Annonce
Gear

Lille Ford ser bedre ud med skovmandsskjorte

Ford Fiesta ændrer sig markant i Active-versionen, der både er lidt højere og ser væsentligt mere cool ud. Foto: Christian Schacht

Den nye Ford Fiesta Active er et bud på en lidt højere og mere trendy udgave af den populære minibil. Måske den er skabt som storbyens kørende skovmandsskjorte.

Tilbage i 1970'erne var den hot, og 20 år efter så vi skovmandsskjorten på hippe musikere som blandt andet den gamle forsanger i Nirvana, Kurt Cobain, og de mest hardcore typer rev ærmerne af for at skille sig ud.

Farverne var typisk blå, grøn eller rød - og minsandten om ikke skovmandsskjorten er fremme igen - denne gang mest på mænd med hipsterskæg. Jo, skjorten er udødelig, og klæder skaber jo folk.

Sådan er det også i bilbranchen, hvor skovmandsskjorten stadigvæk er et hit, og vi ser nye biler trække i nyt antræk med større kofangere, plasticskjold typisk i alulook og de sorte skærmkanter.

Alt sammen for at få forholdsvis almindelige biler til at tage sig mere barske ud.

I de fleste biler er det alt sammen bare pynt, og det gælder også den nye Ford Fiesta Active, der dog tager sig usædvanlig godt ud i sin stramme skovmandsskjorte. Der er nemlig ikke tale om en distanceblænder, idet Active-modellen faktisk er hævet et par centimeter i frihøjden, så man rent faktisk sidder lidt højere og har et marginalt bedre overblik.

En øget sporvidde, godt nok kun med en enkelt centimeter, men alligevel, får også vognen til at tage sig bredere ud. Ford har jo også den høje Ecosport, der blev lanceret her i foråret, men i forhold til den noget forældede bil, der er baseret på en ældre Fiesta og ikke kan fås med automatisk nødbremse, er Fiesta Active en anderledes moderne og virkelig vellykket bil.

Annonce

FORD FIESTA ACTIVE II 125

4 STJERNERPris: 192.250 kroner.Forbrug: 20,0, km/l, EDC2.

CO2 pr. km: 114 g.

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo.

Topfart: 195 km/t.

0/100 km/t.: 9,9 sekunder.

Der er altid fem døre, men Fiesta er ikke en af klassens mest rummelige biler. Foto: Christian Schacht

Ind i bilen

Vi tester modellen i udgaven med 125 hk benzinmotor, der koster fra 183.240 kroner, men her løber op i 192.250 kroner i den såkaldte Active II.

Alternativt er der også en 100 hk-version, der starter ved 173.840 kroner. Det mest rimelige er at sammenligne med Fiesta ST-Line, der er 14.000 kroner billigere. Alternativet er Fiesta Titanium, hvor man kan spare 22.000 kroner.

Spørgsmålet er så, hvad man får for pengene i forhold til den almindelige Fiesta, som vi tidligere har rost som en af klassens bedste biler? Ud over designet, der gør Fiesta til en af de lækreste minibiler lige nu, gør den helt nøjagtigt 1,8 centimeter højere siddeposition faktisk en forskel.

Man stiger mere ind end ned i bilen, og det vil især lidt ældre bilister glæde sig over.

Interiøret er med flere kontrastfarver, og vælger man Active II, er der B&O Play med som standardudstyr. Foto: Christian Schacht

Godt udstyr

Selve indretningen af kabinen er ikke ændret nævneværdigt, men her i Active II er der en lækker farveskærm på otte tommer, Apple CarPlay og sågar lyd fra det integrerede B&O Play. Sidstnævnte får man ikke i Fiesta ST.

Sportssæderne er betrukket med noget stof, som Ford hævder er mere hårdført over for pletter, mens striber og kontrastfarver i kabinen også skiller sig ud.

Køremæssigt er der en vis distance til de øvrige Fiestaer, for Active-modellen har fokus på komforten, og uden at være helt lige så svingglad som ellers kører den alligevel virkelig godt.

Skulle man forvilde sig ud i lidt terræn, er undervognen sat op til at kunne klare kørsel hen over ganske dybe huller, og der er sågar en elektronisk indstilling, som man selv skal aktivere, hvorefter vejgreb på alle veje bliver optimeret.

Desværre sparer Ford på sikkerheden, så automatisk nødbremse koster også ekstra i en Fiesta Active - her til en Active II står den til 3150 kroner i en såkaldt førerassistance-pakke 1, og de penge skal man absolut ikke spare. Man får ovenikøbet en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende, med i prisen.

Motoren er som sagt med 125 hk, men samme version med 140 hk er kun 1500 kroner dyrere, så den kan man med fordel overveje. Der er nu ikke synderlig forskel på de to kraftværker, der begge gør bilen fodrap, støjsvag og forholdsvis økonomisk, selv om den trecylindrede turbomotor slet ikke er så økonomisk endda, hvis man kører lidt kvikt.

Konklusion

Om man vil købe en Fiesta Active, må bero på, om man vil bruge ekstra på de lækkerier, der kendetegner den, for i princippet kan man næsten lige så godt købe en almindelig Fiesta.

Personligt er jeg ret vild med den nye variant, også selv om det er længe siden, jeg sidst har gået med skovmandsskjorte.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce