Annonce
Faaborg-Midtfyn

Lyngvild klar til at indtage verden

Jim Lyngvild får besøg af CNN

Siden han som femårig var i sagnlandet Lejre med fritidshjemmet og stod ude i offermosen, hvor der lå kranier og hang døde heste, har vikingernes kultur levet i Jim Lyngvild.

Men det, der indtil for nylig har været hans store interesse og måde at leve på, har nu udviklet sig til noget, der kan blive en meget stor forretning.

Kineserne er faldet pladask for Lyngvilds vikinge-livsstil og hans produkter, der er skabt udfra vikingekulturen. De elsker hans øl fra bryggeriet Frejdahl, og han er allerede begyndt at eksportere til Kina. Generelt er Frejdahl ved at eksplodere i udlandet.

Kineserne er også vilde med skønhedsprodukterne fra Raunsborg, og Lyngvild er nu inviteret til Kina af en kinesisk forretningsmand, der vil investere i firmaet. Han har allerede givet interviews til flere kinesiske medier, og flere venter.

Alt dette er sket på blot tre uger, og Kina er på vej til at åbne endnu flere døre for Lyngvild.

I sidste uge blev han kontaktet af CNN International. De ville bruge ham i programserien "The Silk Road", hvor det undersøges, hvad man kan lære af handelsruten Silkevejens historie. Det er Lyngvilds måde at bruge vikingekulturen på, der vakte CNN's interesse.

Så torsdag lagde de vejen forbi Lyngvilds vikingeborg i Korinth.

Annonce
Jim Lyngvild får besøg af CNN

En moderne viking

- Hvis der er nogen, der har en fortolkning, der bringer vikingen ind i popkulturen, så er det Jim Lyngvild. Han har om nogen skabt sine egne traditioner, siger Susanne Gargiulo, der er medproducer på "The Silk Road."

Discovery har efterfølgende også henvendt sig om optagelser med den danske viking, og det samme har et af verdens største tv-produktionsselskaber, som Lyngvild endnu ikke kan sætte navn på.

- Ting, jeg aldrig troede, jeg skulle, kommer væltende ind ad døren, siger han.

Lyngvild ruller nu derud af med 200 i timen på grund af vikingerne. Og han forstår ikke, hvorfor virksomhederne ikke ser større muligheder i at bruge vikingerne i deres markedsføring.

Jim Lyngvild får besøg af CNN

Brug nu arven

- Spørger du for eksempel kineserne, hvad Danmark er, så siger de: Vikinger, siger Jim Lyngvild.

- Alle andre lande synes, at vikinger er noget særegent nordisk. På højde med geishaer, mayaindianere og masaier. Når de kommer til Danmark, vil de se vikinger. Så brug vikingerne. Vi har slet ikke fået øjnene op, for hvor mange milliarder, der er at hente på den konto. Hvorfor har LEGO ikke lavet en vikingekollektion, og hvorfor hedder Mærsks skibe ikke Thor, Odin og Freja. Man bruger ikke sin kulturelle arv til mere end leverpostej og Kohberg rugbrød, tordner han.

- Jeg er i fuld gang med at høste nogle af millionerne nu.

Jim Lyngvild får besøg af CNN

Gøre os stolte

Og hvad skal alt dette føre til?

- Jeg er ligeglad med økonomisk formåen. Jeg kunne læse i et ugeblad, at jeg var god for 40 millioner. Jeg ved det ikke, jeg har ikke adgang til min konto, forklarer Jim Lyngvild.

- Jeg kan ikke tage noget med herfra alligevel, så om der står 100 kroner eller 100 millioner, er ligemeget. Men kan jeg gøre verden interesseret i vikinger og gøre danskerne stolte af vores kulturarv, så har jeg gjort det, jeg skulle.

Jim Lyngvild får besøg af CNN
Jim Lyngvild får besøg af CNN
Jim Lyngvild får besøg af CNN
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce