Annonce
Middelfart

Lokale holder på deres ret i hus-sag fra Nørre Aaby: Åbent brev er sidste forsøg

Thue Christensen og Ulrik Knudsen klagede til Planklagenævnet over Boligforening Lillebælts nye byggeri i Østergade i Nørre Aaby, fordi de mener, det ligger for tæt på gaden. Klagen blev afvist, og nu har de to sendt et åbent brev til byrådet i Middelfart i som sidste forsøg på at få byggeriet flyttet. Foto: Peter Leth-Larsen

Thue Christensen og Ulrik Knudsen har de seneste måneder kæmpet for at få flyttet det nye byggeri i Østergade 19 i Nørre Aaby længere væk fra fortovet. Nu har de sendt et åbent brev til kommunen som sidste forsøg på at få betonen flyttet.

Nørre Aaby: "Vi mener fortsat, at bygningen skal flyttes til rette placering" - sådan skriver Thue Christensen og Ulrik Knudsen i et åbent brev til byrådet i Middelfart Kommune. Brevet er det sidste indspark i den kamp, de to har kæmpet de seneste mange måneder i forsøget på at få rykket et nyt byggeri i Østergade i Nørre Aaby længere tilbage. Brevet er underskrevet af John Jørgensen, formand for Nørre Aaby Lokaludvalg.

I 2018 begyndte Boligforeningen Lillebælt etableringen af boliger på den gamle biblioteksgrund i Østergade 19 i Nørre Aaby, og ifølge Thue Christensen og Ulrik Knudsen er bygningen placeret alt for langt fremme i forhold til nabobygningen. Siden klagede de to herrer til Planklagenævnet, som dog ifølge Thue Christensen har afslået klagen med den begrundelse, at de to bor for langt fra ejendommen.

- Vi mener, der er lavet en fejl i byggetilladelsen, som kommunen har udstedt, siger Thue Christensen og fortæller, at de fik sig lidt af en overraskelse, da de fik aktindsigt i byggetilladelsen.

Thue Christensen forklarer, at byggetilladelsen indeholder en situationsplan, som viser den nye bygnings placering i forhold til naboejendommen i nummer 15. På den plan, som han mener er den formelle tilladelse til bygningens placering, ses den nye bygning placeret bag naboejendommens facade.

Annonce

Et sidste forsøg

Thue Christensen og Ulrik Knudsen har gentagne gange været i kontakt med kommunen og politikere fra Teknisk Udvalg, og det åbne brev, der nu er sendt til byrådet, skal ses som deres sidste forsøg på at få bygningen flyttet de 150 centimeter tilbage.

Bygningen er placeret længere fremme end nabobygningen, og det er ifølge Thue Christensen og Ulrik Knudsen alt for tæt på fortovet.

I det åbne brev til byrådet fremgår det, at Middelfart Kommune mener, at lokalplanens facadebyggelinje er overholdt, selv om bygningen er placeret længere fremme end nabobygningen - og at det ingen betydning har for byggetilladelsen, at bygningen er placeret længere tilbage i forhold til nabobygningen på situationsplanen, da det er matrikellinjen, der gælder.

Læs det åbne brev til byrådet her:

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce