Annonce
Erhverv

Fik 285.000 kroner på et døgn: Magnetiske fabeldyr finder kunder på Kickstarter

Fablewood er et dansk legetøjsmærke, der består af magnetiske træfigurer. Familiefædrene Kristian Sidelmann (t.v.) og Rasmus Fiil Svarrer står bag virksomheden. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Virksomheden Fablewood, der sælger magnetiske træfigurer, lancerer for tredje gang produkter på crowdfunding-platformen Kickstarter. Corona har gjort det til et stille år for Odense-virksomheden, så direktør Rasmus Fiil Svarrer håber, at den nye kampagne kan indhente noget af det tabte.

Odense: For godt to år siden lancerede Rasmus Fiil Svarrer og Kristian Sidelmann deres magnetiske træfigurer under navnet Fablewood på crowdfunding-platformen Kickstarter.

Nu står virksomheden over for et efterår, hvor den udvider sortimentet af figurer fra otte til 16, og det har fået makkerparret til endnu engang at ty til Kickstarter. Det er den tredje kampagne, de laver sådan.

- Vi har gode erfaringer fra de sidste kampagner, vi kørte på Kickstarter. Under den sidste kampagne, vi lavede, fik vi over en million kroner i kassen, og det var en kæmpe oplevelse for os, fortæller Rasmus Fiil Svarrer.

Annonce

Crowdfunding fungerer ved, at man lægger en kampagne med præsentation af ens produkt eller projekt ud på nettet, hvorefter folk kan vælge at støtte projektet. Ved Fablewoods kampagne køber man samtidig figurer, så kickstarter fungerer som forudbestilling af produktet.

Men kampagnesiden på Kickstarter kan også bruges til at skabe relationer til kunderne.

- Under den seneste kampagne opdaterede vi løbende om, hvad der foregik i vores maskinrum. Det er noget af det, crowdfunding kan. Dem, der støtter, kan også give os direkte feedback. En af de spændende ting ved Kickstarter er netop at se, hvordan der bliver taget imod ens produkt, forklarer Rasmus Fiil Svarrer.

Kampagnen

Den tredje kampagne gik i gang 26. august klokken 11.00. Den anden kampagne, Fablewood stod bag, indsamlede 210.000 kroner det første døgn.

- Det havde vi ikke ventet, og mindre kan også godt gøre det. Men det var fedt, at der var så meget gang i den, og i år giver vi early bird tilbud på figurerne, for at skabe incitament til at folk er med tidligt, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Med de nye dyr har Fablewood et sortiment på i alt 16 figurer, som kan skilles ad og sammensættes på alle mulige måder. Figurerne på billedet her er fra de første to Fablewood-serier. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Fablewood har også allieret sig med Eden Reforestation Projects, der gennem donationer genopbygger skove i udviklingslande med lokal arbejdskraft. Det betyder, at der for hver solgte figur plantes fem træer.

- Fra starten havde vi en tanke om, at vi ville gøre noget, der gav igen. Fordi vi sælger træprodukter, gav det mening at genplante træer, og så kom vi i dialog med Eden Reforestation Projects.

- Det samme arbejde har vi været glade for, så det fortsætter. Indtil videre har vi givet penge nok til at plante 75.000 træer, forklarer Rasmus Fiil Svarrer.

Incitamenterne ser ud til at have virket, for allerede 12 minutter efter kampagnen gik i luften, nåede den målet på 50.000 kroner. 24 timer efter stod de klart, at sidste års rekord var slået, da kunderne havde støttet med 285.000 kroner.

- Det er en kæmpe forløsning at se alle vores forberedelser bære frugt. Så må vi se, hvor højt den lander, siger Rasmus Fiil Svarrer, to dage efter den tredje kampagne gik i gang.

Annonce

Krav til virksomheden

For Fablewood ligger der noget forarbejde i at annoncere den nye kampagne og indsamle mails fra interesserede brugere, men blot det at være på Kickstarter bringer trafik i sig selv, da mange - især amerikanere - søger efter interessante kampagner på siden.

- Det er en slags gratis markedsføring, særligt hvis vi kan få en rigtig god start, for så bliver kampagnen mere synlig på hjemmesiden og kommer op i folks søgninger, forklarer Rasmus Fiil Svarrer.

Helt gratis er det dog ikke, da Kickstarter tager mellem otte og 10 procent af kampagnens indtægter. Dog kun, hvis kampagnen når sit mål. På samme måde betaler man som kunde kun et beløb, hvis kampagnen er succesfuld. Som dansk forbruger er man også omfattet af købeloven, hvis det produkt, man får, ikke stemmer overens med det lovede.


Det skulle gerne se meget lysere ud næste år, hvor vi forventer et positivt resultat. Forhåbentlig kan vi indfri de store forventninger, vi har til os selv, og som vi fornemmer potentialet er til.

Rasmus Fiil Svarrer


Det stiller krav til Fablewood.

- Vi skal være på tæerne, fordi det er så gennemsigtigt. Vi lever meget af, at folk kommer tilbage og køber igen, så vi lægger os i selen for at gøre det lidt bedre end sidste gang, så vi fortsat har et godt ry, og folk føler, de får værdi for pengene, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Annonce

Eksportdrømmen

Regnskabet for 2019 viser et resultat efter skat på -58.000 kroner, og Rasmus Fiil Svarrer regner heller ikke med overskud i år. Dels er der omkostninger ved personaleforøgelsen, dels har corona gjort forhandlerne mere forsigtige med, hvad de sætter på hylderne.

- Derfor bliver kampagnen på kickstarter meget afgørende. Den skyder gang i efteråret for os, og forhåbentligt går det så godt, at vi indhenter noget af det tabte for i år, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Rasmus Fiil Svarrer står primært for at håndtere ordre og alt det logistiske. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Fablewoods første crowdfunding-kampagne rejste 389.801 kroner med et mål på 215.000 kroner, og den anden rejste 1.034.251 kroner med en målsætning på 50.000 kroner. De resultater har været med til at få investorer med om bord, og de har skabt opmærksomhed om de danske træfigurer i udlandet. Især interessen i Kina, Japan og Sydkorea har været stor.

Derfor har firmaet ansat Lars Friis Nielsen til at gøre eksportdrømmen til virkelighed, så Fablewood kan begynde at tjene penge.

- Det skulle gerne se meget lysere ud næste år, hvor vi forventer et positivt resultat. Forhåbentlig kan vi indfri de store forventninger, vi har til os selv, og som vi fornemmer potentialet er til. Vi er især spændte på udlandet, og forhåbentligt bryder vi igennem i Asien og resten af Skandinavien, fortæller Rasmus Fiil Svarrer.

Fablewood

Fablewood sælger træfigurer med indbyggede magneter og aftagelige kropsdele, så man eksempelvis kan sætte et gorillahoved og papegøjevinger på en krokodillekrop. På den måde blandes dansk design med leg og kreativitet.

Den seneste kampagne kan findes på www.kickstarter.com under navnet "FableWood is back - The little ones are coming".

Hjemsted: Odense

CVR-nr.: 38 22 23 76

Direktion: Rasmus Fiil Svarrer og Kristian Sidelmann

Bestyrelse: Thomas Black-Petersen (formand), Rasmus Fiil Svarrer, Kristian Sidelmann, Kristian Busk Mouritzen, Carsten Krogh

Ejer: Kristian Sidelmann Holding IVS, Rasmus Fiil Holding IVS, Fable Invest ApS, Faminitra Holding ApS

Seneste regnskabstal fra 2019 (2018 i parentes):

Bruttoresultat: 374.000 kroner (144.000)

Overskud før skat: -112.000 kroner (-141.000)

Overskud efter skat: -58.000 kroner (-136.000)

Egenkapital: 1.333.000 kroner (1.390.000)

Antal ansatte: 3

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Trods glohedt ejendomsmarked: Ingeborg kan ikke sælge sin historiske ejendom

Kerteminde

Fynsk kulturarv havner i hænderne på ’gribbe’: En type bolig har endnu ikke nydt godt af opsvinget

Annonce