Annonce
Erhverv

Lindø slipper nådigt fra coronakrisens økonomiske uppercut

Lindø port of Odense har specialiseret sig i vindmølleindustrien og i tung produktion og er ikke afhængig af f.eks anløb af krydstogskibe eller biler til import. Carsten Aa, administrerende direktør, er lettet på vegne af Lindø, men har ondt af mange andre danske erhvervshavne, hvis indtægter er voldsomt udfordret under krisen. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Mange danske havne lider store økonomiske tab, men Danmarks tredjestørste havn slipper ifølge direktør Carsten Aa bedre gennem krisen end frygtet. Samtlige af havnens medarbejdere er på job igen
Annonce

Lindø port of Odense - Danmarks tredjestørste havn - er langt mindre ramt af coronakrisen, end administrerende direktør Carsten Aa frygtede, da den globale krise stod på sit højeste.

- Vi er svagt ramt. Vi kan se, at vores skrot-aktiviteter ikke er vækstet, fordi der af gode grunde er mindre skrot i et produktionssamfund, der ikke producerer så meget, men det vil være helt uanstændigt af mig at klage, når jeg ser på, hvordan andre danske havne er ramt, siger Carsten Aa, hvis kerneforretning er vindmølleområdet, der ikke har været lagt ned under krisen.

Carsten Aa er også formand for Danske Havne, der organiserer de danske erhvervshavne, og han skuer ud over havne, som er meget forskelligt økonomisk berørt.

- Udsvingene er ekstreme. Nogle havne, som f.eks omsætter inden for landbruget og byggematerialer, oplever en lille fremgang, mens eksempelvis København er ramt på alle parametre - der er ingen levering af brændstof til Kastrup, bilimporten er ramt, og der anløber ikke et eneste krydstogtskib. Færgehavnene ligger også helt stille, mens fiskerihavnene oplever lavere priser. Så dem har jeg virkelig ondt af, fastslår Aa.

Annonce

Trusler og sammenhold

Da coronakrisen brød ud i marts, gik Lindø port of Odense omgående i alarmberedskab: sendte medarbejdere på hjemmerarbejde, droppede rejser og mødeaktiviteter, satte dobbelt tryk på rengøringen og etablerede ekstra sikkerhedsforanstaltninger for alle, der færdes i havneområdet. I dag er alle på job, og selv om krisen er klinget af, sætter den sit eftertryk hos Lindø-direktøren.

- Det er en sårbar verden, vi lever i. Vi kan have alle mulige sikkerhedssystemer - skibssikkerhed, it-sikkerhed og flysikkerhed - men så kommer der en virus, og så er vi ikke sikre mere. Al den sårbarhed har overrasket mig, og den del vil jeg tage med mig. Jeg vil også tage samfundets omstillingsparathed med mig og folks respekt for, at der virkelig skal gøres nogle ting her og nu med mig, siger Aa, som samtidigt synes, at det danske samfund har demonstreret sin styrke under krisen.

- Trusler skaber sammenhold, og jeg synes virkelig, vi både som virksomheder og som samfund har taget ansvar på sig. Det er en styrke i den danske model - og det er en styrke, at vi kan tage beslutninger, som ikke skal vendes i syv dage og gennem syv udvalg, før der kan tages en beslutning. Den styrke kan vi godt være glade for, når vi kigger ud i omverdenen.

Lindø port of Odense opretholder stadig adskillelse af medarbejdere, ekstra portvagt og har ligeledes fuld tryk på rengøringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce