Annonce
forside

Lynforbindelse: Ny færgehavn kan åbne nyt jobmarked for Sydfyn

Overfarten mellem Langeland og Lolland kan med et nyt fremskudt færgeleje i Tårs reduceres fra 45 til 22 minutter. Arkivvfoto.

Planerne om at bygge en ny færgehavn tre kilometer ude i vandet ved Tårs kan bane vej for halvtimesdrift mellem Langeland og Lolland og åbne døren for et helt nyt arbejdsmarked for folk fra Langeland og Sydfyn.

Sydfyn: En otte år gammel plan om en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet er vakt til live igen, og den vil ikke kun bringe Fyn og Langeland tættere på Lolland og Tyskland via den kommende Femern-forbindelse.

En planlagt halvtimesdrift på færgerne mellem Spodsbjerg og Tårs vil også betyde, at folk på Sydfyn får åbnet dørene til et nyt jobmarked i området omkring den gamle værtsby Nakskov, som i øjeblikket buldrer af sted og råber på flere hænder.

Helt aktuelt står vindmøllevirksomheden MHI Vestas og mangler 200 mand. Til næste år starter byggeriet af en ny Storstrømsbro på havnen i Nakskov, og året efter indledes anlæggelsen af den dansk-tyske Femern-forbindelse.

Jørgen Erik Kozak Nielsen, formand for LO Lolland, krydser fingre for, at lynforbindelsen bliver en realitet, så folk på Langeland og Sydfyn vil kunne pendle til et job på Lolland på mindre end en time.

- Vi har masser af industri, der er i god fremvækst, og mange, som fordobler deres produktion, så der er ingen grund til at gå derovre på Langeland og Sydfyn og stå uden job. Vil I have et job, så kom til Lolland, siger LO-formanden.

Kort fortalt

Svendborgs borgmester Lars Erik Horneman (V) tog tidligere på ugen turen hen over Tåsinge, Langeland og Lolland for at afpudse en gammel ide om en lynforbindelse mellem Langeland og Lolland. Han præsenterede blandt andet visionerne for Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.Ideen opstod i 2009, og også dengang var Lars Erik Hornemann en af idemændene - blandt andre sammen med Langelands daværende borgmester Knud Gether. De fremlagde ved en konference på Christiansborg visionen "fra omvej til smutvej".

Hovedstenen i projektet er at bygge en ny færgehavn på en kunstigt anlagt tange tre kilometer ud for Tårs på Lolland, og på den måde nedbringe overfartstiden fra 45 til 22 minutter. Det vil koste mellem 500 og 750 millioner kroner at anlægge den nye færgehavn. Bag ideen står ingeniør Palle Truelsen og arkitekt Philip Rasmussen, begge fra Nakskov-arkitektfirmaet By og Landskab.

Det er også en del af projektet, at der anlægges en kunstig såkaldt energiø med 20 kæmpevindmølle - hver 250 meter høje. Møllerne vil kunne levere strøm til hele København, og denne del af projektet har en anlægssum på omkring tre milliarder kroner.

Sidestillet med Odense

Det tager i dag 45 minutter at krydse Langelandsbæltet med færgerne mellem Spodsbjerg og Tårs, men i den nye plan er sejlturen reduceret til 22 minutter.

Det gøres ved at bygge en fremskudt færgehavn på en kunstig tange i lavvandet tre kilometer ud for Tårs. Da færgerne ikke behøver at sænke farten i lavvandet, kan overfartstiden halveres.

Den nye færgehavn vil koste mellem 500 og 750 millioner kroner, og den vil ifølge LO Sydfyn-formand Tonni Hansen sidestille Lolland med Odense og Middelfart, når det handler om at pendle til et job fra Sydfyn.

- 45 minutters transport med færgen er i overkanten, men hvis den kan bringes ned til 22 minutter, så vil et job på Lolland være lige så attraktivt for os på Sydfyn som et job i Middelfart eller på den anden side af Odense, siger Tonni Hansen.

- Det vil betyde, at der for os vil åbne sig et helt nyt arbejdsmarked med nye jobmuligheder, fastslår formanden for LO Sydfyn.

Annonce

En hvid plet

Projektet står og falder med, at politikerne på Christiansborg vil skyde penge i ideen, men der er også andre muligheder for at skaffe medfinansiering.

Som en del af projektet er der planlagt en kunstig såkaldt energiø med 20 kæmpevindmøller, der hver rager 250 meter op i luften. De skal bidrage til finansieringen af færgehavnsprojektet, og det er også planen at skyde en del af et fast tilskud på 41 millioner kroner fra Storebæltsforbindelsen ind i anlægsprojektet.

Hvor mange penge, der kan skydes ind i projektet på den konto, ved Jørgen Jensen, kommerciel direktør i selskabet Færgen, ikke.

- Men vi ved af erfaring, at halvtimesdrift vil give flere kunder og dermed også en øget indtjening, og den merindtægt vil vi ikke gøre krav på, siger Jørgen Jensen fra selskabet Færgen, der sejler på ruten mellem Spodsbjerg og Tårs.

Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) håber på, at man på Christiansborg kan se mulighederne i at skabe vækst i et område, som han betegner som "en hvid plet" på danmarkskortet. Han understreger dog, at han ser projektet som en samlet gevinst for Danmark - og ikke kun for Lolland.

- Her er et potentiale, der kan blive en gevinst for hele Danmark, og når det er tilfældet, så tror jeg også, man vil være lydhør på Christiansborg, siger borgmesteren, der gerne vil sprede væksten hen over Langelandsbæltet.

- Vi får en Femern-forbindelse, som bliver en kæmpe vækstmotor for Lolland, og kan vi få en hurtigere færgeforbindelse til Langeland og Fyn, så vil det gavne hele området syd for Odense, siger Holger Schou Rasmussen.

Annonce

Et vestligt ben

Det var Svendborgs borgmester Lars Erik Hornemann (V), der i 2009 stod bag en konference, der med overskriften "fra omvej til smutvej" satte fokus på mulighederne for en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet.

Tidligere i denne uge tog Svendborg-borgmesteren turen hen over Tåsinge, Langeland og Lolland sammen med Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, og han håber nu på, at hans partifælle vil bære ideen videre til de kommende finanslovsforhandlinger.

- Med forbindelsen er der tale om et vestligt ben til Femernbælt og dermed direkte adgang til ikke alene Lolland og Falster, men også resten af Europa, og det vil få en positiv effekt på turisme, erhverv og arbejdsmarkedet i det hele taget, siger Lars Erik Hornemann.

Annonce
Odense

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Odense For abonnenter

Ny rapport: Så mange ladestandere kræver elbil-revolution i Odense

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Usandsynlig uheldig dødsulykke: Ældre mand forsøgte at komme væk fra skinnerne - gik ud foran tog

Nordfyn For abonnenter

Grønt lys til kæmpe kvægfarm ved fynsk gods: Naturforening trækker klage tilbage

Sport

Stærkt Superligamandskab gæster bundproppen Middelfart onsdag - mulig debut for nyborgenser i målet

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ny ansættelse skaber et nyt hul: Sjette folkeskole skal have ny leder

Odense

Konservative vil sætte tommelskruerne på arbejdsløse med lange uddannelser: De skal sendes i nyttejob efter tre måneder

Odense Håndbold For abonnenter

Formstærk Reinhardt i spidsen - Odense Håndbold i kamp mod Mulle og kompagni

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

GOG For abonnenter

GOG mod finner: Navne med en hal-speaker der kom galt afsted og skydevåben

Middelfart

Chefers telefoner blev hemmeligt aflyttet i Dan-Bunkering: - Det er en på mange måder usædvanlig sag

Danmark

Heunicke: Flere skal vaccineres hvis Danmark skal være åbent

Nyborg

248 dage til Tour de France: Trofæet er hjemme

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Snittet i halsen: Kvinde overfaldt ældre mand i hans hjem

Assens

Analyse: Derfor ligner Søren Steen Andersen en sikker vinder af valget i Assens Kommune

Annonce