Annonce
Indland

Lilleholt afviser blankt: Jeg har ikke dikteret Klimarådets arbejde

- Klimarådet skal være og er uafhængigt, og jeg blander mig ikke de anbefalinger, der kommer fra Klimarådet. Men jeg vil forbeholde mig retten til at diskutere de anbefalinger, der kommer fra Klimarådet, siger energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt. Foto: Nils Svalebøg

Regeringen har direkte opfordret Klimarådet til at holde sig fra kritik af det uafhængige organ ifølge kritik.

Klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V) afviser blankt beskyldninger om, at han skulle have udøvet et politisk pres på Klimarådet, som er et uafhængigt organ.

- Kritikken er grebet fuldstændig ud af den blå luft. Jeg har på intet tidspunkt dikteret, hvad Klimarådet skulle arbejde med.

- Klimarådet er uafhængigt, og jeg har været godt tilfreds med Klimarådets arbejde, men det er klart, at der opstår diskussioner om, hvad deres anbefalinger er i forhold til det politiske, siger han.

Afgående formand for Klimarådet, Peter Birch Sørensen, siger til Politiken, at regeringen direkte har opfordret Klimarådet til at holde sig fra kritik af den førte politik.

Formanden, som også er økonomiprofessor, går af, fordi hans periode på fire år er udløbet, og regeringen peger på en anden, der skal tage over.

Det skyldes, at hele klima og energipolitikken er meget mere orienteret mod markedet end før ifølge ministeren.

- Det er naturligt med en person, som har en mere markedsorienteret og erhvervsmæssig tilgang til klimapolitikken. Derfor har regeringen valgt at pege på Peter Mølgaard, som har massiv erfaring på det område som professor på CBS, siger ministeren.

- Nogle vil måske opfatte det som en mere erhvervsvenlig formand?

- Det er en balance, og det er ikke alene formanden, der afgør kursen i rådet. Der skal selvfølgelig også være repræsentanter i det øvrige råd, som repræsenterer klimaudfordringen, siger Lars Christian Lilleholt.

Klimarådet kritiserede i den første rapport i 2015, at den nuværende regering ikke levede op til den tidligere røde regerings målsætning om, at CO-udslippet skulle falde med 40 procent inden 2020.

Men ministeren mener, at det er mere relevant at holde den nuværende regering op på dens egne målsætninger.

Spørgsmålet er, om rådet er uafhængigt, hvis det kun rådgiver om de målsætninger, som regeringen stiller op.

- Klimarådet skal være og er uafhængigt, og jeg blander mig ikke de anbefalinger, der kommer fra Klimarådet. Men jeg vil forbeholde mig retten til at diskutere de anbefalinger, der kommer fra Klimarådet, siger ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce