Annonce
forside

Lille firma med stort vokseværk

Ulrik Lassen styrer sin hastigt voksende virksomhed fra et lille kontor på otte kvadratmeter i hjemmet på Kragnæsvej. Computeren er livsvigtig, for via den kan han være i kontakt med sine folk overalt i verden, uanset hvor han selv befinder sig. - Og så har jeg også min mobiltelefon, griner han.

Maritime Engineering, som drives af Ulrik Lassen, Kragnæs, er på et år vokset fra to til 11 medarbejdere

Annonce

KRAGNÆS: Der er fart over feltet hos Ulrik Lassen.

Han er netop kommet hjem fra en måneds arbejde i Italien, og det ses tydeligt i huset på Kragnæsvej. Det flyder nemlig med udgiftsbilag og tøj overalt.

- Ja, der er noget at gå i gang med griner Ulrik Lassen, som lige kan tage sig tid til en kop kaffe og en snak med avisen.

Det er gået utroligt stærkt for ham, siden han i august sidste år etablerede Maritime Engineering Aps. Dengang havde han en ansat.

- Ja, jeg har lige ansat en ny mand den anden dag, så nu er vi faktisk 11 mand i firmaet, fortæller han.

Ulrik Lassen er bare 35 år. Han blev i sin tid udlært som skibsmontør på værftet i Marstal. Han tog herefter en eksamen som maskinmester på skolen i Svendborg. I 1997 var han færdig og tog så ud at sejle med A.P. Møller som juniormester. Da han stoppede i 2004 var han blevet maskinchef. Han fik nemlig tilbud et job på Esplanaden i hovedkontoret. Her startede han med at være i hovedmotorgruppen, hvor man yder support til alle rederiets skibe.

- Herefter kom jeg over i en projektgruppe, hvor jeg var projektleder i forbindelse med installering af et nyt elektronisk smøresystem til cylindere. Mens han arbejdede i København, var han stadig bosat på Ærø, hvor han er født. Så han pendlede hjem hver weekend, fordi han ikke kunne tænke sig at bo andre steder. Men det blev han træt af, så han sagde op og fik i stedet et job hos G.J. Teknik i Marstal.

- Men der var uoverensstemmelser mellem mig og bossen, så han valgte ikke at have mig mere, griner Ulrik Lassen.

Så det blev kun til et år hos G.J. Teknik.

Lige hjemkommet fra en måneds arbejde i Italien er der masser af store kasser, der skal tømmes. - Det er disse kasser, vi sender ud, når vi skal afsted, fortæller 35-årige Ulrik Lassen.
Annonce

Fyring var startskud

Fyringen betød dog, at han kunne starte sit eget firma, og det gjorde han så 1. august 2007.

Hans firma Maritime Engineering arbejder med installationer til skibe samt reparation og vedligeholdelse.

- Jeg havde jo mange kontakter fra mit arbejde hos A.P. Møller, og jeg har også meget arbejde for Man Diesel (det tidligere B&W). Jeg har sejlet med deres motorer i otte år, så jeg kender dem.

Annonce

Svært at skaffe folk

Efterhånden er hele verden blevet hans arbejdsplads.

- Vi har aldrig været i USA, men tre af mine gutter har lige fået visum, så de tager snart af sted.

Ulrik er glad for selv at rejse ud og arbejde, men han må også erkende, at det begynder at stramme lidt til.

- Jeg har lige været væk en hel måned, og det er næsten for længe. Jeg kører selv alt i firmaet. Jeg er bogholder, lagerforvalter, finder arbejde og rejser ud. Indtil nu er det gået ok. Jeg er hele tiden i kontakt med mine folk via internettet og mobiltelefonen. Når han er hjemme, styrer han virksomheden fra et lille kontor på otte kvadratmeter hjemme i huset på Kragnæsvej.

Grunden til, at de nu er 11 montører er bl.a., at de jo også skal have deres lovpligtige ferie og afspadsering.

- Når vi er ude, arbejder vi 12 timer om dagen, og det giver jo også en masse afspadsering, så en mand behøver ikke arbejde mere end 150 dage om året for at tjene en god årsløn. Det har vi ikke rigtig kunnet leve op til endnu, fordi det er så svært at skaffe folk, siger Ulrik.

Han søger jævnligt folk, men efterhånden er det sådan, at nye folk kommer til, fordi hans folk rundt om i landet fortæller om virksomheden og jobbet.

Der uddannes ikke nok, og der er kamp om at få dem, der er på markedet.

- Alt kører jo i højeste gear inden for skibsfarten med nybyggerier. Skibsfarten er jo nærmest eksploderet. Samtidig kræver den stigende off-shore-virksomhed i Nordsøen også flere og flere medarbejdere, fortæller Ulrik.

Så han kunne sagtens ansætte flere folk. - For arbejdet skal jeg nok få, griner han. Kun fire af hans folk bor på Ærø. Resten er spredt ud over hele landet.

Han tænker ikke på sig selv som arbejdsgiver. - Man skal bare sørge for at have nogle rimeligt fornuftige folk, og når jeg er ude med et team, er vi helt på lige fod. Arbejdet skal bare gøres. Og så længe jeg kan få gode folk, stopper det her ikke, men man skal jo også passe på, at det ikke går stærkere, end at man selv kan følge med, griner han.

Annonce

Har fået en medejer

Det sidste nye er i øvrigt, at Ulrik Lassen fra 1. april har fået en medejer.

Det er Kim Kjær Skærning, som kommer fra Ærø, men bor i Svendborg.

Han har tidligere sejlet for rederiet Torm, men arbejder nu som off-shoremand hos Mærsk Contractor i Svendborg. Han er uddannet navigatør.

- Vi er barndomsvenner og har gået i skole sammen, fortæller Ulrik.

Kim Kjær Skærning bliver medejer lidt på sidelinjen.

- Han arbejder ude 14 dage og er så hjemme i fire uger, så i den periode skal han aflaste mig, bl.a. med at finde arbejde, siger Ulrik Lassen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Annonce