Annonce
Biler

Marco Polo går til angreb på California

Mercedes vil have en bid af den voksende klasse af fritidsbiler og relancerer Marco Polo. Foto: Mercedes.
Flere danskere vil have rendyrkede fritidsbiler, og Mercedes relancerer nu camping-modellen Marco Polo, som skal kæmpe mod Volkswagen California.

Danskerne går i stigende grad efter biler, hvor hverdag og fritid kan smelte sammen. Det ses hos Volkswagen, hvor campingbussen California sælger rigtig godt. Nu vil Mercedes også have en større bid af det voksende marked og relancerer camper-modellen Marco Polo, som bygger på en V-klasse.

Det sker til priser fra 549.000 kroner for en Marco Polo 220d med 163 hk, 9G-Tronic automatgearkasse og pænt med udstyr, og det er et prisfald på mere end 100.000 kroner.

Til sammenligning starter en VW California med 150 hk og automatgear fra 496.000 kroner for en model med Coast-udstyr, mens næste modeltrin, Ocean, koster 100.000 kroner mere.

Men det kræver en lup at sammenligne priser, modeller og udstyr, da de alle kan konfigureres helt ud i detaljerne og på en række forskellige måder. Begge har dog det til fælles, at de for eksempel kan bruges til familiebil for fire til hverdag og så anvendes til at rulle direkte på tur i det blå med senge og køkken om bord.

Annonce

Mercedes Marco Polo

Den første generation af Marco Polo-campere, som byggede på Viano, kom i 1996.

Anden generation, der også er skabt på grund af Viano, blev lanceret i 2004. Den fik et facelift i 2010.

I 2014 blev Viano ændret til V-klasse, og samtidig kom tredje generation.

Tre motorer

Marco Polo har siden 1999 været bygget sammen med karrosseriopbyggeren Westfalia, og den er blevet et brand ligesom California, der har været på banen som selvstændig model i en halv snes år mere.

Motorudvalget i den baghjulstrukne bil spreder sig ud over basismotoren på 163 hk også over versioner på 190 hk og 239 hk. Her er også mulighed for at få 2500 kg på krogen.

Standardudstyret i Marco Polo er pænt og omfatter blandt andet oliefyr, klimaanlæg, lys- og regnsensor, fartpilot, mørktonede ruder, ventilationsrude og rullegardiner i passagerkabinen, komfortdrejesæder og et maritimt-inspireret trægulv.

Mange udstyrsmuligheder

Importøren spiller i tidens ånd ud med kampagnepakker, hvor man for en merpris på 45.000 kroner på papiret får udstyr for 120.000 kroner med. Det gælder blandt andet metallak, adaptiv fartpilot, multifunktionsrat i læder, bakkamera, parkeringsassistent, parkeringssensorer for og bag og ekstra varmer med timer.

Ekstraudstyrslisten omfatter desuden Intelligent Light System-LED-forlygter med fjernlysassistent, læderkabine, ekstra passagersæde, elektrohydraulisk hævetag, 360-graders kamera, markise, el-skydedør, el-bagklap med big-flip vindue samt 4Matic-firehjulstræk og AMG-sportspakke med 19-tommer AMG-letmetalfælge.

Der er dog også mange andre drenge i klassen. En række af de store camping-opbyggere har nemlig også campere i denne størrelse i programmet.

Bilen kan opgraderes med luksus-udstyr som læderkabine, der ændrer oplevelsen indendørs. Foto: Mercedes
Interiøret ligner ophavet fra Mercedes V-klasse, hvilket betyder, at der er mulighed for en række udstyrsmuligheder. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce