Annonce
Sport

Magnussen og Haas halter efter på Silverstone-banen

Matthew Childs/Reuters
Romain Grosjean leverede langsomme tider i de første træninger i Silverstone. Kevin Magnussen kørte sig op.

Den danske Formel 1-kører Kevin Magnussen (Haas) blev noteret for 16.-hurtigste tid ved den første træning fredag forud for weekendens britiske Grand Prix.

Og i det hele taget leverede Haas ikke noget spektakulært i første træning. Som noget positivt kan Magnussen trods alt konstatere, at han kørte en hurtigere tid end teamkammerat Romain Grosjean.

Franskmanden, der blandt andet måtte skifte frontvinge undervejs i træningen, blev noteret for 19.-bedste tid.

Grosjean kiksede totalt på vej ud af pitten og ramte muren, så frontvingen på Haas-raceren røg af.

Han måtte derefter ud på banen og køre en hel omgang for at komme tilbage til garagen for at få en ny frontvinge på. Kun Robert Kubica (Williams) var langsommere end Grosjean.

Så gik det bedre for en anden franskmand. Pierre Gasly (Red Bull) var nemlig hurtigst foran Valtteri Bottas (Mercedes). Gasly blev noteret for tiden 1 minut og 27,173 sekunder.

Det var et lille halvt sekund hurtigere end Bottas. Den VM-førende og regerende verdensmester, hjemmebanefavorit Lewis Hamilton (Mercedes), var fjerdehurtigst.

Magnussen var til sammenligning næsten 3,5 sekunder langsommere end Gasly.

Mens Haas ikke leverede noget spektakulært til træningen, så kan det samme ikke siges om optakten til løbsweekenden.

I onsdags skrev teamets navnesponsor, den britiske energidrikproducent Rich Energy, ud af det blå på sin Twitter-profil, at man med øjeblikkelig virkning droppede sponsoratet hos Haas.

Grunden var de dårlige resultater, som Haas har leveret i sæsonen. Især ved det seneste løb i Østrig, hvor Haas havde det svært mod Williams, som ellers er feltets klart mest langsomme bil.

Dagen efter meldte Rich Energy så ud, at virksomhedens Twitter-profil var blevet hacket, og at man ikke har trukket sig som navnesponsor.

Fredagens anden træning i Silverstone begynder klokken 15 dansk tid.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce