Annonce
Kerteminde

Luksusyachter og polarskibe: Lindø-firma skaber fremtidens skibsdesign

Fragtskib på flydende naturgas. Foto: Knud E. Hansen
Engang var det skibsdesignere fra Odense Stålskibsværft og Maersk Ship Design, der tegnede verdens største containerskibe i Munkebo. I dag er det ingeniører fra Knud E. Hansen, der gør skibsrederes drømme til virkelighed.
Annonce

Munkebo: Man mærker historiens vingesus, så snart man træder ind af hoveddøren og bevæger sig ned ad de tomme glasgange i Lindø Port of Odense.

De store lyseblå skibsmodeller i glasmontrene vidner om den storhed, der engang blev skabt her i lokalerne. Verdens største containerskibe. De trak folk og fæ af huse, når de blev bugseret ud af Odense Fjord mod de syv verdenshave med navne som Emma, Estelle og Eleonora.

I dag knap otte år efter, at Maersk Mckinney Møller besluttede at lukke Lindø-værftet, bliver der igen skabt imponerende skibsfartøjer til verdenshavene.

Knap var Maersk-folkene rykket ud af lokalerne, før skibsdesignere fra det verdensomspændende firma Knud E. Hansen rykkede ind. Her sidder i dag ni ansatte, som tegner og beregner skibe for rederier, værfter og rigmænd over hele verden.

Annonce

Naturens love sætter rammerne

Kun fantasien sætter grænser for de fragtskibe, luksus-yachter og ekspeditionsskibe, der bliver søsat fra tegnestuen.

- Ja og så selvfølgelig naturlovenes rammebetingelser, understreger Brian Bender Madsen, der er fagchef for firmaets maskin- og elingeniører.

- Vi laver al skibsdesign fra et blankt stykke papir. Det er ikke standardskibe. De er skræddersyede, og det er sjældent, vi designer to ens skibe, fortæller han.

Brian Bender Madsen er fagchef for firmaet maskin- og elingeniører. Foto: Helle Kryger

Firmaets hovedkontor ligger i Helsingør, og cirka 90 procent af omsætningen ligger i udlandet.

- Vi er meget globale. Man lavede kontoret her for at kunne tiltrække folk fra Vestdanmark, men qua den digitale tidsalder tænker vi ikke så meget over, om vi samarbejder med vores kollger på kontoret i Fort Lauderdale eller Perth. Vi kan sidde ni personer her og arbejde med ni forskellige projekter, fortæller Brian Bender Madsen.


Vi laver al skibsdesign fra et blankt stykke papir. Det er ikke standardskibe. De er skræddersyede, og det er sjældent, vi designer to ens skibe.

Brian Bender Madsen


Knud E. Hansens speciale er fartøjer til transport af personer og stykgods. De største opgaver kommer fra Kina. Brian Bender Madsen peger på to store tendenser i tiden.

Annonce

Stort fokus på miljø og klima

- Der er et stort fokus på miljø og klima. Der er mange projekter, hvor vi skal vurdere det miljømæssige aftryk. For tre år siden var det måske enkelte filantroper, der spurgte til zero-emission-løsninger. Nu får vi mange forespørgsler. Stort set alle skibe, vi laver nu er hybrid-skibe med motor og batteri, der er med til at reducere det samlede energi-forbrug.

Det er eksempelvis Knud E. Hansen, der har designet tvillingerne Per og Lars Thranes to såkaldt grønne luksus-yachter. Tvillingerne stiftede i 1981 tech-virksomheden Thrane & Thrane A/S, som producerer satellitkommunikation til blandt andet skibsfart og solgte i 2012 firmaet til britiske Cobham. Yachterne blev leveret i 2017.

Lars Thrane sagde i den forbindelse til Dagbladet Børsen:

“Skibene sejler tre gange længere på en liter diesel end de normale motorbåde, vi har i forvejen. Der er generelt kommet fokus på disse skibes brændstofforbrug. Folk i Cannes ser skævt til store yachter, der lægger til i en sort røgsky.

Brian Bender Madsen peger også på en anden tendens:

- De sidste seks-syv år er der kommet stor efterspørgsel på arctic cruise fartøjer, der ligger og sejler til Nord- og Sydpolen med 2-400 passagerer.

Processen er ofte, at skibsrederne eller investorerne kommer med en idé og et budget, Knud E. Hansen designer et koncept, hvorefter værfterne kommer med et bud på en pris og når rederi og værft har underskrevet kontrakten, går Knud E. Hansen i gang med at producere de tegninger, som skibet skal bygges efter.

Annonce

Færøsk familie har bestilt et flydende akvarium

Den færøske familie Bakkafrost, der lever af at producere opdrætsfisk, har også fået en helt særlig idé, som Brian Bender Madsen og hans kolleger arbejder på at gøre til virkelighed:

- Vi er i øjeblikket ved at designe fartøjer, som kan sejle med levende fisk. De skal fragtes ind til land, hvor de skal slagtes. Et slags flydende akvarium. Det er nemlig meget vigtigt, at fiskene ikke får skader undervejs i processen. Det er også det, der kendetegner os. At det er meget forskellige projekter, vi sidder med. Det er, fordi vi har et bagkatalog af basis-beregningsmodeller, vi tager udgangspunkt i, fortæller Brian Bender Madsen.

Og det er den viden kombineret med kreativitet, som firmaet skal leve af i fremtiden, vurderer han.

- Hvis jeg skuer 15 år tilbage i siden, var det mig, der satte dagsordenen i forhold til kineserne. Nu er det kineserne, der sætter dagsordenen, når vi kommer ud til dem. Det går lynende stærkt. Men det er vores kreativitet og problem-knuser-gen, vi lever af. Den danske mentalitet. Hvor det er den bedste idé, der vinder. Ikke en enkelt mand med magt. Det er Danmark kendt for, og det er ret unikt, siger Brian Bender Madsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Odense

Hårdere straffe og bedre uddannelser: Rahbæk Juel ønsker nationale tiltag i kampen mod negativ social kontrol

Odense

25-årig varetægtsfængslet: Sigtet for medvirken til drab og drabsforsøg i Egeparken

Annonce