Annonce
Søsiden

Maritimt årsskifte: Alene på Sydfyn og øerne bor mere end 1600 søfolk

Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier: - Vi lægger os i selen for at sikre, at de gode løsninger for klimaet også bliver til gode løsninger for danske rederier og vores ansatte. PR-foto: Danske Rederier.
- Ledestjernen i vores arbejde med klimaet er, at danske rederier og danske søfolk skal være godt positioneret til at drage fordel af den grønne omstilling, skriver adm. direktør Anne H. Steffensen, Danske Rederier i sit nytårsindlæg til FAA.dk/Søsiden
Annonce

Af Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

DET FORGANGNE 2019 var et godt år for dansk søfart og for søfolk på Fyn og over hele landet.

SKIBSFARTEN eksporterede for mere end nogensinde før, og med den netop vedtagne DIS-udvidelse på plads er danske rederier klar til i endnu højere grad at hjælpe Danmark med den grønne omstilling. Der er nemlig kæmpe potentiale i havvind, og DIS-udvidelsen sikrer, at vi i Danmark får del i væksteventyret. Det giver aktivitet i rederierne og beskæftigelse til danske søfolk. Den danske maritime off-shore-sektor beskæftiger i dag godt 2000 søfolk, og hertil kommer godt 650 ansatte på kontorerne i land. Alene på Sydfyn og øerne bor mere end 1600 søfolk. I fremtiden kan det blive til endnu flere ansatte, når der bliver mere at lave for de 45 danske rederier, der i dag – helt eller delvist – beskæftiger sig med havvind.

BLANDT ANDET derfor har vi brug for at skaffe nye talenter til danske rederier. Sammen med andre gode maritime kræfter har vi derfor i 2019 kæmpet for, og lykkedes med, at sikre finansiering til de danske skoleskibe Georg Stage og Danmark, der igen i år kan sejle dobbelttogter. Dermed uddannes dobbelt så mange ubefarne skibsassistenter i 2020, og danske rederier står klar med job og praktikpladser til de nye danske søfolk, som vi i den grad står og mangler.

DERUDOVER har danske rederier i det forgange år lanceret 10 anbefalinger til, hvordan rederierne kan få flere kvinder til søs. Her er et stort uudnyttet potentiale, og vi kan tiltrække endnu flere søfolk, hvis vi også fisker i ’den anden halvdel’. Det arbejde fortsættes i vores Taskforce for flere kvinder til søs i det nye år.

MENS SEJLENE ER SAT, og de grønne vinde blæser både mænd og kvinder på vej mod et nyt dansk vindeventyr, arbejdes der videre på at bidrage til de danske og internationale målsætninger om CO2-reduktioner. For vi har i søfarten – som i alle andre brancher - selv en udfordring med at nedbringe vores CO2-udledninger - i Danmark og globalt. Derfor har vi i Danske Rederier fornøjelsen af at være sekretariat for regeringens klimapartnerskab for Det Blå Danmark, der med CEO for A.P. Møller – Mærsk Søren Skou i spidsen skal fremlægge en plan for, hvordan søfarten kan bidrage til Danmarks mål om at nedbringe CO2-udledningerne med 70 pct. i 2030.

DER ER OGSÅ EN TID efter 2030, hvor det kommer til at handle om at finde vejen mod at blive helt C02-neutrale. Det ambitiøse mål, kan vi ikke nå med teknologier, vi benytter os af i dag, og derfor skal der sættes turbo på at finde de løsninger, vi er afhængige af for at komme i mål.

LEDESTJERNEN i vores arbejde med klimaet er, at danske rederier og danske søfolk skal være godt positioneret til at drage fordel af den grønne omstilling. Derfor lægger vi os i det kommende år – lige som sidste år – i selen for at sikre, at de gode løsninger for klimaet også bliver til gode løsninger for danske rederier og vores ansatte.

DER VENTER et spændende år forude for søfarten og de mange gode folk ombord på skibene.

Den politiske beslutning om, at de danske skoleskibe Georg Stage (billedet) og Danmark fortsat kan sejle to årlige togter, fører til uddannelse af flere ubefarne skibsassistenter. - Rederierne står klar med job og praktikpladser, fastslår adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
GOG

GOG: Storsejr med panderynker

Annonce