Annonce
forside

Med mormor på tur: Lilla ville gerne se "sit" skib

Lilla Vejen Hansen har opklaret, at der sidste år kun var ni børn i Danmark, der har navnet Lilla. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Jeg har fundet ud af, at Lilla er et sjældent pigegavn, siger ni-årige Lilla Vejen Hansen fra Odense.

Gennem avisen var Lilla Vejen Hansen fra Højby ved Odense blevet opmærksom på, at et skib bar hendes sjældne fornavn.

Det skib ville Lilla gerne se. Sammen med sin mormor, Elsebeth Vejen Henriksen, Odense, fik Lilla arrangeret en lille familietur til Faaborg, da Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe anløb.

Da Lilla Dan sejlede ind i havnen, stod Lilla og hendes mormor klar på kajen, hvor den røde Svendborg-skonnert lagde til.

Det er et fint skib, synes Lilla og spottede også brættet med navnet skrevet med forgyldte bogstaver.

Den ni-årige pige kan oplyse, at Lilla er et sjældent navn:

- Jeg har undersøgt det. Sidste år var der kun ni i Danmark, der hed Lilla - og så altså skibet, fortæller Lilla Vejen Hansen.

Svendborg-skonnerten er i øvrigt ikke opkaldt efter en, der er døbt Lilla. Sejlskibet fik sit navn på Ring-Andersens værft i Svendborg i 1951 af gudmoderen Lise Loft Lauritzen. Hun er datter af skibsreder Knud Lauritzen og bliver kaldt Lilla.

Gennem en årrække fastholdt J. Lauritzen i øvrigt et princip om, at visse af rederiets skibe skulle navngives med kvindenavne på fem bogstaver og altid sluttende med et a. Legendariske polar- og udforskningsskibe som Noona Dan og Nella Dan er et par eksempler.

Omkring 1950 blandede rederiet sig i øvrigt i en kogende debat om, hvorvidt en pige i Vestjylland måtte døbes Tessa. Præsten, der dengang kunne bestemme om navne måtte bruges, nægtede at døbe pigen. Navnet mindede for meget om at "tisse", mente han. Tessa er senere blevet godkendt, og JL-rederiets indlæg i debatten var, at det fra Aalborg Værft søsatte en nybygning med navnet Tessa Dan.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce