Annonce
Erhverv

Mangel på arbejdskraft: Stor efterspørgsel på lærlinge i industri og byggebranchen

- Jeg er kørt forbi flere steder på det sidste, hvor virksomheder annoncerer med banner ude ved vejen, at de mangler lærlinge, fortæller formand for Dansk Industri på Fyn, Poul Strandmark.Arkivfoto: Nicky Bonne
I øjeblikket er der mangel på faglært arbejdskraft indenfor flere brancher på Fyn. Derfor er der også kamp om lærlingene.

Brolæggere, murere og bygningssnedkere. Det er nogle af de faggrupper, der ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er mangel på i det fynske område lige nu. Og manglen på arbejdskraft er endnu mere omfattende inden for elektriker-, mekaniker- og tømrerfaget, konstaterer styrelsen.

Det betyder også en stor efterspørgsel efter lærlinge inden for flere af fagene.

- I mange brancher mangler der unge hænder. Indenfor elektrikerbranchen kan man stort set ikke opdrive lærlinge, og det er det samme med VVS-lærlinge, murere, industriteknikere, smede og maskinarbejdere. Der er kamp om de unge mennesker, konstaterer formanden for Dansk Industri (DI) på Fyn, Poul Strandmark.

Den tendens kan man genkende på Syddansk Erhvervsskole, hvor man oplever, at der især er stor efterspørgsel efter lærlinge i industrien og indenfor de lidt mindre byggeuddannelser som for eksempel murer, hvor der snarere mangler elever end lærepladser.

Annonce

Højt niveau i erhvervsuddannelser

Derfor glæder det øgede elevoptag på de fynske erhvervsskoler også formanden for DI Fyn.

- Jeg håber, det er fordi, de har fået øjnene op for, at det er godt at have en erhvervsfaglig uddannelse. Du er stort set sikker på job bagefter, der er gode fremtidsudsigter, og hvis du først har en håndværksuddannelse, så er det lettere at skifte spor eller videreuddanne sig. Fordelene ved en erhvervsuddannelse er helt vildt underspillet, mener Poul Strandmark.

- Der er gået snobberi i, at man skal have en fin titel, men det er faktisk ikke så let at tage en erhvervsuddannelse. Det er ikke sådan, at en erhvervsuddannelse bare er noget, man kan tage, hvis man ikke kan finde ud af andet. Det er en dårlig talemåde, og det skal vi have slået ihjel på den ene eller den anden måde, lyder det fra DI-formanden, der tilføjer:

- På smedeuddannelsen tager grunduddannelsen tre år, og så kan du specialisere dig bagefter, det tager to år. Det svarer lidt til, hvis du tager en bachelor og en kandidat på universitetet. Det er på det niveau, vi taler. Vores erhvervsuddannelser i Danmark er på et meget højt niveau.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Prædiken. Skamløs i sin kærlighed

Prædiken: Skammen står i kø: der findes klimaskam og rygeskam, og man kan skamme sig over at mene noget andet, end det er moralsk tilladt i de kredse, man begår sig i; og sidste nye skud på stammen: virusskam; skammen over at være smittebærer af Covid 19 måske helt uden at vide det. For man kan såmænd føle skam helt uden at være skyldig. Skam og skyld hænger ikke nødvendigvis sammen. Offeret for en voldtægt er uden skyld og føler alligevel skam. Mens skyld er noget, vi kan placere, så er skam langt mere subtil i sin fremtræden. Den findes i alle mulige logiske og ulogiske sammenhænge. Det kan endda lade sig gøre at skamme sig på andres vegne; man kan skamme sig over at være dansker, skamme sig over alle de andre danskere forstås, alt imens man opfatter sig selv som helt igennem anstændig. I dagens evangelium hører vi om en flok mænd, som skammer sig på en andens vegne. Mændene ligger til bords i Simons hus, da en kvinde kommer ind i huset til dem. Hun nærmer sig Jesus, går helt hen til ham og hælder så den fineste og kostbareste nardusolie fra sin krukke ud over Jesu hoved, som når man salver en konge. Ødselt overøser kvinden med alabastkrukken Jesus med sin kærlighed og bekender sig på den måde til ham, som man bekender sig til sin Gud. Straks bliver hun overfuset af de tilstedeværende, for hvem Sandheden er skjult. Ikke alene opfører hun sig helt uanstændigt ved at komme ind i huset, ydermere skammer de sig nu over hendes hovedløse handling. For al den olie, svarende til en formue, kunne være blevet solgt og pengene givet til de fattige. Så nyttigt kunne kvindens formue været blevet brugt! Gæsterne i Simons hus ønsker nemlig at være generøse, og hvad er nemmere end at være generøs på andres bekostning? Kvinden opfører sig i deres øjne skamløst. Og det er præcis hvad hun er. I mødet med Kristus er hun skamløs. Ikke skamløs som psykopaten med det menneskelige brist slet ikke at kunne føle skam; ikke skamløs som en person, der rager til sig i en uhørt aftrædelsesordning; ikke skamløs som om skammen slet ikke findes i hendes liv, for det gør den. Hun er synderinde af profession, verdens ældste hverv, og sikkert ikke for fornøjelsens skyld, men af nød. Jo, hun kender til skammen, som de allerførste mennesker i Edens have kendte til den, fordi skammen er et menneskeligt vilkår. Men i mødet med Jesus bliver mennesket skamløst, løst fra sin skam. For sådan er kærlighedens væsen. Skam som samfundsgreb kan så absolut være godt, skammen er samfundsregulerende og opdragende. Men skam kan også være af det onde. Den kan holde os fanget i et net, som vi ikke selv kan vikle os ud af. Den lammer os. Ligesom frygten for en ukendt virus lammer os, og gør os desperate. Vi kastes ud af hamsterhjulet. og måske for første gang i lange tider tvinges vi til ikke at gøre, men blot at være. Og hvem er man så? Kvinden med Alabastkrukken ved, hvem hun er. Hun ved, at hun er Guds, og hun ved, at alt, hvad hun ejer og har, skylder hun Ham, for livet er hans. Hun salver ham som konge i livet og i døden. For salvingen forudsiger også Jesu død og begravelse. Kvindens handling den dag i Betania minder Jesus om, hvad han må gøre, hvor rædselsvækkende opgaven end er. Hun holder ham fast på hvem han er. Og hun viser os, at frygt ikke findes i kærligheden, men at den fuldendte kærlighed fordriver frygten, som den fordriver skammen. Det forstod kvinden med alabastkrukken. Kvinden som var skamløs i sin kærlighed.

Annonce