Annonce
Erhverv

Lindø-chefen skal give lufthavnen et løft: - Jeg ved ikke meget om fly, men jeg ved en del om at udvikle en erhvervspark

Der er investeret mange millioner i Lindø port of Odense de seneste år - og Carsten Aa sidder her på cirka 400 millioner. Det er, hvad det har kostet at lave den havneterminal, som stod færdig i 2020, og som er designet til tung industri - ikke mindst kolossale havvindmøller. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Carsten Aa er ny i bestyrelsen for HCA Airport, og selv om Lindø-direktøren ved mere om skibe i dok end droner i luften, ser han frem til at bidrage med at give lufthavnen et løft

Når Lindøs tage og tagrender trænger til et tjek, bliver det klaret af en lille drone, der sendes i luften og inspicerer bygningerne i løbet af nul komma fem.

- Indtil for få år siden skulle vi have en mand op i både 30 og 40 og 50 meters højde, og vi skulle bygge stilladser, og jeg ved ikke hvad. Nu kan vi sende en mand med en drone ud og filme det hele tæt på. Det er bare en lille flig af droner - den flig, jeg kender til fra mit arbejde - men det siger en del om, hvad der er sket på utrolig kort tid, siger Carsten Aa.

Lindø-direktøren er en af tre nyvalgte, fremtrædende erhvervsmænd i bestyrelsen for HCA Airport, der har bedt Aa træde ind for at give en hånd med i udviklingen af erhvervsparken i lufthavnen, hvis vartegn - udover fly - er et unikt testcenter for droner.

Annonce

- Jeg ved ikke meget om lufthavne, og jeg bruger kun fly til ferier og møder, men hvis der er noget, vi i havnene er gode til, så er det udvikling af arealer og bygninger og industripark-forhold, siger Carsten Aa.

- Vi er gode til at skabe klynger og finde synergien mellem store og små - og så synes jeg i al beskedenhed også, at vi driver en rimelig forretning. Og jeg er helt enig i, at der er potentiale og fremtid i droner - en drone er en halv robot, og der må være potentiale i at videreudvikle den klynge, fastslår Aa.

Tålmodige penge

Spørger man havnedirektøren gælder det nu om på én og samme tid skarpt at følge strategien og samtidigt være tålmodig og glad for, at det i Beldringe - som på Lindø - er tålmodige penge - dvs kommunale ejere, der står bag.

Lindø er ejet af Odense Kommune, HCA Airport er ejet af Odense og Nordfyns kommuner - begge dele - havn og lufthavn - er infrastruktur.


Når vi har med infrastruktur at gøre, taler vi om investeringer, der rækker meget langt ud i fremtiden, og den horisont har man ikke altid i erhvervslivet.

Carsten Aa


På Lindø har strategien i industriparken, der opstod efter Lindø-værftet, i mange år været at målrette forretningen og investere i tung industri med fokus på vindmølleindustrien og den maritime industri. Det lange indløb bærer for alvor frugt i de kommende år, når gigantiske havvindmøller skal produceres på havnen i Munkebo.

- Jeg ser en styrke i, at det er et kommunalt eller offentligt ejerskab, for dér har man større tålmodighed. Når vi har med infrastruktur at gøre, taler vi om investeringer, der rækker meget langt ud i fremtiden, og den horisont har man ikke altid i det private erhvervsliv. På landsplan diskuterer man ejerskab af infrastruktur - men spørger du mig, ligger infrastruktur bedst i det offentlige. Da har man en forståelse for at se horisonten og den langsigtede forretning, siger Carsten Aa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Måtte fyre medarbejder, da plejehjem fik forbud mod at handle i Brugsen: Nu tager brugsuddeler hatten af for politikerne

Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Annonce