Annonce
Gear

Luksusbus til dem med store behov

Til det store transportbehov af mange personer. Proace Verso koster fra 549.900 kr. med 150 hestes dieselmotor og manuelt gear. Den viste bil er topmodellen til 800.000 kr. Foto: Jens Høy

Flere og flere varebiler kan leveres som små busser med vinduer. De er designet til transport af mandskab, men fylder man lædersæder i, kan de også bruges til VIP-transport.

Mine børn og dine børn og så lige en ven eller to, der skal med til fodbold lørdag formiddag, det er den slags opgaver, der kræver store MPV'er, men dem bliver der færre af i øjeblikket, og det maksimale antal sæder er syv. Løsningen kunne være en varebil med ruder og mange sæder. Ulempen ved denne biltype er dog, at priserne er forholdsvis høje, og at udformningen sjældent kan skjule, at der er tale om varebiler til transport af mandskab.

Både Ford, VW og Opel er leveringsdygtige i denne biltype, og senest har Toyota meldt sig som leverandør af en bus med sæder. Toyotas bus hedder Proace Verso, og den kan leveres i tre niveauer. Til familiebrug vil man nok vælge en version med to eller tre rækker sæder, men i denne test har vi kørt topmodellen, der hedder Proace Verso VIP. Mellemste model hedder Shuttle, mens billigste version kaldes Family.

Som navnet indikerer, er der tale om en bus med alt det udstyr, som Toyota og deres franske samarbejdspartnere kan stille op med, og umiddelbart ser det indre af bussen da også lækker ud med fire enkeltstole, der kan vendes mod hinanden og med klapborde. Vi kigger forgæves efter usb-stik, men må konstatere, at der kun er et enkelt 12V-udtag.

Annonce

TOYOTA PROACE VERSO 2,0D 180 HK VIP

3 STJERNERMotor: Diesel 2,0 liter 180 hkDrejningsmoment: 400 Nm 2.000-2.500 o/min.

0-100 km/t.: 10,1 sek.

Topfart: 170 km/t.

Forbrug: 16,1 km/l

L/B/H: 530/192/194 cm

Akselafstand: 328 cm

Pris: Bilen fås fra 549.900 kr.

Testbilen er dyreste version til 799.900 kr.

Sorte ruder hindrer indkig i bussen. Som VIP-udgave er der to elektriske skydedøre. Foto: Jens Høy

Kører som varebil

Man skal ikke have trillet mange meter, før det står klart, at selv ikke sort læder og tonede ruder kan sløre, at der i bund og grund er tale om et køretøj designet til varetransport. Dieselmotoren er på hele 180 hk koblet til et sekstrins automatgear, så ingen kan klage over manglende kræfter, og selv om seks trin ikke er meget, så er der moment nok til, at der ikke skiftes unødigt ned, når man har brug for acceleration og kommer trillende i fart. Dieselmotoren er dog påfaldende støjende ved lav fart, mens det aftager noget, når bilen er oppe i fart, og omdrejningerne er faldet til ro.

Når det handler om styretøjet, er det dog, som om noget er kikset. Det er unødigt tungt for en så stor bil, der i al trafik kræver, at man rangerer meget for at få plads ud og ind af eksempelvis p-pladser. Akselafstanden er 327 centimeter. Ved den slags manøvrer er rattet for tungt til, at det er behageligt, og samtidig er der gået designtyranni i gearvælgeren. Den er udformet som en drejeknap, der er vinklet skævt i forhold til ergonomi. I sandhed en ommer.

Foto: Jens Høy

Lille skærm og simpel fartpilot

Det siger sig selv, at man stiger op i en varebil, og det gælder også i Proace Verso. Udsigten herfra er fin både over trafikken og instrumenteringen. Størst opmærksomhed påkalder skærmen sig, for det er længe siden, at vi har set så lille en skæm i så stor en bil, men når man har vænnet sig til formatet, fungerer den lille 7''-skæm fornuftigt med tilhørende danske menuer. Desuden har bilen head-up-display, så man har de vigtigste informationer lige der, hvor øjnene er.

Alle udgaver af bilen har adaptiv fartpilot af den helt gammeldags type, der ikke kan bringe bilen til fuld standsning, så den er kun et lille nøk bedre end en klassisk version, hvor du selv sætter farten. Som navnet indikerer, er der tale om en bus med alt det udstyr, som Toyota og deres franske samarbejdspartnere kan stille op med.

Selve interiøret er ikke specielt raffineret, snarere som i varevognsudgaven, blot tilsat læderindtræk. Foto: Jens Høy
Bussen fås også med op til tre rækker sæder. Den testede model er VIP-udgaven med enkeltstole og fokus på luksus. Foto: Jens Høy
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce