Annonce
Indland

Møde om motorvejen: Bekymret for støj og ekspropriation

Jakob Fryd fortalte om vejdirektoratets arbejde med at minimere støjen.Foto: Michael Bager

Onsdag aften havde Vejdirektoratet inviteret til borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej. Informationerne var mange og spørgsmålene det samme, og nogle gik endda fra mødet mere positivt stemt end før.

Foran Vissenbjerg Idræts- og Kulturcenter kan der godt bruges en ekstra parkeringsplads denne onsdag aften. Ganske mange er nemlig mødt frem, og i hal tre hentes der ekstra stole for at gøre plads til de mange gæster. Men det er ikke en ekstra parkeringsplads, der er på dagsordenen, men et ekstra motorvejsspor. Vejdirektoratet har nemlig inviteret til orienteringsmøde omkring det store arbejde at anlægge to nye spor på Fynske Motorvej, som vil berøre mange langs den 24 kilometer lange strækning.

Med plancher og grafer er direktoratets repræsentanter klar til at tage imod spørgsmål, men først er det projektleder Robin Højen Madsen, som fra scenen fortæller om første etape af udvidelsen mellem Odense Vest og Gribsvad.

- De seneste år er der sket en stor stigning i trafikken på Fynske Motorvej, åbner han, og så følger en detaljeret beskrivelse af det stræk, som han står i spidsen for.

Og skulle man ikke have troet det, bliver det hurtigt klart, at man, som Vejdirektoratet flere gange har fortalt, ikke bare ruller asfalt ud. Faunapassager, regnvandsbassiner, støjvolde, tilslutningsanlæg, og sandsynligvis et jernbaneprojekt er bare noget af det, der skal regnes ind i udvidelsen til tre spor.

Robin Højen Madsen svarede på spørgsmål fra blandt andre Niels Drejergaard (tv.)Foto: Michael Bager

Mere positiv end før

Robin Højen Madsen afløses på scenen af Mike Boesen, som i lige så mange detaljer beskriver sin del af strækningen, og i salen bliver der lyttet. Projektets fakta kan lyde tørre, men for mange i salen er støjgener og ekspropriation nemlig virkelige bekymringer.

Det bliver klart i pausen, hvor de deltagende flokkes om Vejdirektoratets folk for at spørge ind til netop deres situation ved kortene på væggene før en åben spørgerunde i salen. En af dem, som har kigget nærmere på især et af kortene er Niels Drejergaard fra Skallebølle.

Byen, hvor han er formand for beboerforeningen, er en af dem, som Vejdirektoratet vil forsøge at skærme mod den øgede støj fra et ekstra motorvejsspor med en jordvold på 10 meter i højden. Og de nye informationer har gjort bekymringerne mindre hos beboerformanden.

- Jeg har forholdt mig til den gamle VVM-undersøgelse, og vi har ikke fået opdaterede informationer før i dag. Og det, vi fik i dag, var positivt i forhold til den gamle undersøgelse. Den var sparsom i forhold til støjskærmning, og jeg er da mere positiv, end jeg var, før jeg kom, siger han efter at have hørt om støjvolden og en støjskærm, som skal holde noget af lyden ude af den østlige del af byen, som i dag er ubeskyttet.

Niels Drejergaard har før været skeptisk i forhold til Vejdirektoratets evne til at holde støjen ude. Men holder de farvede støjkort på væggene, som fremskriver trafikstøjen til 2030, og som kun når op på gul omkring hans hjemby, så er han tilfreds.

- Vi kan jo kun forholde os til plancherne, og dem må vi jo stole på. Og som jeg læser det, så ser det fornuftigt ud. Vi kunne godt have tænkt os, at skærmen gik endnu længere ud, men vi kan ikke andet end at være tilfredse, siger Niels Drejergaard, som altså kan forlade mødet med mere ro i maven.

Ord som ekspropriationskommission var sandsynligvis skyld i nogle af de bekymrede miner. Foto: Michael Bager
Mike Boesen. Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Robin Højen Madsen. Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Robin Højen Madsen. Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Mike Boesen. Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Jakob Fryd. Det første borgermøde om udvidelsen af Fynske Motorvej i Vissenbjerg Idræts- & Kulturcenter, hvor Vejdirektoratet orienterer om projektet.Foto: Michael Bager
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Lego-familien stopper solcelleplaner ved fynsk Gods: Skaber kæmpe naturprojekt i stedet

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Letbanens åbning vaklede i ugerne før valget: Comsa havde meldt ud, at tidsplanen ikke holdt

Assens For abonnenter

Der er i 2021 søsat planer, der kan skabe over 200 nye boliger i området: - Det er lidt vanvittigt

Erhverv

Pakkerne hober sig op: Kom nu og hent dem

Nordfyn For abonnenter

Udvalgsformand om kæmpe udvidelse: - Landbruget har altså bare en særstatus i den slags sager

Store mængder ulovligt fyrværkeri smugles til Danmark i posten: I år ser ud til at blive et rekordår

Kerteminde For abonnenter

Mystisk støj kan være skadelig: Nu skal brummende lyd undersøges

Sport

Danmark storsejrede, men alligevel blev det en trist VM-indledning: Mia Rej blev båret ud med en alvorlig skade

Kerteminde

Øv, øv, øv: Søren var i god tro, men vinduer er ulovlige og skal skiftes

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Livsstil

Prisvindende kok taler af erfaring: - Alle kan lære at spise østers

Navne For abonnenter

Han byggede H.C. Andersen Hotel  og var ikke færdig med forretninger: Richard Wilhjelm blev 93 år

Erhverv

Claus klar til at sætte sin jord under vand for at redde klimaet: Men vi skal jo lige være enige om prisen først

Annonce