Annonce
Kerteminde

Mød fjerde generation i pop-up-butik: Sika-Design rykker ind i tidligere skobutik

20-årige Rasmus Andreasen, der er fjerde generation i Sika-Design, passer pop-up-butikken i Vestergade i Kerteminde. Foto: Mette Louise Fasdal
20-årige Rasmus Andreasen, der er fjerde generation i Sika-Design, skal frem til januar passe firmaets pop-up-butik i Kerteminde. På sigt vil han gerne selv være designer.

Kerteminde: Maria Nielsen ville ikke længere kæmpe med netbutikkerne. Derfor lukkede hun i år sin butik, Amanda Sko, i Kerteminde.

Efter et længere ophørssalg er støvler, sko og sandaler nu væk i forretningen i Vestergade.

Men lokalet kom ikke til at stå tomt længe, for nu er møbeldesign rykket ind i butikken.

Sika-Design i Rynkeby har nemlig købt bygningen, og firmaet har store planer.

Hvad der kommer til at ske i og med bygningen, ønsker firmaet dog ikke at afsløre endnu, men understreger blot, at der ikke kommer lejligheder.

Mens der lægges planer og udfærdiges arkitekttegninger, har Sika-Design valgt at åbne en pop-up-butik i Vestergade.

- Lige nu har vi kapaciteten og varerne, og derfor vil vi hellere fylde butikken, end den skal stå tom, fortæller Louise Andreasen, der er direktør i Sika-Design.

Annonce

Fjerde generation

Louise Andreasen er tredje generation i Sika-Design, og det bliver fjerde generation, den 20-årige Rasmus Andreasen, der skal passe pop-up-butikken i Vestergade. Foreløbigt eksisterer butikken frem til januar.

Rasmusen Andreasen blev student i sommer fra Tietgen Handelsgymnasium og har sig derfor i øjeblikket et sabbatår, hvor han forsøger at samle noget erfaring med møbler.

Senest har han arbejdet på lageret på Sika-Design.

På sigt vil han nemlig gerne selv være designer og håber at komme ind på Designskolen i Kolding.

Det ligger dog ikke i pipelinen, at han skal videreføre Sika-Design.

Sika-Designs pop-up-butik har foreløbigt åbent torsdag, fredag og lørdag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce