Annonce
Danmark

Manden bag Lars Larsens berømte tv-reklame: - Vi blev grinet ud af kolleger og konkurrenter for den reklame

I mange år havde Hans Erik Møller-Hansen kontor og butik i dette hus i Mejlgade i Aarhus. Foto: Hans Petersen
Alle danskere kendte den: "Godaw, jeg hedder Lars Larsen. Jeg har et godt tilbud til dig".

AARHUS: Hele Danmark lærte Lars Larsen at kende gennem en tv-reklame. "Godaw, jeg har et godt tilbud", sagde den nu afdøde dynekonge, når han tronede frem på skærmen og tilbød sine varer til halv pris.

Hans Erik Møller-Hansen, nu 73-årig århusianer, var manden bag reklamefilmen. Han levede godt op til sit slogan på hjemmesiden for Reklame- og Marketing Butikken: "Vi åbner butiksdøren kl. 8 - og går hjem, når vi er 67." Det gjorde han.

Han er stærkt påvirket af Lars Larsens død, for de var venner og mødtes jævnligt. Og han er ked af at tale om det. Så vi repeterer, hvad Hans Erik Møller-Hansen tidligere har fortalt:

- Jo, det var mig, der fandt på reklamen "Godaw, jeg hedder Lars Larsen. Jeg har et godt tilbud til dig". Det var, da tv-reklamerne lige var indført på TV 2. Vi blev grinet ud af kolleger og konkurrenter for den reklame. De andre bureauer lavede små, kostbare og kunstfærdige reklamefilm ligesom i biograferne med en masse effekter, og så kom vi med sådan en bonderøvsannonce. Men vi holdt fast, har Hans Erik Møller-Hansen fortalt.

Annonce

De andre bureauer lavede små, kostbare og kunstfærdige reklamefilm, og så kom vi med sådan en bonderøvsannonce.

Hans Erik Møller-Hansen

Nye øjne

Forbindelsen mellem Lars Larsen og Hans Erik Møller-Hansen begyndte for længe siden.

Hans Erik Møller-Hansen var så heldig at få Gellerup Centret, der nu hedder City Vest, i Brabrand som en af sine første kunder. Her drev en mand ved navn Lars Larsen butikken "Minus Service" med sengetøj.

- Han blev både min kunde og gode ven. Det betød, at vi fik ham som kunde fra dag ét, da han i 1979 startede Jysk Sengetøjslager på Silkeborgvej i Aarhus, forklarer Hans Erik Møller-Hansen.

Siden var Lars Larsen hans alt dominerende kunde i 34 år og blev en væsentlig forudsætning for bureauets eksistens - lige indtil den dag, Reklame- og Marketing Butikken tabte Larsen som kunde til en konkurrent. På fire år mistede den al arbejdet hos Lars Larsens discountbutikker, fordi nye øjne skulle se på produkterne. Januar 2014 lukkede Hans Erik Møller-Hansen butikken.

I øvrigt stod han også bag Lars Larsens selvbiografi, der blev husstandsomdelt i 2,4 millioner eksemplarer i Danmark for nogle år siden.

Annonce
Annonce
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

10.000 grønne fingre. Skolehaver giver jordforbindelse og -forståelse

Synspunkt: ”Man tænker bare yes, når man skal i Haver til Maver, for så er man ikke inde i klassen, man har friheden”. En elev i 4. klasse rammer med den udtalelse præcist ideen og meningen med det succesfulde projekt i skolehaverne i Odense. At læring ikke kun sker gennem bøger og pc'er ved vi jo godt, men nogle gange glemmer vi lærere det alligevel. Bevægelse, motivation og frisk luft giver gevinst. Eleverne bliver engagerede og der kommer smil på læben. Filosofien er simpel; når man trives og er motiveret, så er dørene åbne for at lære noget. Og hvad kan man så lære i en skolehave? Svaret er simpelt: Man kan lære lidt om det vigtigste i livet; at man selv kan producere noget. At man kan lykkes. Den vilde glæde ved at trække en gulerod op af jorden og spise den, en gulerod man selv har dyrket. Den glæde forplanter sig i kroppen og hovedet, det er en sanselighed, man ikke glemmer igen. Lad os kalde sanseligheden for jordforbindelse. Vigtigheden af jordforbindelsen kan ikke overdrives, for når vi begejstres, så har vi behov for at lære mere om det, vi begejstres af. I skolehaven er det oftest naturen og grøntsagerne, der begejstrer. Resultatet er naturligvis, at eleverne i Haver til Maver har gjort egne erfaringer om, hvor grøntsager kommer fra og om sammenhænge i naturen. Vores samfund er i gang med grøn omstilling og vi har diskussioner om klimaet. Viden og erfaring er essentiel for at kunne forstå den udvikling. Vi skylder os selv og vores børn, at børnene klædes på med viden, erfaring og forståelse for vores jord, og for maden vi spiser. Vi vil stolt påstå, at i Haver til Maver opnår skolebørnene noget af denne vigtige viden og erfaring. Vi tager ikke stilling til om man skal være vegetar eller hvilken miljøpolitik, vores land skal føre. Vi lærer simpelthen børnene om, hvordan man dyrker grøntsager, og hvordan man kan lave lækker mad af de friske grøntsager. ”Målet er ikke bare at få planterne til at gro. Målet er også at få dem, der passer planterne, til at gro.” Odense har nu tre skolehaver, hvor skolebørn lærer at dyrke deres måltider. 44 skoleklasser er i Haver til Maver otte gange på en sæson, fra såningen om foråret til efterårets høst. Hver gang er børnene i marken og hver gang er der spiselige glæder. De gange, hvor eleverne selv skal kløve brænde, tænde bål og lave deres egen mad, giver naturligvis ekstra begejstring. Skibhusgården er den nyeste skolehave i Odense. Jacob Guldin er skolehaveleder i dette idylliske hjørne af Odense, som også huser en naturskole. Jacob er også underviser på jordbrugslinien på KOLD College, så naturligvis er den nye skolehave både smuk og funktionel. Haver til Maver på Skibhusgården blev indviet i 2019 og fik disse ord med på vejen af rådkvinde Susanne Crawley Larsen: ”Haver til Maver har været fremsynede i forhold til at lære børnene at passe på vores jord. I skolehaverne er der skabt et sted, hvor de abstrakte ord som klimaforandringer og bæredygtighed bliver konkrete og begribelige for børn. Selv så jeg gerne, at vi brugte konceptet endnu mere i Odense i vore skoler og i daginstitutioner.” Odense Kommune har nu gennem 10 år været en fremragende partner for Haver til Maver Odense og vores partnerskab kendes som ”Odense Modellen” og bruges som inspiration i andre kommuner rundt om i landet, der også vil skabe skolehaver og glæde for byens børn. Med årligt 44 klasser, ca. 1000 elever har foreningen Haver til Maver Odense nu nået et vigtigt mål. Sammen med gode samarbejdspartnere i uddannelsessektoren som Kold College og Syddansk Erhvervsskole (SDE), og i det private med virksomheden Juliana Drivhuse har vi nået meget. Ældre Sagen er vores nyeste samarbejdspartner. Sidste år havde vi 14 aktive seniorer, der deltog i de glade dage i Haver til Maver. Successen af dette generationsmøde har været overvældende. Børn, lærere og seniorerne selv har haft stort udbytte af de glade dage i sol og regn i skolehaverne. I Haver til Maver Odense har vi nået meget, og vores idealer og engagement er dog stadig intakt. Vi glæder os til det bliver forår, og byens tre skolehaver bliver fulde af liv.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce