Annonce
Odense

Lokalplan på vej i Odense: Men investor tøver med at bygge

Sådan ser den projekttegning ud, som Togt sidste år forelagde By- og Kulturudvalget. Men hvornår byggeriet bliver til noget er stadig usikkert på grund af kravet om p-kælder, lyder det fra Togt-direktør Mogens Tveskov. Illustration: Fra By- og Kulturudvalgets dagsorden, august 2018.
Ejendomsselskabet Togt ønsker lokalplan for op til 75 boliger på hjørnet Vestre Stationsvej/Glasværksvej. Men p-kælderkrav får adm. direktør Mogens Tveskov til at tøve med at slippe gravemaskinerne løs.

Efter en mindre omgang tovtrækning mellem Odense Kommunes By- og Kulturudvalg og investor Mogens Tveskov, indehaver af ejendomsselskabet Togt, ser det nu ud til, at en lokalplan for hjørnet Vestre Stationsvej/Glasværksvej er på vej.

Allerede i august sidste år var sagen oppe at vende politisk. Men projektet, der vedrører de to adresser Vestre Stationsvej 21 og Vestre Stationsvej 23, gled i første omgang ikke så godt ned hos politikerne i By- og Kulturudvalget. Udvalget ønskede parkering anlagt i en p-kælder fremfor på terræn - ud fra et hensyn om at skabe plads til flere grønne friarealer på overfladen.

Kravene fik i første omgang Togt til at meddele, at selskabet ikke ønskede at arbejde videre med projektet. Men som det konstateres i den dagsorden, By- og Kulturudvalget tirsdag blev forelagt:

"Bygherre ønskede på det tidspunkt ikke at gå videre med sagen, men har nu ønsket, at der igangsættes planlægning for boliger i området, hvor parkering sker i kælder".

Annonce
Planerne om at rive Vestre Stationsvej 21 og 23, der ligger lige ved den kommende letbanes rute, er sat lidt på pause. Mogens Tveskov, Togt, vil se tiden an, inden har starter et byggeri op. Foto: Nils Svalebøg

Ingen garanti for byggeri

Forløbet kan ligne, at Odense Kommune har stillet krav til en investor, som så - konfronteret med kravet - til sidst har givet sig.

Men sådan forholder det sig ikke helt, forklarer Togt-direktør Mogens Tveskov. Han føler sig stadig ikke overbevist om, at projektet rent økonomisk kan bære et krav om, at der skal anlægges parkeringskælder.

Derfor er der heller ingen sikkerhed for, hvornår et byggeri er på vej.

- Vi laver lokalplanen, og så må vi vurdere på, hvordan markedet, Odense og letbanen udvikler sig, siger han.

Handler om optimering

Ifølge Tveskov handler det at få lokalplanen godkendt for nuværende mest om at optimere ejendommens værdi.

- Når først lokalplanen ligger der, så ved jeg, hvad jeg må. Så kan jeg vente på, der kommer krisetider, så jeg kan bygge 10 procent billigere, eller jeg kan sælge projektet til nogle andre for at tage en hurtig gevinst hjem. Jeg kan også ligge med ejendommen i 20 år. Kort sagt giver det alle valgmuligheder, siger Mogens Tveskov, der i øvrigt konkluderer, at han nok fik købt grundene på Vestre Stationsvej lidt for dyrt.

- Jeg har købt for dyrt i forhold til, at jeg på det tidspunkt ikke var bekendt med kravet om parkeringskælder. Jeg har købt begge grunde på optionsaftaler, efter jeg siddet med kommunens embedsfolk og spurgt "må jeg det her". Men pludselig kommer så kravet fra udvalget (politikerne i By- og Kulturudvalget, red.) om p-kælder. På den baggrund har jeg reelt givet for meget for ejendommene.

I første omgang skal der nu gennemføres en forudgående høring på mindst 14 dage. Det besluttede By- og Kulturudvalget i den forgangne uge.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce