt tilbage på sporet. 

3. Pas på fingre og tæer 

Når cyklen skal løftes og bakses rundt, er det vigtigt at passe på fingre, tæer og andre legemsdele, der kan komme i klemme i eller under den tunge cykel.

4. Husk en ekstra trøje

Mens man træder rundt i pedalerne, får man virkelig varmen og kommer nemt til at svede, men hvis man er så heldig at kunne slappe af, mens andre træder i pedalerne, kan det godt blive lidt køligt i den susende vind. 

5. Kig dig for

Flere steder krydser jernbaneskinnerne mere eller mindre trafikerede veje. Her er det vigtigt at kigge sig rigtig godt for. En af passagerne på cyklen kan med fordel hoppe af og holde øje med, om der er fri bane over vejen. 

Vi har på forhånd forudset, at kondien ikke rækker hele vejen til Assens og tilbage til Tommerup. Derfor vender vi cyklen i Glamsbjerg og triller retur mod Tommerup St. Da cyklen skal vendes, er kræfterne i armene ved at slippe op, men heldigvis træder en bomstærk buschauffør til i sin frokostpause og hjælper med at løfte.

Omtrent fire timer efter afgangen fra Tommerup Station triller vi atter ind på stationen efter en skøn cykeltur med ømme bagdele og trætte arme.

En venlig nabo til jernbanestrækningen ved det gamle Holtegård Trinbræt har åbenbart bemærket en efterspørgsel på kolde drikkevarer på ruten. Naboen har derfor sat et køleskab ud til skinnerne, der byder på kolde vand og sodavand til en 10'er. Foto: Søren Plovgaard
Ved den gamle Nårup Station står en gammel togvogn udstillet. Foto: Søren Plovgaard
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Odense

19-årige Rosa har åbnet butik med egne designs midt i Odense: - Jeg var altid hende, der mødte op og lignede en regnbue

Erhverv For abonnenter

Succes-virksomhed lader sig opkøbe: Nu skal det være slut med at takke nej til kæmpe vindmølle-ordrer

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Klumme

Debat: Når rodløsheden blomstrer, må nogen holde fast

Erhverv

Kirsten sælger sidste bid af sin mands firma: - De interesserede tænkte nok, at jeg var et let offer

Erhverv

Marcus og Marius drømmer om at overtage slægtsgården: - Men det bliver svært uden investorer udefra

Nyborg

Reddet på målstregen: Balletskolen flytter til musikskolen

Odense For abonnenter

Carlos Daabas anholdt i Bulgarien: På flugt siden politiet droppede håndjern på vej til arresten - Han ønsker at vende hjem

Nordfyn For abonnenter

Odense kan være uoverskuelig for ældre: - Vi kommer nok "aller" til at prøve letbanen

Annonce