Annonce
Faaborg-Midtfyn

Lokaldebat: Mas ikke havvindmøller ned i Lillebælt

Arkivfoto: Regeringen vil acceptere at beholde kystnære havvindmøllerRegeringen vil gå med til at beholde kystnære vindmøller, hvilket vil gøre PSO-farvel dyrere, erfarer Ritzau.Se RB kl.06.00 d. 17.11.2016 PLUS-historie. Et flertal uden om regeringen bestående af rød blok og K vil fastholde investeringer i kystnære vindmøller. Løkke står fast: Møllerne ødelægger vores natur. (se Ritzau historie 011600) ARKIVFOTO 2001 af Middelgrundens Havmøllepark- - Se RB 13/5 2016 06.36. Regeringen vil droppe opstilling af kystnære havvindmøller og skære grønne tilskudsordninger væk for at finansiere afskaffelse af PSO-afgiften, erfarer Ritzau. (Foto: SØREN BIDSTRUP/Scanpix 2016)

Jeg går meget ind for vindenergi.

Jeg vil på det kraftigste protestere mod, at sætte vindmøller op i den smukke natur i det sydlige Lillebælt, jeg bor i Bøjden og bruger naturen meget.

Hvad med vores naturturisme her på Sydfyn? Det går ikke godt sammen med en kæmpe vindmøllepark.

Nej, havvindmøller skal ud i havet, og ikke mases ned i det smukke sydlige Lillebælt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce