Annonce
Middelfart

Mangemilliardær køber første og bedste bid af trafikhavn i Middelfart: Vil udvikle området til ny bydel med både boliger og plads 750 arbejdspladser

Det nye område ved siden af Torben Østergaard-Nielsens eget hovedsæde, Turbinehallen, får navnet Kabelbyen. Illustration: Tegnestuen Rasmusrasmus
Den lokale erhvervsmand investerer en halv milliard kroner i bolig- og erhvervsbyggeri med plads til 750 arbejdspladser ved siden af sit eget karakteristiske hovedsæde ud til Lillebælt.

Middelfart: Middelfarts mangemilliardær Torben Østergaard-Nielsen har købt den første og mest attraktive del af Middelfart Trafikhavn.

Planen er at udvikle de godt 10.000 kvadratmeter direkte ud til Lillebælt til et nyt område med boliger og erhverv. Området får navnet Kabelbyen, hvilket refererer til det gamle Nordisk Kabel og Tråd, NKT, i dag ITW, ved siden af.

Torben Østergaard-Nielsen har i mange år gerne villet købe havnegrunden med det blå pakhus, der ligger klos op ad hans hovedkvarter i Turbinehallen. Foto: Michael Svenningsen

Torben Østergaard-Nielsen fortæller til avisen, at han investerer en halv milliard kroner i projektet. Arealet skal bebygges med 12.500 etagemeter fordelt på tre kontortårne med plads til i alt 750 arbejdspladser og 25 udsigtsboliger på området tættest ved byen.

Annonce

Tanken er, at området skal være åbent for offentligheden og danne en naturlig afslutning på havnepromenaden.

- Jeg har siden 1990'erne været i uformel dialog med både havnens ejere og byens borgmestre gennem årene og fortalt dem om min interesse for arealet, derfor er jeg også glad for, at det nu er lykkedes at overtage det, siger Torben Østergaard-Nielsen, der flytter de medarbejdere, der i dag sidder i lejede lokaler rundt om i byen, til Kabelbyen.

- 400 af koncernens 3500 ansatte befinder sig i Middelfart, og mon ikke de 100 rykker til Kabelbyen, siger Torben Østergaard-Nielsen, hvis familieformue i dag har rundet 22 milliarder kroner.

Går det, som man forventer med lokalplangodkendelse og opførelsen af byggeriet, vil det første kontortårn stå klar til indflytning i sommeren 2024.

Både hvad angår boligerne og erhvervslokalerne, ligger det ikke fast, hvorvidt der bliver tale om lejemål eller noget, der skal sælges. Men det bliver formentlig en blanding af begge dele, oplyser direktøren for Selfinvest, Mikkel Hammershøj.

To bød på grunden

Middelfart Kommune overtog den cirka 50.000 kvadratmeter store trafikhavn af havneselskabet ADP for halvandet år siden og har sat gang i en udvikling af området med salget af den første femtedel.

Arealet var udbudt til godt 37 millioner kroner med en række kriterier om blandt andet bæredygtigt byggeri og lignende. Torben Østergaard-Nielsen og hans to døtres investerings- og holdingselskab, Selfinvest ApS, vandt udbuddet i konkurrence med en projektgruppe med hovedsæde i København.

Kabelbyen skal være åben for offentligheden og fungere som en naturlig afslutning på havnepromenaden. Illustration: Tegnestuen Rasmusrasmus

Den nye ejer fortæller, at Kabelbyen tager afsæt i hans veneration for Middelfart by og den fortsatte udvikling af området omkring hans eget hovedsæde, Turbinehallen, ved siden af og trafikhavnen.

- I min optik er det helt naturligt, at vi skal være med til at sikre trivslen for både forretningsdrivende og byens borgere og turister, der besøger os. Det glæder mig meget, at vi med projektet kan være med til at videreføre Middelfarts historie, som en vigtig og smuk havneby, siger Torben Østergaard-Nielsen.

Udviklingen af Middelfart Trafikhavn

Middelfart Kommune overtog for to år siden arealet på Middelfart Trafikhavn af ADP for 100 millioner kroner med den klausul, at ADP og de øvrige lejere kunne benytte arealet frem til 2023.

Den udbudte grund er på 10.575 kvadratmeter og blev solgt ved tilbudsgivning til en mindstepris på 37.875.000 kroner inklusiv moms. Tildeling af grunden er sket efter vurdering af det indsendte projektmateriale med vægt på anvendelse (10 procent), bæredygtighed (20 procent) og arkitektur (20 procent) samt tilbudspris (50 procent).

Købstilbuddene skulle være Middelfart Kommune i hænde senest 10. marts 2021. Det forventes, at en lokalplan kan være godkendt, så Torben Østergaard-Nielsen kan gå i gang med sit byggeri i 2023.

Visionskonkurrence

Projekt Kabelbyen er blot første trin i en flerårig proces om at gøre den eksisterende trafikhavn mere levende. Middelfart Kommune har udskrevet en visionskonkurrence om de resterende områder, og vinderen af den proces udpeges til august 2021.

Visionskonkurrencen for de resterende 43.146 kvadratmeter laver Middelfart Kommune i samarbejde med rådgivningsfirmaet Grandville.

Tværfaglige hold bestående af arkitekter, ingeniører og konsulenter med viden om for eksempel byliv og bæredygtig byudvikling inviteres til at byde ind på opgaven. Tre af disse hold udvælges til at komme med deres bud på fremtidens visioner for den sidste del af havnen i Middelfart. Vinderprojektet kåres august 2021.

Efter konkurrencen skal vinderholdet bistå kommunen med at udarbejde en strategisk udviklingsplan for området, og derefter skal der laves lokalplaner, så byggeriet kan komme i gang.

Annonce

Startskud til ny byudvikling

Borgmester Johannes Lundsfryd (S) er godt tilfreds med salget til den lokale erhvervsmand.

- Der er slet ingen tvivl om, at det var det bedste projekt. Og med salget til Selfinvest er det første skridt taget i omdannelsen af trafikhavnen til den nye og visionære bydel, som byrådet ønsker at skabe. Planerne for området skaber en naturlig overgang fra området omkring Turbinehallen og ind mod den nye bydel. Samtidig vil vi med de attraktive boliger kunne trække endnu flere borgere til Middelfart Kommune og dermed sikre fremtidens velfærd, siger borgmesteren.

Baggrunden blev pludselig royal, da Torben Østergaard-Nielsen og borgmester Johannes Lundsfryd tirsdag eftermiddag mødtes med den lokale presse i forbindelse salget af den første del af Middelfart Trafikhavn. Foto: Michael Svenningsen

Han understreger, at den nye havnebydel ikke kun skal bestå af boliger.

- Det skal være en blanding af bolig, erhverv og rekreation. Eksempler kunne være vinbar, café eller fitnesscenter, som sikrer, at der er liv og mennesker i området i alle døgnets timer, siger Johannes Lundsfryd.

Middelfart Kommune er midt en visionskonkurrence om det resterende areal på trafikhavnen. Grafik: Leif Nørmark
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce