Annonce
Podcast

Dramatisk nedtur: Mærsk satser milliarder på nyt eventyr, men kan blive overhalet indenom

Robert Mærsk Uggla i forbindelse med A.P. Møller - Mærsk A/S ordinære generalforsamling på Esplanaden i København, tirsdag den 15. marts 2022.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Mærsk har været en af de helt store vindere af coronakrisen, men på under en uge har transportgiganten fået barberet 13 procent af aktiekursen. Alt tyder på, at der venter fragtgiganten en ny virkelighed med lavere fragtrater og en markant lavere indtjening. Alligevel smider Mærsk nu milliarder efter en grøn satsning, som det ikke er givet, de vil tjene penge på.

Erhverv: Fragtgiganten Mærsk vil nu med på den grønne bølge af havvind-projekter og har derfor investeret flere milliarder i et stort specialiseret skib, som skal bruges til at sætte kæmpe vindmøller op på havet. Skibet er større end flere af konkurrenternes skibe, der allerede er  blevet for små i forhold til størrelsen på nogle af de nyeste havvindmøller, som bliver sat op flere steder i hele verdenen.

- Vi ser et stort vækstpotentiale i offshore-vind – både flydende vind og traditionel havvind, siger Steen S. Karstensen, adm. direktør i rederiet Maersk Supply Service til Finans. Maersk Supply Service er ejet af Mærsk, og skal stå for at drive skibet.

Mærsk afslører ikke købsprisen, men lignende fartøjer koster omkring 2,5 mia. kr. Skibet er færdigbygget om tre år, og det er noget nær perfekt timing, påpeger Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank.

- I forhold til det amerikanske marked, så passer det helt perfekt, at skibet først er klar i 2026. Det amerikanske marked er sammenlignet med andre bagud i forhold til opførelsen af havvindmølleparker, så her har Mærsk fundet en god vej ind på markedet.

Besynderlig investering

Udefra set kan investeringen i det milliarddyre skib se lidt besynderlig ud. For lige præcis den her del af Mærsks forretning er til salg, og det har den været i årevis.

- Den eneste grund til at Mærsk stadig har afdelingen "Maersk Supply Service" er, at det ikke er lykkedes at få afdelingen solgt til den rigtige pris. Og vi skal endelig ikke tage fejl af, at selvom Mærsk nu investerer stort i projektet, så er afdelingen stadig til salg, siger Mikkel Emil Jensen.

Den eneste grund til at Mærsk stadig har afdelingen "Maersk Supply Service" er, at det ikke er lykkedes at få afdelingen solgt til den rigtige pris, og vi skal endelig ikke tage fejl af, at selvom Mærsk nu investerer stort i projektet, så er afdelingen stadig til salg

Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank

Derfor er det heller ikke sikkert, at Mærsk nogensinde får noget ud af deres grønne investering. Alligevel kan det falde heldigt ud for Mærsk.

- Det kan være, at den her investering er det, der skal til, for at afdelingen endelig kan blive solgt. Helt strategisk vil et salg også styrke Mærsks forretning, der så kan fokusere mere målrettet på fragt af containere.

The Maersk Line container ship Maersk Batam sails in the Bosphorus, on its way to the Mediterranean Sea, in Istanbul, Turkey August 10, 2018. REUTERS/Murad Sezer/File Photo

Grøn fremtid kan blive blive stor

Det nye Mærsk-skib bliver sat ind i USA, hvor både ambitionerne og mulighederne er store. For få uger siden fortalte præsident Joe Biden nemlig, at han planlægger at udvide kapaciteten til 30 gigawatt i 2030 og 112 gigawatt i 2050.

Mærsk har da også allerede landet en kontrakt i USA med olieselskaberne BP og Equinor. De skal bygge en stor vindpark ud for Long Island i New York med kæmpemæssige 15 megawatt-møller, der skal levere strøm til mere end en million hjem fra slutningen af 2026.

Med andre ord, så er eventyret kun lige ved at begynde, og det kan sagtens ende med en lykkelig slutning.

Men, der er et stort "men"

Historisk set har Mærsk ikke altid været lige god til at time markedet. Og når de har haft timingen med sig , så har deres "apparat" i nogle tilfælde været for sløvt og langsomt til, at kunne følge med konkurrenterne. Og det er stadig en udfordring for Mærsk, siger Mikkel Emil Jensen

- Det, der kan spænde ben for Mærsk, er konkurrencen på markedet. Der kan være flere aktører, som kan levere smartere eller bedre løsninger. Der ud over er det også svært at se, om det her kan blive noget, som Mærsk kan tjene penge på.

Det der kan spænde ben for Mærsk er konkurrencen på markedet. Der kan være flere aktører som kan levere smartere eller bedre løsninger

Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank

Stor nedtur kan vente lige om hjørnet

Uanset om havvind-eventyret ender som i de fleste Disney-fortællinger, så står Mærsk over for nye store udfordringer. Efter flere års optur, hvor især de svimlende høje fragtrater har sikret fragtgiganten historisk gode regnskaber, så er tiderne ved at skifte. Meget tyder nemlig på, at vi har set toppen af fragtraterne, fordi langt de fleste af os er begyndt at ændre vores forbrug.

Som aktieanalytiker hos Nordnet, Per Hansen, fortalte til Berlingske forleden:

- Forbruget går fra fladskærme og brødristere, som skal transporteres, til at nogle skal ud at se en fodboldkamp eller andet, når verden vender tilbage til normalen. Det har en enorm effekt på fragtraterne.

Det har været synligt, især i denne uge, at investorerne allerede har taget forskud på nedturen, for aktiekursen har taget et stort dyk. Siden toppen den 21 marts i år er aktien faldet med 21 procent. Et forståeligt dyk, siger Nordnets aktieanalytiker Per Hansen:

- Et fragt- og containermarked i balance vil betyde markant lavere rater. Det vil bringe indtjeningen ned på et helt andet niveau end det nuværende, som er kunstigt højt skabt af høje rater.

Dermed er aktiekursen ikke det eneste, der vil vil påvirke Mærsk i de kommende år. Den stigende inflation vil fortsætte med at presse priserne så langt op, at det vil hæmme købelysten. Lagt sammen med de stigende renter er det en del af forklaringen på, hvorfor flere eksperter er ude og spå, at USA og Europa i løbet af de næste to år vil ende i  en recession. Og recession har historisk set ramt Mærsk hårdt.

- Hvis recessionen rammer, så vil lyset brænde i begge ender for Mærsk, både med faldende fragtrater og stigende brændstofpriser, siger Mikkel Emil Jensen og fortsætter:

- Vi skal ikke mange år tilbage, før vi så et Mærsk, der ikke kunne tjene penge på deres forretning. Her vil jeg alligevel vurdere, at Mærsk har lært en hel del af tidligere tiders elendighed, og har tilpasset deres flåde, så antallet af skibe passer med efterspørgslen.

Vi skal ikke mange år tilbage, før vi så et Mærsk, der bare ikke kunne tjene penge på deres forretning, men her vil jeg alligevel vurdere, at Mærsk har lært en hel del af tidligere tiders elendighed.

Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank

Aktieanalytiker Per Hansen er enig i analysen, men også han forventer en betydning nedgang i indtjeningen hos Mærsk i de kommende år.

- I løbet af de kommende år vil en normalisering af raterne, i givet fald, betyde meget lavere indtjening. 15 procent aktienedtur er en begyndende tilpasning til den nye virkelighed, men ikke et kursniveau, der afspejler en tilbagevenden til tidligere rateniveauer.


Lyt til podcasten "Erhvervsklubben"

Podcasten "Erhvervsklubben" handler i denne uge om:

0.30 - Jens Bertelsen, erhvervsredaktør Avisen Danmark: Russisk ambassadør truer Ørsted gennem avisen Børsen.

4.08 - Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker Sydbank: Mærsk bliver hårdt ramt på bundlinjen de kommende år.

Joachim Finkielman, direktør forsvar og sikkerhed, Dansk Industri: Skal Danmark igen producere krudt og kugler?

22,36 - Per Hansen, aktieanalytiker Nordnet: Dansk cementgigant kan tjene stort på sanktioner mod Rusland.

Find "Erhvervsklubben i appen "Nyhedskiosken", på dit lokale dagblads hjemmeside under Podcasts, eller hvor du normalt hører podcast, f.eks. Itunes eller Spotify.

Middelfart For abonnenter

Michael var bekymret for identitetstyveri, når borgere skulle hjælpes med MitID: Nu er der sket ændringer

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Faaborg-Midtfyn

Se video: Ingen hajtænder, dårligt udsyn og biler på skoleelevers cykelstier - Her er de tre største trafikale udfordringer

Odense For abonnenter

Gæster kom fra udlandet for at se letbanen i Odense: Svensker kalder den for en eksemplarisk letbane

Faaborg-Midtfyn

Minibus kørte i grøften med flere passagerer: Chauffør fik pludselig ildebefindende

Odense

Rockbands fra 70'erne og 80'erne laver maratonkoncert: -Vi håbede på 5-6 bands, men så stod vi pludselig med 13 bands

Valgkamp med forbehold: Intern uenighed om EU-afstemningen i flere partier

Kultur

Ultrapopulær popsmed kom hjem fra fabrikken: Andreas Odbjerg vinder suverænt den største fynske musikpris

Kerteminde For abonnenter

Træhytte, chokolade og kød: Verena og Michael udvider deres firma med frilandsgrønt markant

For abonnenter

På få år er Modulex gået fra underskud til to-cifret millionoverskud: - Vi kan næsten ikke rekruttere hurtigt nok

Odense

Tætpakket debut for letbanen: En Tesla fik hornet, og borgmesteren måtte bøje i knæene for at holde balancen

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Odense

Borgmester afviser at tale om pisk for at få bilisterne over i letbanen: - Det kan jo være, at det går over al forventning i den kommende års tid

Kultur For abonnenter

Ferme fynske fortællere: Et forår præget af blomstrende popdebutanter

Sport

Se video-analysen: Denne gang fandt Esbjerg de magiske greb - nu skal Odense Håndbold finde guldet i egen have