Annonce
Udland

Maleri af to mænd og en pool slår rekord med vild pris

Maleriet "Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)" blev torsdag solgt for 90,3 millioner dollar. Det var vurderet til cirka 80 millioner dollar. I 1972 blev det solgt for 18.000 dollar.

Et stort maleri af kunstneren David Hockney blev torsdag solgt for over en halv milliard kroner i New York.

Et maleri af den 81-årige britiske kunstner David Hockney satte torsdag aften rekord for det dyreste kunstværk, der nogensinde er blevet solgt ved en auktion, mens kunstneren bag værket stadig er i live.

Det skriver The New York Times.

Maleriet blev solgt af auktionshuset Christie's i New York.

Hammerslaget lød på svimlende 90,3 millioner dollar - svarende til knap 600 millioner kroner - inklusive gebyrer.

Dermed overgår maleriet klart den tidligere rekord, som den amerikanske kunstner Jeff Koons var indehaver af. En af hans "Ballon Dog"-skulpturer blev i 2013 solgt for 58,3 millioner dollar.

Maleriet af David Hockney er fra 1972, hedder "Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)" og måler godt to meter gange tre meter.

Det forestiller en mand i en koralrød jakke, der kigger ned i en glimtende, tyrkis pool, hvor en anden mand svømmer rundt. I baggrunden er der et grønt og frodig landskab med bjerge og træer.

Det var den britiske milliardær Joe Lewis, der havde besluttet sig for at sælge det værdifulde maleri. Det skriver kunstsiden Art News.

Lewis købte selv maleriet tilbage i 1995 fra en anden velkendt samler - den amerikanske milliardær David Geffen, der havde haft det siden 1983.

Tilbage i 1972 blev maleriet oprindeligt solgt af Hockneys kunsthandler i New York for 18.000 dollar.

Og Hockney husker tilbage på salget med ambivalente følelser.

- På det tidspunkt tænkte jeg, at det var mange penge. Men i løbet af seks måneder var det blevet solgt videre for 50.000 dollar, sagde den britiske kunstner i et interview med CNN sidste år.

Maleriet er et af de Hockney-malerier, som man ved mest om, skriver CNN.

Blandt andet takket være filmen "A Bigger Splash" fra 1974, hvor produktionen af maleriet bliver beskrevet i detaljer.

Her fremgår det, at Hockney tog hundredvis af billeder af en pool ved et hus i Sydfrankrig. En fotograf indtog rollen som personen i poolen, mens en af Hockneys assistenter stod ved poolens kant.

Tilbage i sit studie i Notting Hill i London arbejdede han efterfølgende op mod 18 timer om dagen på det store maleri.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Ulovligt ifølge revisor: Konkursramt advokatfirma lånte penge i velgørenhedsfond

Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Annonce