Annonce
Erhverv

Massiv fyringsrunde afblæst: - En lang række mennesker blev meget glade

Odense Letbane skal efter planen begynde at køre til maj, og letbanen så i første runde ud til at afføde en massiv fyringsrunde blandt bybuschauffører i Odense, hvor Keolis har 230 chauffører ansat.  Arkivfoto: Michael Bager
Keolis stod over for at skulle fyre knap en tredjedel af sine 230 buschauffører

En fyringsrunde, der var til at tage at føle på, er afværget blandt Keolis-chauffører, der kører bybusserne i Odense.

Det franske selskab har cirka 230 chauffører ansat i Odense, men havde i slutningen af 2021 udsigt til at skulle fyre knap en tredjedel af sine chauffører i det fynske.

Det er Fynbus, der styrer det administrative arbejde med at udbyde kørsel og tilrettelægge ruter, men det er Odense Kommune, der bestiller og betaler for de ruter, kommunen vil have i drift. Så da Odense Kommune ville skære i busserne, så det ud til at blive en rå omgang for chaufførerne.

Annonce

- Der var lagt op til, at vi skulle reducere med 30 procent, fordi letbanen i Odense skal begynde at køre, og der af samme grund skal bruges færre chauffører i Odense. Odense Kommune har heldigvis fundet nogle flere penge til busser, og nu skal der ikke fyres, siger Uffe Tokehøj, som er driftschef i Keolis, der har kontrakten på at levere bybuskørsel i Odense.

Odense Letbane kørte den første testkørsel i Odense centrum i slutningen af august 2022. Arkivfoto: Charlotte Pedersen

Den oprindelige besparelse betød, at en lang række chauffører - i første ombæring 39 - blev varslet fyret med virkning fra letbanens start.

- Men samtlige varsler blev trukket tilbage igen, og de chauffører, vi havde ansat på tidsbestemte kontrakter, blev samtidigt ansat uden tidsbegrænsninger, så der var heldigvis en lang række mennesker, som blev meget glade, siger Uffe Tokehøj.

Fra bus til letbane

Keolis kigger fortsat ind i besparelser, men de kommer ikke til at betyde afskedigelser, lyder det fra driftschefen.

- Reduktionen bliver på lige knap 15 procent, men den kan vi godt håndtere. Der er noget naturlig afgang, og vi har mulighed for at sende folk på efteruddannelse - det gør vi løbende - så vi skal ikke ud at fyre, siger Uffe Tokehøj, som ikke er blind for, at det er godt at have flere chauffører end dem, der lige præcis er brug for i dagligdagen.

15 chauffører stoppede, fordi de skulle være letbaneførere.

Uffe Tokehøj, Keolis

Ligesom mange andre virksomheder oplever Keolis, at der er kamp om arbejdskraften, og de sidste tre måneder af 2021 var der decideret lavvande i medarbejderstaben.

- Vi var meget pressede i slutningen af 2021. 15 buschauffører stoppede, fordi de skulle være letbaneførere, nogle gik på efterløn og pension, mange havde restferie, der skulle afholdes, og så var vi hårdt ramt af mange sygemeldinger, siger Uffe Tokehøj.

Fynbus og Keolis

Fynbus er et offentligt trafikselskab ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark.

Keolis er et fransk selskab, der har kontrakt på at køre bybusserne i Odense.

Det er ligeledes Keolis-chauffører, der skal føre letbanen i Odense.

Globalt har Keolis cirka 65.000 ansatte og udbyder alt fra bus til letbane, parkering og cykler.

Selv om samfundet siden 2020 har været mere eller mindre lukket på grund af corona, er den offentlige trafik - herunder busserne -blevet opretholdt som normalt. Ifølge Uffe Tokehøj har Keolis ikke været specielt udfordret af sygemeldinger som følge af corona.

- Vi har selvfølgelig haft nogle stykker, men vi har ikke været hårdt ramt. Det har fulgt udviklingen i samfundet.

Annonce

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Odense For abonnenter

Gæster kom fra udlandet for at se letbanen i Odense: Svensker kalder den for en eksemplarisk letbane

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Se alle de festlige billeder: Nu kører letbanen i Odense

Kultur For abonnenter

Ferme fynske fortællere: Et forår præget af blomstrende popdebutanter

Sport

Se video-analysen: Denne gang fandt Esbjerg de magiske greb - nu skal Odense Håndbold finde guldet i egen have

Assens

Det så sort og 'utidigt' ud, men Hans klarede turen Fyn rundt: SCO'en fra 1974 måtte pludselig skiftes ud med en Puch Maxi

Hundredvis af ben amputeret, mulige dødsfald og topchef fyret med millionhåndtryk: Det her skal du vide om skandalesagen

Odense

Mød Danmarks største letbane-nørd: Henrik rejser 10 gange om året - bare for at kigge på letbaner

Middelfart For abonnenter

Salg af kommende bæredygtig bydel trækker ud: Derfor er jorden endnu ikke solgt

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Assens

Mug på væggene, fugtplamager og skimmelvækst: Staten sælger nedslidte ejendomme, efter 100.000 træer er plantet i området

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Kerteminde

Stine efterlyser legekammerater til nyt butiksfællesskab: Vil gerne dele 120 kvadratmeter med andre kreative ildsjæle

Assens For abonnenter

825 tons sand blev pumpet op fra det fynske øhav: Nu ligger det bag idrætshallen og er snart klar til brug

Nyborg

Tour de nybegynder med Brian Holm: Cykelstjerne svarede på 'dumme' spørgsmål

Annonce