Annonce
Odense

Massive protester mod byggeplaner på Odense Havn: - For højt, for tæt og for dårlig kvalitet

Det er her på Pakhuskajen, at en investor vil opføre et nyt boligbyggeri. Planerne for byggeriet strider imidlertid mod den nuværende kommuneplan, og derfor skal kommuneplanen ændres, hvis ønskerne skal kunne realiseres. Arkivfoto: Frederik Steen Nordhagen
En investor vil bygge højere og mere, end kommuneplanen tillader på Pakhuskajen. Det møder nu hård kritik fra flere sider.
Annonce

Havnen: På Pakhuskajen i indre havn er et nyt boligbyggeri på vej. En investor med en option på at købe grunden vil både bygge højere og mere, end det er tilladt i kommuneplanen – og det har nu fået adskillige borgere, foreninger og virksomheder til at protestere.

Indsigelsesfristen i forbindelse med en forudgående høring udløb fredag i sidste uge, og da fristen for indsigelser lukkede, havde 24 firmaer, foreninger og private beboere meldt sig med indsigelser.

Én af dem er Byforeningen for Odense, der længe har beskæftiget sig med omdannelsen fra industrihavn til byhavn.

- Byforeningen er bekymret for udviklingen på Odense Havn. Fra såvel medlemmer som mange andre borgere hører vi en stadig stigende kritik af forholdene på havnen. Der bygges for højt, for tæt og i for dårlig kvalitet. Det er i 12. time, hvis de politikere, vi har valgt til at varetage den almindelige borgers interesser, skal stoppe den triste udvikling, skriver Byforeningen i sin indsigelse og Jarl Abrahamsen, der er arkitekt og bestyrelsesmedlem i foreningen uddyber:

- Der er flere ting i det. Én af dem er parkeringsforholdene, som man både vil reducere i antal og etablere i det, der kaldes konstruktion på terræn – altså, i byggeriets stueetage. Det vil jo være forfærdeligt. Og derfor bør det da også være et krav, som Arkitekturrådet i øvrigt anbefaler, at man laver underjordisk parkering eller i hvert fald halvt nedgravet parkering, så vi får bilerne pakket lidt væk, siger Jarl Abrahamsen.

Annonce

Gentagende dispensationer

Udover at reducere antallet af p-pladser, ønsker investoren også, at kravet til opholdsarealer mellem boligerne reduceres, og at der bliver muligt at bygge i op til otte etagers højde, selvom kommuneplanen kun giver tilladelse til fire-fem etager.

Arkitekt og bestyrelsesmedlem i Byforeningen for Odense er bekymret for byggeriet på Pakhuskajen. Foreningen advarer bl.a mod at dispensere for bebyggelsesprocenten, højden af byggeriet og anlæggende af p-pladser over jorden. Arkivfoto: Victoria Mørck Madsen

Hos Byforeningen er man bekymrede for, hvorvidt kommunen vil give dispensation til byggeriet.

- Vi ser gentagne gange, at man laver dispensationer i forbindelse med forskellige byggerier. Det undrer os. Hvorfor er det nødvendigt at dispensere hele tiden? Eller man kan også spørge: hvorfor er det, man i første omgang laver planer, der ikke passer til virkeligheden?, spørger Jarl Abrahamsen.

Sådan afviger bygherres ønsker fra den gældende kommuneplan

Gældende kommuneplan:

  • Bebyggelse skal opføres i 4-5 etager.
  • Maksimal bebyggelsesprocent på 150.
  • Parkering opføres svarende til 1 p-plads pr. 125 m2.
  • Opholdsareal skal svare til 30 % af det samlede antal etagekvadratmeter.

Bygherres ønsker:

  • Etageantallet øges til 4-8 etager.
  • Bebyggelsesprocenten hæves til 175.
  • Parkering fastlægges til 1/2 plads pr. bolig og 1/4 pr. mindre bolig (under 50 m2).
  • Kravet til opholdsareal reduceres.

Svaret på spørgsmålet til politikerne synes han selv at have.

- Det virker til, at det er økonomien, der styrer byggerierne. Forstået på den måde, at hvis man kan få nogle flere penge ud af et grundsalg, kan man gå på kompromis med byggeriet og arkitekturen, siger Jarl Abrahamsen, som mener, at netop arkitekturen bør veje tungest:

- Udgangspunktet for et byggeri bør være det bedst mulige projekt set ud fra byrummet og arkitekturen – og i lavere grad størrelsen på byggeriet og økonomien bag. Det hele hænger naturligvis uløseligt sammen. Det skal bare ikke være det sidstnævnte, der driver projektet.

Annonce

Lys, luft og adgang til vandet

En anden, der også har gjort indsigelse, er afdelingsdirektør i ejendomsselskabet Olav de Linde Søren Gørup. Selskabet forholder sig mere positivt til planerne, men har dog flere indsigelser.

- Vi har overordnet ikke noget imod de ønskede ændringer. Ændringsforslagene rummer dog en ikke ubetydelig risiko for, at området og den østlige del af Odense Havn ændrer karakter i en meget negativ retning, skriver Søren Gørup i Olav De Lindes høringssvar.


Vi ser gentagene gange, at man foretager dispensationer i forbindelse med forskellige byggerier. Det undrer os. Hvorfor er det nødvendigt at dispensere hele tiden? Eller man kan også spørge: hvorfor er det, man laver planer, der ikke passer til virkeligheden?

Jarl Abrahamsen, arkitekt og bestyrelsesmedlem i Byforeningen


- Havnen er et vigtigt område for hele byen. Derfor skal især adgangen dertil også bibeholdes – og man skal sørge for, at der er gode arealer, hvor man kan bevæge sig, siger Søren Gørup og lægger samtidig vægt på lys- og luftforholdene:

- Det er helt essentielt, at der er nok lys og luft – særligt mellem bygningerne, siger han og henviser til sin indsigelse, hvor han fremhæver vandet og udendørsarealerne som værende afgørende for området.

Af samme årsag ser Søren Gørup også gerne, at byggeriet opføres med variation i højden, så bygningerne bliver lavere mod vandet. Ellers har han ikke noget imod planerne om et byggeri på op til otte etager.

- Kvaliteten i bygningerne afgøres ikke af højden eller det modsatte, men af andre faktorer, skriver han.

Hvis bygherrens ønsker til byggeriet skal kunne realiseres, kræver det dog først, at kommuneplanen ændres. Det forventes, at By- og Kulturudvalget drøfter sagen og de indkomne høringssvar 1. september.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Offer for knivstik i Munkebo er død: 29-årig mand sigtes for drab

Sydfyn For abonnenter

Pendlere på Svendborgbanen til politikere: Få styr på det her

Kerteminde

Drabssigtet erkender at have stukket med kniv: Det var nødværge

Annonce