Annonce
Indland

Liberal Alliance: Broen bliver ikke gratis: Men den må ikke malkes

- Noget af det mest pinlige tilbagetog, jeg har oplevet i politik, siger Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne, om Liberal Alliances accept af, at brotaksterne på Storebælt ikke bliver fjernet. Arkivfoto.

Liberal Alliances transportordfører erkender, at partiet i den nye regering har givet køb på sin politik om gratis passage af Storebælt. Til gengæld giver han garanti mod malkning af broen. Pinligt, mener S-ordfører.

Annonce

Det skal være gratis at køre over Storebæltsbroen. Sådan har det lydt fra Liberal Alliance, der også har stillet forslaget i folketingssalen.

Nu er partiet gået i regering og beklæder ligefrem transportministerposten (Ole Birk Olesen). Alligevel skal bilisterne fortsat betale for at køre over Storebælt.

- Vi er tre partier i regeringen, og vi har ikke kunnet få alle vores ønsker opfyldt. Det har ingen af de andre partier heller, siger Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen.

Til gengæld giver han nu et klokkeklart løfte til fynboerne og alle andre:

- Jeg udstikker en garanti for, at vi aldrig i denne regering vil gå med til, at der trækkes penge ud af Storebæltsbroen til formål, der intet har med broen at gøre. Betalingen på Storebælt skal alene gå til at afdrage på gælden og betale for broens vedligeholdelse, siger Villum Christensen.

Tilbage i 2009 besluttede et stort flertal i Folketinget at lade bilisterne på Storebælt betale ni milliarder kroner til motorveje, togskinner og anden infrastruktur rundt om i landet. I det nuværende regeringsgrundlag står også, at der skal skaffes penge til nye investeringer i infrastruktur.

Hvor pengene skal komme fra, er ikke præciseret, men det bliver altså ikke fra Storebælt, hvis den nu udstukne garanti fra LA står til troende.

Annonce

Pres på lavere takst

Gælden på Storebæltsbroen er i dag på godt 20 milliarder kroner og forventes afviklet i 2029. Fynsk Erhverv har foreslået, at brotaksten til en start sættes ned med 25 procent og afdragsperioden forlænges med et par år, hvis stigende trafik ikke kan finansiere takstnedsættelsen.

- Det er absolut en mulighed, og vi vil internt i regeringen lægge pres på at få sat taksterne ned, siger Villum Christensen.

Læs mere: LA i november 2014: Prisen på Storebælt skal ned

Annonce

S-ordfører: Pinligt

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, mener, at Liberal Alliance opfører sig dybt pinligt ved ikke at kunne stå på mål for gratis passage af Storebælt.

- Det viser bare, at partiet i sin tid stillede et totalt urealistisk forslag. Det hænger ikke sammen økonomisk, og det vil betyde massiv trængsel på motorvejen på Fyn. Desuden vil det umuliggøre en Femern-forbindelse og en Kattegatbro, siger han.

- Det er noget af det mest pinlige tilbagetog, jeg har oplevet i politik, siger han.

Han erkender, at hans eget parti også løb fra sin politik om en betalingsring ved København. Det var endda nedfældet i regeringsgrundlaget.

- Men det var anderledes. Vi ændrede politik på grund af stor folkelig modstand, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Annonce