Annonce
Fyn

Lastbil havarerede onsdag morgen og skabte kø på E20 i flere timer

Arkivfoto: Peter Leth-Larsen.
En lastbil, som onsdag havarerede på den Fynske Motorvej, skabte i flere timer køkørsel på motorvejen syd for Odense.

Odense: En lastbil, som onsdag morgen havarerede på den Fynske Motorvej, skabte hele onsdag formiddag kø i det østgående spor syd om Odense. Lastbilen holdt ifølge Vejdirektoratet i højre vognbane mellem afkørsel 52, Odense SV, og afkørsel 51, Odense S.

Uheldet skete i morgenens myldretid, og ved ottetiden var der ifølge Vejdirektoratet en cirka fire kilometer lang kø på motorvejen frem mod stedet, hvor lastbilen holdt kort efter afkørsel 52.

Det var muligt at passere lastbilen med sænket hastighed.

P4 Trafik oplyste klokken 11.32, at der var cirka fem kilometer kø efter afkørsel 53, Odense V, i retning mod Odense.

Vejdirektoratet rykkede i løbet af formiddagen flere gange tidspunktet for, hvornår man forventede, at oprydningen efter uheldet vil være overstået. Først ved middagstid var oprydningen afsluttet, og derefter blev køen opløst.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce