Annonce
Erhverv

Bornholm og Lolland-Falster får ikke glæde af ny radiokanal

Henrik Gantzel/Free
Det vil nok koste Loud tre gange så meget at sende til hele Danmark, vurderer kanalens distributør.

Bornholm og dele af Lolland-Falster får ikke glæde af radio Louds DAB-signal. I alt ti procent af de danske husstande eller omkring 50.000 mennesker kommer ikke til at kunne høre kanalen gennem deres DAB-radio.

Det fortæller Martin Løbel, administrerende direktør i Cibicom, som skal distribuere radio Louds DAB-signal.

- Som jeg ved det, er der ikke dækning på Bornholm, den sydlige del af Falster og en stor del af Lolland, siger Martin Løbel.

Signalet vil formentlig heller ikke kunne nå små øer som Anholt og Læsø, fortæller han.

Det er ifølge Cibicoms direktør steder, som Radio24syv gennem DR's DAB-signal ellers ville kunne sende til.

DR's pris er dog en del dyrere end det, som radio Loud årligt skal betale til Cibicom for at sende DAB-signalet.

- Nu kender jeg ikke priserne i detaljer. Men jeg har en formodning om, at det er to til tre gange dyrere end os, siger Martin Løbel.

Radio Loud skal betale omkring 1,2 millioner kroner årligt for at sende på DAB. Det løber op i omkring 5 millioner kroner på de fire år, kanalen indtil videre har fået lov til at sende.

Spørgsmålet om økonomi var det springende punkt, da Radio- og tv-nævnet tirsdag vurderede, at radio Loud og ikke Radio24syv får den nye DAB-kanal.

Det ene kriterie var størrelsen af det samlede tilskud, hvor der maksimalt kunne søges om 280 millioner kroner.

Udbuddet er skruet sådan sammen, at ansøgeren med det højeste bud får den dårligste karakter.

Direktøren i Cibicom fortæller, at Loud har vist interesse for at udvide dækningen, men at det er et spørgsmål om, hvad det kommer til at koste.

- Der har været interesse for det. Vi skal have fastlagt omkostningerne i detaljer frem mod sendingen, der går i gang 1. april 2020, siger Martin Løbel.

Det har ikke vært muligt at få en kommentar fra direktøren for Loud, Ann Lykke Davidsen.

Til Bornholms Tidende har Ole Mølgaard, der er konsulent hos både Radio Loud og Cibicom, fortalt, at radiokanalen har ambitioner om at nå Bornholm.

- Selvfølgelig skal vi også have dækning på Bornholm. Det er en public service-kanal, og vi vil i sagens natur nå så bredt ud som muligt, siger Ole Mølgaard.

Med Cibicom vil radio Loud distribuere DAB-signalet til omkring 82 procent af Danmark geografisk set og 90 procent af den danske befolkning.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce