Annonce
Erhverv

Mærsk hårdt ramt af coronavirus

Mærsk-topchef Søren Skou sagde i forbindelse med årsregnskabet i februar, at der var stor usikkerhed om, hvordan coronasituationen ville udvikle sig, og at det var svært at fremlægge klare forventninger til indtjeningen i 2020. Arkivfoto: Michael Kooren/Scanpix
Mærsk er en af de danske virksomheder, som er hårdest ramt af coronavirussen, og det kan tage måneder, før udviklingen vender.

Mærsk: Op mod hvert tiende containerskib har ikke noget at sejle med i øjeblikket på grund af den omfattende coronasmitte.

Situationen bliver mere og mere alvorlig for verdens største containerrederi - det A.P. Møller - Mærsk-ejede Maersk Line - fordi den lave aktivitet får pengene til at fosse ud af de store rederier.

Vejen tilbage tegner til at ligge måneder ude i fremtiden.

- Der er en masse tabt overskud og forretninger i forbindelse med corona, og det er kritisk for rederierne. Vi forventer en langsom opstart i Kina, men det her vil komme til at tage flere måneder, siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco, der følger shippingmarkederne tæt.

Han vurderer, at omkring to millioner af verdens 23 millioner containere i øjeblikket ikke bliver brugt. Det betyder, at næsten hvert tiende skib ikke har noget at sejle med. Det går særligt ud over dem, som selv ejer mange skibe, mens de rederier, der lejer skibe, har det nemmere.

- Det er afgørende, hvem der ejer skibene. De, som troede, de skulle leje skibene ud, er i vanskeligheder nu, siger Peter Sand.

Mærsk har traditionelt selv ejet mange skibe, og ifølge data fra analysehuset Alphaliner er over halvdelen af Mærsk-flåden ejet af den danske virksomhed, mens den resterende del er lejet.

Topchef Søren Skou sagde i forbindelse med årsregnskabet i februar, at der var stor usikkerhed om, hvordan coronasituationen ville udvikle sig, og at det var svært at fremlægge klare forventninger til indtjeningen i 2020.

Den frygtede virus brød ud i den kinesiske millionby Wuhan og menes at være opstået på et madmarked, hvor der blandt andet blev solgt vilde dyr. Kineserne har forsøgt at inddæmme sygdommen ved blandt andet at holde landets fabrikker lukkede - også efter at det traditionelle kinesiske nytår var overstået.

For Mærsk har det stor betydning, hvad der sker i Kina. Containerrederiet Maersk Line har omkring 75.000 kunder, som tæller alt fra de største detailkæder, bilproducenter, elektronikgiganter til de store modehuse.

Mange får deres varer fremstillet i Kina og transporteret af Mærsk til de amerikanske og europæiske forbrugere. Når de kinesiske fabrikker drosler produktionen ned, er der færre containere at sejle med.

Mærsk har over for Berlingske oplyst, at virksomheden ikke vil udtale sig om situationen. Men mange andre store virksomheder holder løbende omverdenen orienteret om udviklingen. Det gør blandt andre den schweiziske speditør Kühne & Nagel, som også er den største enkeltkunde hos Mærsk.

Den store schweiziske virksomhed med 83.000 ansatte har oplevet store fald i Kina, men fremhæver omvendt, at mange fabrikker er ved at komme tilbage til produktionen. Nu opstår der til gengæld nye udfordringer.

"Vi er opmærksomme på omfattende overophobning i havene i Shanghai, Tianjin og Ningbo, fordi de containere, der kommer ind, bliver håndteret meget langsomt. Det betyder, at mange indkommende containere fortsat ikke kan blive accepteret på de kinesiske lagre", skriver schweizerne.

Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank, håber, at den danske virksomhed vil kunne indhente noget af det, som er tabt i årets begyndelse.

- Der er ingen tvivl om, at det her vil få mærkbar effekt på regnskabet for første kvartal. I anden halvdel vil Mærsk formentlig kunne indhente noget af det tabte, sådan at de får en svær start på 2020, men en stærk afslutning, siger han.

A.P. Møller - Mærsk er i øjeblikket i gang med en omfattende strategisk forandring, hvor virksomheden skal være en moderne logistik- og transportkoncern. Derfor er alle energivirksomheder solgt fra. Nu leder Mærsk blandt andet efter mindre opkøb, der passer ind til den nye virksomhed, og som blandt andet skal være med til at skabe en virksomhed, der har flere aktiviteter på land.

I værste fald kan den proces blive forsinket.

- Jeg tror på nuværende tidspunkt ikke, at det får betydning for den strategiske omstilling, men eskalerer det her yderligere, er det naturligt, at fokus bliver drejet helt over på den del af forretningen, der skaber den største del af indtægterne, siger Mikkel Emil Jensen og henviser til forretningerne på havet.

Udbredelsen af coronasmitten har fået stærk negativ betydning for selskabets aktiekurs. Alene i de seneste to uger har Mærsk-aktien mistet omkring 25 procent på børsen.

Der er ingen tvivl om, at det her vil få mærkbar effekt på regnskabet for første kvartal. I anden halvdel vil Mærsk formentlig kunne indhente noget af det tabte, sådan at de får en svær start på 2020, men en stærk afslutning.

Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce