Annonce
Indland

Livsfarlig trafikkultur på E20: - Folk sms'er med 120 kilometer i timen

Henning Iversen har være buschauffør i 40 år, men oplever, at kulturen blandt de andre bilister på motorvejen bliver mere og mere hidsig og mere og mere uopmærksom. Foto: Charlotte Pedersen

Telefonen overhaler koncentrationen indenom. Fire buschauffører, der har motorvejen som arbejdsplads, er dagligt ude for bilister, som har mere travlt med at være online end med at køre bil.

Foden på speederen, telefonen i hånden og koncentrationen i skærmen.

Det er hverdag på motorvejen - ikke mindst den fynske - hvis man spørger nogle af de mennesker, der har E20 som arbejdsplads og dagligt er omgivet af uopmærksomme bilister.

Det er buschaufførerne Diana Guldberg, Henning Iversen, Pia Hahn og Jørgen Hansen, som Fyens Stiftstidende møder på rastepladsen Lillebælt Nord, der er afsætnings- og opsamlingssted for Rød Billet-busserne og det sidste stop før Lillebæltsbroen.

De fire chauffører skal køre passagerer, der kommer med en anden bus fra København, til henholdsvis Esbjerg, Vejle, Sønderborg og Skjern, og de kan hver især fortælle om en uopmærksom trafikkultur og bilister, der er mere optaget af snakke, sms'e og være online end med at køre. Også selv om trafikken er tæt, og farten er 100-120 km/t.

- Jeg vil tro, at syv-otte ud af hver tiende bilist, der overhaler os, enten snakker i telefon eller har travlt med at sende sms'er. Kulturen er blevet mere hidsig og aggressiv - der bliver dyttet og givet signal i ét væk - og folk er blevet mere og mere uopmærksomme - det skaber mange farlige situationer, siger Henning Iversen, hvis værste oplevelse kunne have kostet en ung kvinde og hendes børn livet.

- Hun kom kørende på motorvejen med to små børn på bagsædet, men var så optaget af sin telefon, at hun ikke så bussen. Hun kørte simpelt hen ind i mit dæk, men gudskelov skete der ikke noget med hverken hende eller børnene.

Annonce

Diana Guldberg har kørt bus i 16 år og er utroligt glad for sit job, men telefonkulturen blandt medtrafikanterne kunne hun godt undvære i sin dagligdag. Foto: Charlotte Pedersen
Jørgen Hansen plejer at køre langture - f.eks til Spanien - men denne dag tager han en af de kortere ture, der blandt andet bringer ham på den fynske motorvej. Foto: Charlotte Pedersen

Skræmmende

Søndag skrev Fyens Stiftstidende om tre søstre, der blev torpederet bagfra, mens de holdt i kø tæt på afkørsel 57 ved Nr. Aaby. Bilisten, som kørte op i søstrene, kørte 120 km/t i timen og sad angiveligt og kiggede i sin mobiltelefon og opdagede derfor ikke køen, som var opstået, hvor E20 snævrer ind fra tre til to spor i retning mod Odense.

Ulykken overrasker langt fra de fire buschauffører.

- Det er skræmmende at se, hvor fraværende bilister er - f.eks når tre spor bliver til to. Da skal vi jo tænke for de 10-15 biler, der er omkring bussen, fordi folk har så travlt med at tjekke facebook eller sms'er. Hvis telefonen siger pling, skal den tjekkes her og nu. Det kan åbenbart ikke vente, til man er kommet frem, siger Pia Hahn, som har kørt bus i fem år.

Det er Diana Guldborg, der dagligt kører mellem Skjern og Lillebælt, enig med sin kollega i.

- Når der f.eks ligger én og slingrer ud og ind mellem nødsporet og det inderste spor, så kigger man lige engang og tænker: hvad sker der her? Så er det tit, fordi bilisten har travlt med telefon, ipad og kaffe, og hvad har vi ellers. Somme tider er folk så optaget af deres telefon, at de helt glemmer, at de ligger på siden af os. Det er farligt, og det er ikke sjældent, at vi er nødt til at bremse, fordi en bilist simpelt hen overser os, lyder det fra Guldborg, der har 16 års erfaring som buschauffør.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik stiger risikoen for at køre galt op til 12 gange, hvis man taster på sin telefon i stedet for at koncentrere sig fuldt og helt om at køre bil.

Uopmærksomhed

Uopmærksomhed er en afgørende faktor i en tredjedel af alle trafikulykker.Der findes fire former for uopmærksomhed:

Visuel - når du ser væk fra trafikken

Kognitiv - når du har tanker et andet sted end trafikken

Motorisk - når du slipper rattet med en eller begge hænder

Auditiv - når du lytter efter andet end trafikken.

Jo flere sanser, du bruger, jo dårligere bilist bliver du.

En sms kræver tre sanser: kigge væk, slippe rattet med en hånd og tænke på noget andet.

Kører du 80 km/t og kigger på din telefon i fire sekunder, svarer det til at køre i blinde i 89 meter.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik og DTU Transport

Diana Guldberg (i midten) guider nogle af de sidste passagerer om bord, inden turen går mod Skjern. Foto: Charlotte Pedersen
Lillebælt Nord er afsætnings- og opsamlingssted for Rød Billet-busserne, som Pia Hahn (th) og Diana Guldberg (tv med siden til) begge kører for. Foto: Charlotte Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];