Annonce
Nyborg

Målstreg i Tour de France: Stor opgave venter

Stor planlægningsopgave venter, fastslår Herve Nicolas og Cecille Copry - her med den danske tour-direktør Alex Pedersen i midten under opbygningen af målområdet i Nancy tirsdag. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Den franske direktion bag Tour de France lægger vægt på ensartethed i arrangementet, også i de danske byer. Alligevel finder man forskellige udfordringer fra by til by.

De danske værtsbyer for Tour de France 2021 er i den grad kommet i bevidstheden hos direktionen i A.S.O. Det er den organisation, der ejer og afvikler nogle af verdens største idrætsbegivenheder med i alt 90 årlige arrangementer, som lægger beslag på 225 dage om året, heriblandt Tour De France.

Herve Nicolas og Cecille Copry er en del af A.S.O. ledelsen i cykelsportssektionen og har i år øjnene rettet mod andre store arrangementer end Tour De France, det cykelløb er først for alvor i deres tanker, hvad angår næste år og året efter, i Danmark.

Dog har de en enkelt tour-parantes i år: De seneste dage har de i høj grad været til stede og været værter og rådgivere for de kommunale delegationer fra Danmark, der har taget den rent praktiske og logistiske afvikling af storløbet nærmere i øjesyn.

Først tog de imod Vejle, Roskilde og København, startbyerne, i Bruxelles og Bience, og mandag og tirsdag viste de repræsentanter fra målbyerne Nyborg og Sønderborg rundt i Nancys tour-område.

Annonce

Tourens magt

Herve Nicolas og Cecille Copry lægger heller ikke skjul på, at det er en planlægningsmæssig voldsom opgave, som venter.

- Opbygningerne af tour-faciliteterne er forskellige, afhængigt af om man sender et løb af sted, eller man tager imod - eller befinder sig midt på ruten som gennemkørselsby. Alligevel er det gennem årene lykkedes os at lave en opbygning, der går igen fra by til by, siger han

Det kommer til udtryk ved, at det logsitiske og det planlagningsmæssige er stort set det samme hvert sted.

- De hundredevis af praktiske medarbejdere, lastbilchauffører og flyttemænd og alle mulige andre er de samme alle steder; de ved nøjagtigt hvilke opgaver, de skal udføre hvordan og i en hvilken rækkefølge. Vi gør det så ensartet som overhovedet muligt. Det er i sig selv blevet tour-afviklingens magt, siger Herve Nicolas.

Langtidsplanlægning

Trods ensartetheden kan byernes størrelser, indretning og erfaring med afvikling af store arrangementer spille et puds.

- Men det er ikke sådan, at bare fordi man er en stor by, så er det meget lettere. Vi kommer tit ud til mindre byer, som tilfældigvis har et helt sportsanlæg tæt på start- eller målområdet med masser af plads til for eksempel lastbilerne, pressecenter og det sikkerhedsmæsige og tekniske operationscenter, siger Herve Nicolas.

Dermed siger han også, at der venter kolossale opgaver - ikke mindst hvad langtidsplanlægning angår - på værtsbyerne:

- De skal jo sørge for, at alle disse forhold er i orden, især hvad plads angår, så vi kan komme og sætte det hele op, som sagt så ensartet som muligt, siger Herve Nicolas.

Hans kollega Cecille Copry har arbejde i A.S.O. i otte år og bliver stadig imponeret.

- I et land som Frankrig, der har haft dette løb i over 100 år, virker det hele måske meget naturligt, at så mange mennesker på daglig basis rejser rundt og sætter op fra by til by - og sover om dagen, hvor vi andre ser løbet. Men opgaven er virkelig stor, fordi så mange bittesmå detaljer skal passe sammen og udgøre det store hele.

- Så er det lige meget, om det er i Frankrig eller i Danmark. Det er en stor opgave, der ligger forud for en tour-afvikling, siger Cecille Copry.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Brug din tid på Balslev

Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce