Annonce
Middelfart

Lokal arkitekt har tegnet Stribs nye bibliotek: Klassisk, men bæredygtigt og moderne

Det er Tegnestuen Arkitekten fra Strib og Jesper Henriksen, der har tegnet byens nye bibliotek og kulturhus. Tegning: Tegnestuen Arkitekten
Jesper Henriksen fra Tegnestuen Arkitekten har tænkt både bæredygtige og moderne tanker, da han tegnede Stribs nye bibliotek og kulturhus.

Strib: Det er en lokal arkitekt fra Tegnestuen Arkitekten, Jesper Henriksen, der har fået opgaven med at tegne Stribs kommende bibliotek og kulturhus. Og den opgave er han gået til med både bæredygtighed og modernitet i tankerne.

- Det bliver en hvid bygning med hvidt tag, som reflekterer al solopvarmningen, siger han og fortæller, hvordan han blandt andet er inspireret af, at hvis alle verdens tage var hvide, ville man reducere verdens C02-udledning med 46 gigaton om året.

Jesper Henriksen fortæller, at lokale kræfter i sin tid bad ham om at "slå nogle streger". De streger faldt i god jord, og han blev herefter hyret som arkitekt på projektet, som skal omdanne Strib Bibliotek til mere og andet end et bibliotek.

Planen er, at bygningen i fremtiden blandt andet skal rumme både bibliotek, medborgerhus og lokalhistorisk arkiv.

Annonce
Arkitekt Jesper Henriksen har tænkt både bæredygtigt og moderne, da han tegnede Stribs nye bibliotek og kulturhus. Arkivfoto: Sofie Secher Karlsen

Har bevaret den klassiske form

Jesper Henriksen fortæller, at udgangspunktet har været at bevare den klassiske længeformede bygningsform, men samtidig give bygningen et moderne og enkelt udtryk.

- Jeg har bevaret den klassiske form, som huset har, men jeg har renset den og lavet en moderne fortolkning, så det bliver en enkel bygning, siger han og fortæller, at han blandt andet har ændret på bygningens indgangsparti, så det i højere grad er integreret i bygningen og samtidig åbner op mod både Vestergade og Scharlingsvej.

- Det har været en kæmpe glæde for mig at tegne den, fordi der er så mange, der kommer til at bruge bygningen. Det bliver fantastisk at få sådan et hus, som er med til at udvikle det allerede store foreningsliv i byen, fortsætter Jesper Henriksen.

Foruden at være bygningsarkitekt er Jesper Henriksen også uddannet i møbel- og snedkerfaget og som indretningsarkitekt.

Skal være enige om indretningen

Oprindeligt skulle den udvendige renovering af bygningerne være færdig omkring den 1. juli, men en ændring i facadeudtrykket har betydet, at der var vinduer og spær, der skulle afbestilles og nye skulle bestilles. Dermed er tidsplanen skredet lidt, fortæller teknisk designer i Middelfart Kommune Rita Nordbo.

Når den ydre renovering er færdig, går arbejdet indendørs i gang. Det sker ifølge planen efter sommerferien. Det arbejde involverer blandt andet, at kommunen, arkitekten og husets brugere skal finde ud af, hvordan det skal indrettes.- Mit projekt er, at vi bliver enige om den fremtidige brug og indretningen, og hvordan det skal foregå med at booke lokaler. Vi er i gang med projektet, og vi er ved at undersøge, hvordan de 400.000 kroner, vi har til indretningen, kan række til formålene, siger bibliotekschef i Middelfart Kommune Charlotte Pedersen.

Der er endnu ikke sat en dato på, hvornår Strib Bibliotek åbner igen, men meldingen er, at det først bliver i 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce