Annonce
Nyborg

Liberal Alliance tvivlsom til valget

Liberal Alliance var med, da de borgerlige partier annoncerede deres valgforbund før sommer. Men partiet er nok slet ikke på stemmesedlen ved valget i november, for de kan ikke finde kandidater at stille op. Den lokale partiformand Martin Rytter ses her som nummer to fra venstre. Arkivfoto:Yilmaz Polat

Liberal Alliance kan ikke finde en kandidat til valget i Nyborg. Stiller måske slet ikke op.

Nyborg: På landsplan går det OK, og partiets spidser kører rundt i ministerbiler.

Men lokalt i Nyborg og en række andre kommuner kniber det mere for Liberal Alliance.

I hvert fald er det meget tvivlsomt, at partiet er at finde på stemmesedlen på valgdagen i Nyborg Kommune 21. november.

- Vi har spurgt rigtig mange medlemmer, og flere havde også lyst til at stille op. Men ingen havde tiden til det, siger Martin Rytter, der er formand for partiet i Nyborg og Kerteminde.

Martin Rytter har selv talt på knapper, men han har heller ikke tiden til at blive lokalpolitiker.

Problemet for Liberal Alliance kan blive et problem for det borgerlige valgforbund og dermed for Kenneth Muhs' chancer for genvalg. Partiet er nemlig med i det blå valgforbund, der blev annonceret allerede i foråret.

Ved valget for fire år siden var der anderledes gang i Liberal Alliance i Nyborg Kommune. De stillede op med fire kandidater, med Thomas Pulawski, Ullerslev, som spidskandidat. I alt fik partiet 274 stemmer, hvilket ikke rakte til en plads i byrådet.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce