Annonce
Odense

Møde i dag: Skæbnetime venter Roobleh

Dahir Jama Roobleh skal torsdag stå skoleret for Enhedslistens bestyrelse efter kontroversielle udtalelser om homoseksualitet. Arkivfoto. Robert Wengler

Efter sine kontroversielle udtalelser om homoseksualitet skal byrådskandidat Dahir Jama Roobleh torsdag stå skoleret for Enhedslistens bestyrelse

Bestyrelsen i Enhedslisten Odense har torsdag eftermiddag indkaldt deres byrådskandidat Dahir Jama Roobleh til samtale.

Det sker efter politikerens kontroversielle udtalelser om homoseksualitet, som byrådsmedlemmet har kaldt unaturligt.

Bestyrelsesmedlem og byrådskandidat Brian Skov Nielsen fortæller, at bestyrelsen på mødet vil forsøge at bevise Dahir Jama Roobleh om det fornuftige i at trække sig fra Enhedslistens kandidatliste til valget i november.

Hvis Dahir Jama Roobleh på torsdagens møde vælger at fastholde sit kandidatur, vil bestyrelsen efter alt at dømme indkalde til en ekstraordinær generalforsamling

Her bliver det op til partiets medlemmer at afgøre, om Dahir Jama Roobleh skal fjernes fra partiets opstillingsliste.

Dahir Jama Roobleh fastholder, at han er blevet misforstået i sagen. På sin Facebook-side har han blandt andet kaldt homoseksualitet for unaturligt. Og her var han lodret uenig fra et forslag om, at odenseanske skolebørn skal lære om homoseksualitet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Her er de fynske jobtal: Fynske kommuner indtager top- og bundplaceringer på landsplan

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce