Annonce
Faaborg-Midtfyn

Lokaldebat: Skal der også banner på Klokketårnet?

Lokaldebat: En konklusion angående ophængning af banner på 4,3 meter højt og 3 meter bredt på arrestbygningen, der i øvrigt er en fredet bygning.

Begrundelsen er at tiltrække flere interesserede til museet. Det skæmmer bygningen. Det er ikke nødvendigt.

Når man kommer fra havnen op ad Strandgade til bygningen, så kan der være A-skilte som info.

Nogle år tilbage var der en meget iøjefaldende dukke i fangedragt i et reb ud af et vindue som en fangeflugt. Jeg så, at når der kom turister op ad Strandgade og ned mod Torvet til Adelgade, så stoppede de og pegede op mod dukken, og alle i selskabet kiggede op. Og så kunne man se de skilte, der er foran indgangen til arresten, da man stoppede op og ellers bemærkede. Det gav en opmærksomhed langt bedre uden at skæmme bygningen. Jeg tror nok, man kan finde stedet med den enkle skiltning, og den dukke som var et godt vartegn. Sæt dukken op igen.

Der må vel stadig være et facade- og skilteudvalg i kommunen, hvor der er regler og restriktioner. Dette banner vil gøre det svært at administrere, når andre vil gøre det samme på bygninger/butikker etc. Så er der frit slag på sømbukken. En hypotetisk tanke: Banner på Byporten i Vestergade. "Besøg Faaborg Byhistoriske Arkiv". Stort banner på Klokketårnet: "Se Klokketårnet i Faaborg Miniby". Og sådan kan man blive ved.

Værn om den fantastiske by, Faaborg er med mange historiske og bevaringsværdige bygninger. Det er det, turisterne taler om, når de kommer hjem og genererer nye potentielle turister. De snakker ikke om bannere eller måske lige netop dette som en ”øjebæ”.

P.s. Så er der også grimme bannere i Havnegade ved Museumshaven, der skæmmer bybilledet/bygningen/muren. Det må kunne lade sig gøre at reklamere på anden og mere æstetisk vis.

Annonce
Bjarne Herhold.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce