Annonce
112

Ny lokalplan på vej for havebyen: Slut med parkering i forhaverne

Sådan ser et hus i havebyen Gerthasminde ud, når forhaven er inddraget til parkering. Foto: fra dagsordenen i By- og Kulturforvaltningen
Står det til By- og Kulturforvaltningen er den sidste tilladelse til at parkere på egen matrikel i havebyen Gerthasminde blevet givet. Frem over skal en bevarende lokalplan sikre, at de originale tanker om havebyen forbliver grønne.

Herlighederne i en af Odenses fineste bydele, Gerthasminde, skal sikres for eftertiden. Det mener både beboere, Byforeningen for Odense og de odenseanere i al almindelighed, som i de senere år har rettet henvendelse til kommunen i den hensigt at få standset beboernes nedlæggelse af forhaver for at inddrage dem til parkering.

Forvaltningen er enig med klagerne i, at forhaverne ikke bør omdannes til parkering. Det er grunden til, at By- og Kulturforvaltningen har taget hul på en at lave en bevarende lokalplan, der skal sikre, at tankerne omkring havebyen, der groede frem for mere end 100 år siden, ikke går i glemslen.

På tirsdag den 24. september er det så politikerne i By- og Kulturudvalget, der skal beslutte, om en bevarende lokalplan er en god idé.

Annonce

Parkering i Gerthasminde

Beboerne i havebyen Gerthasminde har de senere år oplevet større pres på parkeringen i bydelen.

Ind til juni i år var det muligt for udefrakommende efter klokken 18 at parkere på vejene i havebyen så længe, de ville, men det blev lovet om fra august. En aftale mellem grundejerforeningen og Q Park betyder, at det kun er muligt at parkere i området i en time ad gangen uden den særlige licens, som parkeringsselskabet udsteder.

Samtidig er der fra kommunens side i løbet af nogle år givet tilladelser til to overkørsler i havebyen, hvilket i princippet betyder, at der to steder kan parkeres på egen matrikel.

Da det oprindeligt ikke var tanken, at man skal kunne parkere i husenes forhaver i det, der altid er blevet kaldt "den engelske by", har By- og Kulturfovaltningen nu besluttet at lave en bevarende lokalplan for Gerthasminde.

Punktet behandles af det politiske udvalg på tirsdag 24. september-

Slut med forhaveparkering

At lokalplanen var på vej, varslede afdelingschef i By- og Kulturforvaltningen Boie Skov Frederiksen allerede i sommerferien. Forinden havde grundejerforeningen for Gerthasminde netop selv indgået aftale om parkering med et parkeringsselskab for at sikre, at de smalle veje i bebyggelsen ikke bliver pakket til i biler, der ubegrænset parkerer gratis efter klokken 18. Et argument for at nogle beboere de senere år har søgt at inddrage deres lille forhave til parkeringsplads.

Men "forhaverne er så smalle, at en parkeringsplads nemt tager over halvdelen af forarealet", konstaterer forvaltningen i sin sagsfremstilling. Derfor er det "forvaltningens vurdering, at de bør sikres som opholdsarealer med udtryk af grønne haver med en frodighed, der harmonerer med den arkitektoniske frodighed, der ses i bebyggelsen", som der videre står.

Lokalplanen skal laves med input fra beboerne, men ingen af dem kan regne med at nå at få en tilladelse til forhave-parkering igennem. Politikerne har nemlig allerede besluttet, at der bliver trukket et paragraf 14-forbud, hvis sådan en ansøgning bliver sendt ind. Et forbud af den art betyder i praksis, at det frem over bliver umuligt at få tilladelse til at parkere på sin egen matrikel i Gerthasminde. De ejendomme, der allerede har fået lov til at tage bilen med op mod fordøren, bliver derimod ikke berørt af den nye lokalplan.

Nikker politikerne til det videre arbejde med lokalplanen, kan man forvente, at det tager op imod et år, før den er klar.

Sådan ser et hus i havebyen Gerthasminde ud, når forhaven er en have - og sådan skal det gerne blive ved med at være. Derfor strammer kommunen nu ordlyden ii Gerthasmindes lokalplan. Foto: fra dagsordenen i By- og Kulturforvaltningen
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Går modeshow i genbrugstøj

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Her er de fynske jobtal: Fynske kommuner indtager top- og bundplaceringer på landsplan

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce