Annonce
Indland

Louisiana-direktør bliver ansvarlig for Kunstens kunst

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Med nyt partnerskab skal direktør for Kunsten i Aalborg referere til Louisianas direktør om det kunstfaglige.

Museerne Louisiana og Kunsten slår pjalterne sammen. Partnerskabet betyder, at Louisianas direktør får det overordnede ansvar for det kunstfaglige program på begge museer.

Det fortæller Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana.

- Kunstens kommende direktør kommer til at referere til mig og diskutere med mig om, hvordan vi lægger et godt program for museet i Aalborg, siger han.

Kunsten i Aalborg og Louisiana i Humlebæk nord for København har tidligere arbejdet tæt sammen, men vil fra årsskiftet formelt set samarbejde om hele udstillingsprogrammet på begge museer.

Kunsten har indgået partnerskabet for blandt andet at kunne låne værker fra Louisianas samling. Museet ser også frem til at kunne trække på Louisianas bekendtskaber.

- Louisiana har et andet netværk, end vi har. Det vil vi gerne have adgang til. De har en meget stor samling, som vi også synes er spændende at arbejde med, siger Christen Obel, Kunstens bestyrelsesformand.

For Louisiana betyder samarbejdet, at museet vil kunne nå ud med kunsten til flere, fortæller Poul Erik Tøjner.

- Museet i Humlebæk er begrænset fysisk set, men vi synes, vi har fundet en model, der taler til mange mennesker. Den kunne vi godt tænke os at skubbe over i den anden ende af landet, siger Louisianas direktør.

Museet er efter nuværende direktør Gitte Ørskous farvel på udkig efter en ny leder. Den fremtidige direktør kommer dog til at arbejde under lidt andre forudsætninger end den afgående.

Personen kommer ifølge Kunstens bestyrelsesformand blandt andet til at referere til Poul Erik Tøjner, når det drejer sig om det kunstfaglige som programlægning og udstillinger.

- Han bliver den kunstfaglige sparringspartner for Kunsten, når vi tilrettelægger vores fremtidige udstillingsprogrammer.

- Han får lejlighed til at foreslå, ændre og diskutere med det program, som vores kunstfaglige folk fremlægger, siger Christen Obel.

Den måde at organisere sig er langt hen ad vejen formel, mener Poul Erik Tøjner.

- Jeg har overhovedet ikke nogen forestilling om, at jeg skal styre Kunsten. Jeg har en forestilling om, at vi får fundet en rigtig dynamisk direktør, som har utrolig lyst til at indgå i det her samarbejde som rygstød, siger han.

Han understreger, at der ikke er tale om en fusion, men om et samarbejde. Kunsten og Louisiana vil eksempelvis fortsætte med at søge fondsmidler hver for sig.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce