Annonce
Danmark

Liberal Alliance mister millioner efter profils exit

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Liberal Alliance mister årligt 3,18 millioner kroner af den offentlige støtte med Ammitzbøll-Billes exit.

Simon Emil Ammitzbøll-Billes farvel til Liberal Alliance efterlader et hul i pengekassen hos partiet.

Det skriver Ekstra Bladet.

Af de knap 700.000 kroner, folketingsgruppen modtager i offentligt tilskud hver måned, mister den godt 265.000 kroner.

På et år betyder det, at der kommer 3,18 millioner kroner mindre ind på Liberal Alliances konto.

Gruppens økonomi bliver ifølge Ekstra Bladet forværret, da et såkaldt eksperttilskud frafalder, når en folketingsgruppe består af mindre end fire mandater.

Derudover bliver det basisbeløb, som Liberal Alliance modtager, sænket.

Tirsdag aften meddelte Simon Emil-Ammitzbøll-Bille, at han forlader partiet efter uenighed i folketingsgruppen om de politiske værdier.

- Jeg forlader partiet, fordi jeg ønskede at trække det i en mere værdiliberal retning med åbenhed over for verden, fokus på frisind og retssikkerhed samt en udlændingepolitik, der er en anden end Inger Støjberg-linjen. Det har der ikke være opbakning til, sagde han tirsdag.

Dermed består gruppen nu af tre tilbageværende medlemmer: partileder Alex Vanopslagh, Ole Birk Olesen og Henrik Dahl.

Antallet af mandater i Folketinget har også en betydning for, hvor meget den samlede gruppestøtte fra staten løber op i.

I forvejen blev den økonomiske støtte til partiet svækket, efter at partiet mistede ni mandater ved folketingsvalget i juni.

For nylig meldte den tidligere toppolitiker Christina Egelund sig også ud af partiet, efter at hun ikke opnåede genvalg ved folketingsvalget i sommer.

Simon Emil-Ammitzbøll-Bille har endnu ikke gjort op med sig selv, om han vil være løsgænger og fortsætte i Folketinget, eller om han måske vil melde sig ind i eller starte et nyt parti.

/ritzau/

Annonce
Artikel fra Ekstra Bladet
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce