Annonce
Odense

Mand ramt ved Odense: Togene kører atter på Svendborgbanen

En mand blev lørdag morgen ramt af toget på Svendborgbanen, da han gik ud foran toget ved Energivej i Odense S. Det oplyser Fyns Politi. Togene er indtil videre erstattet af busser. Arkivfoto.

En mand er lørdag morgen blevet ramt af et tog på Svendborgbanen. Efter et par timer med busser kører der nu atter tog mellem Odense og Svendborg.

En mand er lørdag morgen blevet ramt af et tog, hvor Svendborgbanen krydser Energivej i det sydlige Odense. Han trådte ifølge politiets oplysninger klokken 7.15 ud foran toget og blev dræbt på stedet.

Ifølge Fyns Politi, som har underrettet mandens familie, var der tale om en 67-årig mand fra det sydlige Odense. Det oplyser vagtchef hos Fyns Politi Lars Fredensborg.

(Artiklen fortsætter under kortet)

Annonce

Der var 13 passagerer i toget - de har det efter omstændighederne godt, oplyser vagtchefen. Lokoføreren er imidlertid i chok efter påkørslen, og han får nu hjælp af Banedanmark.

Togdriften blev indstillet efter hændelsen, og der blev indsat busser mellem Odense og Svendborg, mens Banedanmark undersøgte stedet, hvor påkørslen fandt sted. Klokken 9.43 kunne trafikken på jernbanen atter gives fri, oplyser politiet.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce