Annonce
Kultur

Lussingesmækkende latterfarce: Slotsgården har skabt en rablende morsom forestilling

Angeliques forældre (Jonas Kriegbaum og Rebecca Rønde Kiilerich) tager det unge ægtepar, Angelique og Dandin (Freja Klint Sandberg og Kasper Dalsgaard), under kærlig behandling, mens stuepigen Claudine (Amanda Bøgestrøm) ser til. Foto: Emilia Therese
Teatret Slotsgården har skabt en rablende morsom udgave af glemt Molière-komedie, som stædigt blander samfundskritik og komik.
Annonce

"George Dandin"

Når Holberg i 1722 stillede spørgsmålet ”Alle siger, Jeppe drikker, men de siger ikke, hvorfor Jeppe drikker”, var han måske påvirket af Molière, der 50 år tidligere leverede samme let skjulte samfundskritik.

Når Molière i ”George Dandin” lader adelsdatteren Angelique bedrage sin ægtemand, er det på overfladen, fordi hun er en forkælet teenagetøs, der er forelsket i drømmen om forelskelsen.

At hun reelt er blevet gift med mønsterbryderen Dandin for at redde sine forgældede forældres levestandard og renommé, taler man ikke om.

I frustration over hustruens bedrag påtager Dandin sig, måske ubevidst, rollen som barnet i ”Kejserens nye klæder”, men uden samme gennemslagskraft. For ingen lytter til Dandin.

Annonce

Luftkastel

Dét Dandin ikke har fattet er, at en nyrig opkomling godt kan tjene sig en formue, bygge et palads og vinde en prinsesse, men aldrig vil blive accepteret som fuldgyldigt medlem af overklassen.

Hvis Dandin vil overleve i den forlorne verden, må han æde skammen og leve på en livslang løgn. At smide hustru og svigerforældre på porten er ikke muligt i et samfund, hvor klasseskel rangerer på lige fod med religion. Dandins eneste udvej er at sætte ild til det luftkastel, hans liv er endt som.

Annonce

Tidløst snæversyn

Så meget for dén farce. Og dog, for selv om Molières skuespil er en hamrende lussing i synet på en samfundsorden, der hindrer mennesker i at bryde den sociale arv, er kritikken pakket ind i lutter komiske optrin, der kalder på den helt store latter.

Risikoen er, at budskabet drukner i højtråbende gøgl og falde på halen-komik, og det er sikkert derfor, at ”George Dandin” ikke tidligere har vundet fodfæste på danske scener. Indtil nu hvor farcen bliver vakt til live i Slotsgårdens rablende morsomme opsætning.


Instruktørerne Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen fastholder tekstens underliggende opgør mod systemets forstokkethed og drager paralleller til nutidens stivsind og mangel på udsyn.


Instruktørerne Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen fastholder tekstens underliggende opgør mod systemets forstokkethed og drager paralleller til nutidens stivsind og mangel på udsyn.

Annonce

Tegneserie-pasteller

Slotsgården har for vane at forstørre Molières i forvejen karrikerede arketyper til det ekstreme. Hvor Olivia Hetmans kostumer til ”Scapins rævestreger” fantaserede frit over hønsegårdens indbyggere, er inspirationen til ”George Dandin”-dragternes hvinende tegneseriepasteller fundet i hele dyreuniverset.

Hedt går det for sig, når den operasyngende trussetyv, Clitandre (Thomas Nielsen) lægger an på Angelique (Freja Klint Sandberg). Dandin ser til fra slottets tårn. Foto: Emilia Therese

Kostumerne understøtter Molières leg med arketyper og ensemblets videreudvikling af personerne, så karaktertegningerne nærmer sig det absurde. Hver figur har sit eget eller flere totemdyr, som styrer og gennemsyrer deres handlinger.

Dyre-analogien er et forfriskende visuelt greb, som enkelte medvirkende af ren begejstring er ved at få til at skygge for deres karakter.

Annonce

Glatførebane

Kasper Dalsgaard er titelfiguren og opsætningens storstrålende midtpunkt. Den kejtede skikkelse, de stadigt mere nervøse grimasser og den afsindige klodsethed gør hans Dandin mere elskelig end ynkværdig.

Kasper Dalsgaards inddrager kækt publikum og gør os til sin private erfa-gruppe, vel at mærke uden at fjerne fokus fra den egentlige handling.

Freja Klint Sandbergs Angelique er sæbebobleblæsende selvoptaget og et let offer for Thomas Nielsens Clitandre, som er en opera-skrydende gorilla af en trussetyv.

Om forestillingen

Teatret Slotsgården, Odense.

"George Dandin", komedie af Molière.

Instruktion og scenografi: Johan Sarauw og Jacob Moth-Poiulsen.

Kostumer: Olivia Hetman.

Medvirkende: Kasper Dalsgaard, Freja Klint Sandberg, Rebekka Rønde Kiilerich, Jonas Kriegbaum, Thomas Nielsen, Amanda Bøgestrøm og Morten Klode.

Forestillingen opføres i gården ved Odense Slot 25.-30. juli samt 7.-29. august og gæstespiller på Kunsten i Aalborg 1.-5. august.

En ubuden gæst truede med at sætte en stopper for premieren, for silende regn gjorde scenegulvet til en blanding af et soppebasin og en glatførebane. Skuespillerne skruede op for energien for at trodse dråberne, og publikum blev på stolerækkerne. Når skuespillerne var villige til at gennemføre, var vi mere end parate til at dele oplevelsen med dem.

Det eneste forstemmende ved mødet med ”George Dandin” er, at de strukturer, Molière ønskede at gøre op med - trods omskrivninger og opdateringer - også består i 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Ubudne gæster på Enghavevej

Sydfyn For abonnenter

Beskylder søfartsmuseum for at være uprofessionelt: Brug Facebook til at formidle historie - ikke private holdninger

Annonce