Annonce
Erhverv

Louise fra Sika-Design har altid vidst, at hun ville gå i sin fars fodspor: Min historie har været skrevet nærmest fra start

Louise Andreasen har aldrig været i tvivl om, at hun skulle føre familievirksomheden videre, og siden 2015 har hun været direktør for Sika-Design, som hendes farfar, Ankjær Andreasen (på maleriet til højre) grundlagde tilbage i 1942, og som hendes far, Knud Andreasen (på maleriet til venstre) drev fra 1981 til 2015. Han arbejder stadig i virksomheden. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Siden Louise Andreasen på sin 10-års fødselsdag var med sin far på møbelmesse, har hun vidst, at hun ville ind i familievirksomheden Sika-Design. Begge hendes forældre arbejder stadig i virksomheden, men siden 2015 har Louise Andreasen haft ansvaret som direktør, selv om det er det kreative og kærligheden til rattan som materiale, der er hendes passion.

Rynkeby: I Louise Andreasens blå bog fra Handelsskolen står der, at hun altid snakkede om sin fars firma, og noget har der nok været om det. Lige siden hun på sin 10-års fødselsdag fik lov at komme med sin far på møbelmesse i Fyns Forum, har hun nemlig vidst, at hun skulle vie sit arbejdsliv til møbelbranchen og familiefirmaet Sika-Design.

- Min historie var nærmest skrevet fra start, siger Louise Andreasen, der godt nok er udlært i en anden møbelvirksomhed, men aldrig har været i tvivl om, at hun skulle drive familievirksomheden videre efter sin far og farfar.

- Det er min begejstring for møbler, for branchen og for hele den verden med indretning og møbler, der har drevet mig. Det har været mit udgangspunkt fra starten, og senere blev det decideret rattanmøbler, der blev min store passion, forklarer Louise Andreasen.

Annonce

På en væg hos Sika-Design hænger billeder og udklip, der viser virksomhedens historie helt tilbage fra 1940'erne. Det var hendes farfar, der grundlagde virksomheden, og nogle modeller fra hans tid er stadig i sortimentet. Louise Andreasen peger på en hængestol fra 1950'erne, som hun har genoptaget produktionen af efter 40 års pause.

- Jeg ved ikke, hvor populær den var dengang, men jeg synes, den er så fin, og så kan jeg huske den, fordi den hang på min farfars terrasse, da jeg var barn. Vi søskende skændtes altid om, hvem der skulle sidde i den, fortæller hun.


For 20 år siden havde vi et stort fokus på havemøbler i stål og aluminium. Det var det, vi gjorde forretningen stor på, men jeg insisterede på, at vi hele tiden skulle huske vores rødder - og så holder jeg meget af rattan. Det skulle være vores dna, og jeg føler, at det er det aftryk, jeg har sat på virksomheden. Min kærlighed til rattanmøbler gjorde, at vi blev ved med at have en lille krog, og pludselig gav det pote.

Louise Andreasen, direktør og medejer af Sika-Design


Louise Andreasen kommer fra en entreprenant familie med iværksættere på begge sider. Hendes farmor, Dagmar Andreasen, grundlagde Rynkeby Mosteri, mens hendes farfar, Ankjær Andreasen, lavede møbler. Begge rejste ud og kom hjem med inspiration fra Asien.

- Jeg kan huske, at det var spændende og eksotisk at komme i deres hjem, og på den måde har Asien altid spillet en rolle. Min farmor var i Kina for 30 år siden, da man lige kunne begynde at rejse derovre, og hun havde varer med hjem. Min far har også rejst meget i Asien, husker Louise Andreasen.

Brænder for det kreative

Historien fylder i det hele taget meget i virksomheden, der sælger sine møbler i mere end 70 lande og sammen med søstervirksomheden Cane-Line i dag beskæftiger omkring 90 medarbejdere i Rynkeby.

Louise Andreasen har haft titlen som direktør siden 2015, men det ændrede i virkeligheden ikke alverden for hende, for overgangen har været glidende, siden hun i 1996 fik ansvar for salget til Tyskland og løbende har fået mere og mere at skulle have sagt.

- Jeg kom ind i virksomheden, da min far overtog den sidste del af den fra sin far, så det var et konkret job, jeg kom ind for at varetage. Jeg havde allerede været i møbelbranchen i fire år og syntes, at jeg kendte en del til mekanismerne. Jeg har aldrig nogensinde tænkt, at jeg skulle lave andet, eller at det skulle være et andet sted.

- Jeg har faktisk været rundt i alle afdelinger af virksomheden. Når der kom nye varer hjem, ville jeg gerne være med til at udvælge, hvilke der skulle med i sortimentet, og stille og roligt begyndte jeg også at komme med idéer til, hvad det kunne være. Det har jeg fået plads og lov til, selv om det muligvis var noget, vi havde prøvet før, men det er den eneste måde, man finder sin egen vej. Nogle gange lykkes det. Andre gange gør det ikke, forklarer Louise Andreasen, som stille og roligt har fået mere og mere med det kreative at gøre.

Louise Andreasen fandt hurtigt ud af, at hun brændte for den kreative produktudviklingsproces og for rattan som materiale. Derfor insisterede hun også på at holde fast i det materiale som en del af virksomhedens dna, og i dag hører Sika-Design til de få virksomheder, der forstår materialet og dets muligheder til bunds. Foto: Birgitte Carol Heiberg

I dag er hun ikke i tvivl om, at det er processen omkring produktudvikling, hun finder mest interessant, og hvor hun har sine styrker, men samtidig har hun også ansvaret for økonomien.

- Jeg synes, det er interessant at have hele pakken og være med til at tage ansvar for de ting, man sætter i søen. Det er stadig sjovt at stå på en messe, sælge og mærke begejstringen fra kunder. Det er også svært at skulle være kreativ hele tiden, så afvekslingen er rigtig god, forklarer Louise Andreasen.

Annonce

Rattan som dna

Hendes forældre på henholdsvis 73 og 75 år arbejder stadig i virksomheden, og det har været en hjælp gennem det seneste halvandet år, hvor verden har været usikker.

- Jeg har en styrmand siddende, som har siddet ved roret i så mange år, og nu har jeg også selv været her i 25 år, så jeg kan godt huske, at vi har haft kriser før. Når man har oplevet det, er man lidt bedre forberedt på, at der indimellem kommer dårlige tider, og så kan man bedre fortsætte med at gøre de rigtige ting. Fortsætte med at produktudvikle, markedsføre og gøre de ting, vi tror på, uden at gå i panik, forklarer Louise Andreasen.

Hun husker især finanskrisen, der ramte møbelbranchen hårdt, men der har også været perioder, hvor rattan som materiale ikke har haft samme status som i dag.

Sika-Design

  • Sika-Design blev grundlagt i 1942, da Ankjær Andreasen producerede sin første serie af kurve, lamper, blomsteropsatser og øvrige ting til hjemmet af siv og pil. I 1950'erne udvidede han produktionen med møbler lavet af rattan, og det blev starten på firmaet, sådan som det er i dag.
  • Anden generation, Knud Andreasen, overtog virksomheden i 1981, hvor oliekrisen var hård ved Sika-Design. Til gengæld boomede byggeriet af udestuer, og det fik efterspørgslen på rattanmøbler til at stige.
  • Efter i en årrække at have vækstet og fokuseret på havemøbler lavet af aluminium og stål, insisterede Louise Andreasen på, at virksomheden skulle holde fast i materialet rattan som sit dna. Hun har været en del af Sika-Design siden 1996 og overtog posten som direktør i 2015.
  • Rattan-møblerne bliver produceret på virksomhedens fabrik på Java i Indonesien.
  • Sammen med søstervirksomheden Cane-Line beskæftiger Sika-Design 90 medarbejdere i lokalerne i Rynkeby, hvor der foruden administration og lager også er systue og showroom.
  • Møblerne sælges i omkring 70 lande med USA som Sika-Designs hovedmarked.
  • Virksomheden kom ud af 2020 med et plus på 15 millioner kroner før skat.

En af materialets helt store fordele er, at det tåler ganske store temperaturudsving, og det blev derfor populært i 80'erne, hvor man byggede mange udestuer og sommerhuse, men for 15-20 år havde materialet ry for at blive brugt primært til billige møbler fra byggemarkeder. Sådan er det langtfra i dag, hvor det bliver brugt til at indrette dagligstuer, hippe restauranter og til møbler efter designere som både Nanna Ditzel og Arne Jacobsen.

Louise Andreasen har aldrig tvivlet på, at materialet nok skulle blive populært igen, selv om andre bukkede under. Det giver Sika-Design en stærk position i dag.

- Jeg er så begejstret for det, jeg laver, så jeg tænker, at det må andre også kunne se. Jeg har en stærk tro på, at det, vi laver, er rigtigt, og jeg er blevet ved med at tro på, at rattan nok skulle komme igen. For 20 år siden havde vi et stort fokus på havemøbler i stål og aluminium. Det var det, vi gjorde forretningen stor på, men jeg insisterede på, at vi hele tiden skulle huske vores rødder - og så holder jeg meget af rattan. Det skulle være vores dna, og jeg føler, at det er det aftryk, jeg har sat på virksomheden. Min kærlighed til rattanmøbler gjorde, at vi blev ved med at have en lille krog, og pludselig gav det pote. I dag er der stor interesse for rattanmøbler, og der er ikke så mange, der kan lave dem, for det er svært, forklarer Louise Andreasen.

Annonce

Ukrudtsplanter fra Indonesien

Selv har hun efter 25 år oparbejdet en god forståelse af materialet, som bliver høstet og forarbejdet i Indonesien.

- Du kan lave tredimensionelle bøjninger og nogle fantastiske former, men materialet kræver også noget støtte, hvis man for eksempel skal lave en stol. Det kræver noget forstærkning, så man kan ikke lave et meget enkelt udtryk i rattan. Der vil altid være detaljer, men jeg kan godt lide detaljer på møblerne, siger Louise Andreasen.

Selv om produktionen af rattanmøbler foregår i Indonesien, bliver der også skabt produkter i Rynkeby, hvor systuen ligger. Foto: Birgitte Carol Heiberg

I Rynkeby på Sika-Designs systue er en flok kvinder i gang med at sy hynder til stolene, som bliver produceret i Indonesien, hvor 80 procent af verdens rattan vokser. Derefter bliver det dampet og bøjet i forme.

- Rattan planter sig selv og vokser op ad træerne som en ukrudtsplante så at sige. Når man skærer en rattanplante ned, skyder den fra samme rod og er fuldt udvokset igen efter syv år. Vores rattan kommer fra nogle fjerntliggende øer, hvorfra man skal have det transporteret ind på Java, hvor vi fletter og forarbejder det. Det har været svært de seneste 12 måneder, for det har været vanskeligt at rejse i Indonesien på grund af restriktioner, forklarer Louise Andreasen.

Samtidig har det været utroligt svært at transportere varer rundt i verden på grund af manglen på containere, der har mangedoblet priserne. Selv ikke hvis man har accepteret en voldsomt forhøjet pris, har det været til at skaffe containere nok. Det har udfordret Sika-Design, som efter de første tre ugers nedlukning og "granatchok" oplevede stor interesse for møblerne og kom ud af 2020 med et overskud på 15 millioner kroner før skat.

Annonce

Satser på Kina

Louise Andreasen ser mange muligheder for at udvikle en i forvejen succesfuld virksomhed, der laver rattanmøbler på grund af historien men har fået ekstra medvind af materialets bæredygtighed. En fortælling, virksomheden kan gøre endnu mere ud af, vurderer hun. Desuden er der stadig masser af markeder at dyrke ude i verden.

Når kineserne for fem-otte år siden besøgte Sika-Designs messestande, var det som regel for at kopiere virksomhedens møbler. I dag har det ændret sig. Kineserne går op i naturmaterialer og interesserer sig for ting med en historie, og med 75 år på bagen kigger Sika-Design og Louise Andreasen derfor mod folkerepublikken med spænding.

Design og indretning har altid fyldt hos Louise Andreasen, der stadig ser det kreative som en af sine styrker, selv om hun også har det overordnede ansvar som direktør for Sika-Design. - Det er svært at være kreativ hele tiden, så det er godt med afveksling, siger hun. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Kina er et interessant sted, og vi fik en distributør i landet i slutningen af 2019. Siden har der været udfordringer på grund af corona, men det bliver spændende at følge udviklingen derude, forudser Louise Andreasen.

Annonce

Historien var skrevet

Hun havde tilbage i 1996 sin ældste søn med på arbejde, fra han var seks til 14 måneder, mens den yngste af de nu tre voksne sønner går efter at blive designer. Alligevel mener hun ikke, det ligger i kortene, at nogen af dem på sigt skal blive fjerde generation i spidsen for virksomheden. De har så mange andre interesser, mens Louise Andreasen altid har haft samme mål i sigte.

- Jeg kan ikke forestille mig ikke at arbejde, for det hele smelter sammen. Arbejde, fritid, hobby. Min historie var skrevet nærmest fra start. Jeg har aldrig skelet i andre retninger. Det har kun handlet om, hvordan jeg skulle nå målet. Ikke om at jeg skulle nå det, understreger hun.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Thorbjørn fra Vester Aaby har stor succes med ukorrekte børnefilm: - Spørger Matthesen, om jeg vil lave en tre'er, siger jeg ja

Danmark

Søndagens coronatal: 644 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Vanvidsbilist med kæmpepromille anholdt: Politiet beslaglagde bilen

Fyn For abonnenter

Penge til letbanen sluttede Helvegs vildeste år i politik: Østergaards fald satte lavinen i gang

Debat

Avisen mener: Sygeplejerskerne må være tålmodige

Kultur

Jazzens beskedne pianist hyldet: - Jeg kører træt i det, hvis autopiloten er slået til

Danmark

Søndagens coronatal: 644 nye smittede

Erhverv

Tidlig rapshøst giver travlhed hos biodieselproducent: Erik var første mand med fuldt læs

Kerteminde

Restaurant leder med lys og lygte: - Vi har gjort alt for at finde personale til køkkenet

Danmark

Efter måneder med utrøstelig datter opgav Maja at få hjælp i Danmark: - Det føltes ulovligt at tage til udlandet

Kerteminde For abonnenter

Firma hos fynsk gods udvider: - Det er en stærk sommer, selvom alle kirsebærerne døde

OB For abonnenter

Oliver Christensen viste stærke parader - men pokeren om OB-målmanden er en gyser efter HSV-keepers pragtkamp

OB For abonnenter

Se højdepunkterne: OB fightede sig til point i hidsig tidlig topkamp

Annonce