Annonce
Rejser

Luksus, vilde udsigter og ingeniørarbejde, der ændrede verden: Fire togture, der er en oplevelse i sig selv

Glacier Express-toget tager passagererne gennem dale, tunneller og over broer, der samler uvejsomme dele af Schweiz. Her ses Landwasser-viadukten. Foto: Glacier Express/ Stefan Schlumpf
Der bliver talt så meget om, at det er mere CO2-venligt at tage toget, når man rejser på ferie. Men den bæredygtige, kollektive trafik kan andet og mere end at transportere turister.

Togturen kan være en oplevelse i sig selv, når man rejser gennem store scenerier, som er Hollywood-film-værdige, eller hvis man nyder servicen, man har betalt for, på en luksustur gennem Europa. Du kan også altid vælge at stå af på næste station og opleve de små byer undervejs. Her er fire europæiske togture, hvor udsigten, historien eller servicen er lidt ud over sædvanlige.

1 Det skotske højland

Toget på The West Highland Line kører gennem Glenfinnan-viadukten. Foto: Wikimedia Commons/de:Benutzer:Nicolas17

Det tager ikke lang tid for toget at lægge den skotske storby Glasgow bag sig, når man bevæger sig ud på The West Highland Line, der skærer gennem bjergtagende landskaber med søer, kløfter og viadukter og ender i byen Mallaig.

Måske har du ikke været der, men vil alligevel kunne genkende landskabet, da det er samme tur, som den verdenskendte fantasykarakter Harry Potter tog, når han skulle til troldmandsskolen Hogwarts fra perron 9 ¾ på Kings Cross. Sporene leder toget fra Glasgow til Mallaig i det vestlige højland. Hele turen tager omkring 5 timer og 30 minutter og fører blandt andet passagererne over Glenfinnan-viadukten, som kurver sig højt over landskabet ved søen Loch Shiel eller kører langs Loch Eilit. Begge steder har spektakulære udsigter, som er med i Harry Potter-filmene. Man kan også skimte Ben Nevis - Storbritanniens højeste tinde.

Der er muligheder, hvis man står af undervejs og deler rejsen op i bidder. Ved stoppet Ardlui står man nærmest på bredden af Loch Lomond, og her er der gode vandre- og sejlture at tage.

Ved endestationen i Mallaig kan man fortsætte med færgen ud til områdets mindre øer.

Turen koster fra omkring 300 kroner for en enkeltbillet. Se mere på www.scotrail.co.uk.

2 20 tunneller på 20 kilometer

Jernbanen fra Myrdal til Flåm skærer gennem fjeldene 20 steder undervejs på de 20 kilometer. Foto: Anja Limkilde

Man stiger om bord på et veterantog, der er indrettet til turister, når man tager turen fra Myrdal til den lille landsby Flåm, der ligger ved bunden af Aurlandsfjorden i Norge.

Selv om rejsen er kort, er historien bag Flåmsbanen supervigtig for udviklingen af området. På de 20 kilometer, toget kører, bevæger man sig fra 866 meters højde over havets overflade til 0 meter.

Man kører ned gennem fjeldet og kommer gennem 20 tunneller undervejs, men der er også smukke vandfald og flotte kig ud over grønne eller hvide dale alt efter, hvornår på året man kommer.

Nu er Flåmbanen nok mere en turistudflugt, men da den blev bygget, var den en afgørende forbindelse mellem fjordene på den ene side og Bergen-Oslo-banen på den anden side. Siden er der bygget veje gennem fjeldene, så posten, varerne og menneskene har fået nemmere transport til Flåm og fjordbyerne.

I Flåm kan man rejse videre på fjord-cruise ind i de Unesco-fredede områder, vandre i fjeldene eller tage på udflugt til udkigssteder som Stegastein.

Togturen fra Myrdal til Flåm tager cirka en time og koster lige under 300 kroner. Se mere på www.vy.no.

3 Luksus fra London til Venedig

Med Venice-Simplon Orientekspressen tager turen fra London til Venedig to dage. Undervejs får man serveret firerettersmenuer og cocktails og kan nyde det høje serviceniveau. Foto: Øyvind Holmstad/Wikimedia Commons

Det er ikke en sædvanlig togtur, man tager ud på, når man går om bord på Belmonds luksustog på Victoria Station i London. Her bliver du mødt af din steward, som viser dig til dit reserverede sæde, hvor du får brunch serveret med en ferskensmagende bellini-cocktail til. Den kan du sippe i, mens toget kører gennem det kentiske landskab.

På den anden side af kanalen skifter man til Venice-Simplon Orientekspressen, hvor franske kokke tilbereder den fireretters aftenmenu, som man får serveret siddende i røde, plyssede stole ved borde dækket med hvide duge og stofservietter.

Næste morgen vågner man op, mens togene kører gennem bjergene. Der er dog stadig det meste af en dag, inden man når bestemmelsesstedet i Venedig, så der er tid til en treretters frokostmenu eller til at besøge togets barvogn.

Hen mod slutningen af dag to krydser toget den venetianske lagune og kører ind på Santa Lucia Station.

Den luksuriøse togtur tager over 32 timer og koster fra 2730 engelske pund (svarende til 24.000 kroner) pr. person, men så er man også rejst til Venedig med stil. Se mere om togrejserne på belmond.com.

4 Panoramatur i Alperne

Toget med panoramavinduer kører gennem Oberalp-passet. Foto: Glacier Express

For foden af Matterhorn, som er den bjergtop, vi kender fra Toblerone-indpakningen, kan man begynde togturen med Glacier Express, der tager sine passagerer gennem den hvide, bjergrige sydlige del af Schweiz. I Zermatt begynder eller slutter turen med det røde tog, der ikke - som navnet ellers antyder - kører med ekspresfart gennem de smukke landskaber. Der er tværtimod rig mulighed for at kigge ud ad vinduerne, der fylder siden af togvognene og lidt af loftet, så man kan se både dale og toppe af Alperne undervejs.

På otte timer kan man køre hele turen til St. Moritz, der både er en alpelandsby, et kur-område om sommeren og et vintersportssted. Undervejs kører man på Abula-togbanen, der med 55 broer og 39 tunneller gjorde det muligt at rejse direkte gennem alpelandskabet. Den er derfor en af de mest spektakulære smalle jernbaner i verden. Man vil desuden opleve Rhinen og køre igennem Oberalp-passet.

Man behøver ikke tage hele ruten på en gang, men kan stoppe og overnatte i for eksempel den alpine by Brig eller i Andermatt, der ligger 1437 meter over havets overflade. Begge steder er der muligheder for vandre- og skiture, alt efter hvornår på året man rejser. Ved Andermatt skulle man måske også gå en tur til Djævlens Bro, som siden 1300-tallet har ført mennesker og trafik sikkert over Schöllenen-kløften. Her kan udsigten godt give et sug i maven. Men det kan udsigten fra Glacier Express-toget nu også.

Glacier Express-turen kan begynde både i Zermatt og St. Moritz. Den koster fra 191 schweiziske franc – svarende til cirka 1300 danske kroner - inklusive pladsreservation. Se mere på www.glacierexpress.ch.

Annonce
Odense For abonnenter

Tiltale mod 32-årig: Sendte bud efter Abdinurs drabsmand og to andre med skarpladte pistoler

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Jeanette Sandberg om SF-kollegas exit: - Det er urimeligt overfor vælgerne, at Mulle hiver sit mandat ud af partiet

Fyn For abonnenter

Forening svindlede med indsamling til kræftramte børn: Formand ville frifindes i landsretten - fik langt hårdere straf

Odense

Naboer vidste bedre end kommunen - uønsket endestation droppet: - Det kunne vi godt have fortalt dem

Odense

Slut med soft opening: Nu åbner børneuniverset Ville Vau, og det nye H.C. Andersens Hus er i fulde omdrejninger

For abonnenter

Fem spørgsmål til coronaeksperten: Skal vi være bange eller glade for Omikron-varianten?

Odense For abonnenter

Da rådhustårnet i Odense var i fare for at styrte sammen: En skandale ramte byrådet

GOG For abonnenter

Svingende GOG henter alligevel - igen - et point i topopgør

Odense

Første uheld: Letbanen støder sammen med personbil under testkørsel

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Indland

Kør tidligt, kør forsigtigt eller hold bilen hjemme: Det bliver en rigtig, rigtig våd onsdag

Nyborg For abonnenter

Unge i Nyborg får deres helt eget byråd

Faaborg-Midtfyn

Yildirim åbner nyt pizzeria: Én ting på menuen er han særlig stolt af

Annonce