Annonce
Erhverv

Livet med en el-bil: Sælgeren har ordet

Morten Jensen er sælger ved SEF i Svendborg og kører derfor meget. Det kan sagtens lade sig gøre at køre langt i en elbil, fastslår han. Foto: Vincent Byakika
Årets bil 2020 er elbilen Tesla 3. Men kan det lade sig gøre at leve med en elbil, når man kører op til 40.000 kilometer årligt? Sagtens siger en sælger, der nu ejer sin anden elbil, en Tesla 3.

SVENDBORG: Morten Jensen står og lader sin Tesla 3 Long Range op ved hurtigladestationen ved Halsskov, da Erhverv+ møder ham ved et tilfælde.

Han kommer direkte fra Fyn og er på vej mod København. Til hverdag arbejder han som sælger ved SEF Energi i Svendborg, og det betyder da også, at han får kørt mange kilometer i sin elbil. Og det er ikke noget problem, siger han.

- Det er d første par uger, der er de svære, men derefter har man vænnet sig til det, og så sætter man automatisk bilen til sin hjemmelader. De fleste, som ikke har elbil, snakker altid om, hvor langt den kan køre. Men når man først har en elbil, koncentrerer man sig om, hvor hurtigt den kan lade i stedet for, fastslår Morten Jensen.

Han vurderer, at der efterhånden er ved at være hurtigladestandere nok ved de danske motorveje til, at det sagtens kan lade sig gøre at køre landet rundt i en elbil. Som eksempel nævner han netop de ladestandere, vi står ved i Halsskov, og det lignende anlæg ved Fredericia.

Begge steder kan man oplade med op til 175 kW. Tesla-ejerne er endda privilegerede, idet at de har deres egne, effektive Supercharge-ladestandere 13 steder i landet, og flere er på vej. Formentlig til det vestlige Jylland, hvor manglen på Superchargers er markant.

- Men i Tesla, der har adgang til Supercharger, er man endda tryg ved at drøne langt. Her i Danmark indprenter man sig som ejer hurtigt, hvor der er ladestandere. Der er også kommet fire hurtigladere i Svendborg, som SEF har sat op, så byen er godt med, siger Morten Jensen.

Annonce

Tesla 3 Long Range

Rækkevidde: 560 kilometer

Ladetid ved hurtiglader (120 kW): 10-80 procent på cirka 30 minutter

Pris: 449.900 kroner

Traf det rigtige valg

Det er hans anden elbil. Den første var en Nissan Leaf, men det fungerede ikke for ham i længden. Forbruget blev for stort ved motorvejskørsel, og derfor satte han sig godt ind i sagerne, inden han købte sin Tesla.

- De bedste biler til at lade hurtigt er jo Teslas biler, men også en bil som Audi e-Tron og de koreanske Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric skulle gøre det godt. Det gør en stor forskel.

Han roser sin bil i store vendinger og fastslår, at han ikke vil undvære sin bil.

- Jeg tænkte ikke så meget på det, inden jeg købte den, men hver måned er der jo en til to nye opgraderinger. Det giver en masse added value. Den bil jeg købte i sommer, er ikke den samme, som den jeg har nu. Jeg må jo nok indrømme, at jeg er blevet en Tesla-fanboy, griner han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce