Annonce
Nyborg

Liberal Alliance tvivlsom til valget

Liberal Alliance var med, da de borgerlige partier annoncerede deres valgforbund før sommer. Men partiet er nok slet ikke på stemmesedlen ved valget i november, for de kan ikke finde kandidater at stille op. Den lokale partiformand Martin Rytter ses her som nummer to fra venstre. Arkivfoto:Yilmaz Polat

Liberal Alliance kan ikke finde en kandidat til valget i Nyborg. Stiller måske slet ikke op.

Nyborg: På landsplan går det OK, og partiets spidser kører rundt i ministerbiler.

Men lokalt i Nyborg og en række andre kommuner kniber det mere for Liberal Alliance.

I hvert fald er det meget tvivlsomt, at partiet er at finde på stemmesedlen på valgdagen i Nyborg Kommune 21. november.

- Vi har spurgt rigtig mange medlemmer, og flere havde også lyst til at stille op. Men ingen havde tiden til det, siger Martin Rytter, der er formand for partiet i Nyborg og Kerteminde.

Martin Rytter har selv talt på knapper, men han har heller ikke tiden til at blive lokalpolitiker.

Problemet for Liberal Alliance kan blive et problem for det borgerlige valgforbund og dermed for Kenneth Muhs' chancer for genvalg. Partiet er nemlig med i det blå valgforbund, der blev annonceret allerede i foråret.

Ved valget for fire år siden var der anderledes gang i Liberal Alliance i Nyborg Kommune. De stillede op med fire kandidater, med Thomas Pulawski, Ullerslev, som spidskandidat. I alt fik partiet 274 stemmer, hvilket ikke rakte til en plads i byrådet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce